Obsah školskej reformy korešponduje s normami, ktoré platia v krajinách EÚ, a poskytne vyššiu formu decentralizácie školského systému. Štátny dohľad nad školstvom však musí byť zachovaný, uviedol Mikolaj.
Odlišnú predstavu o novom školskom zákone má Szigeti. Mal by predovšetkým poskytnúť vyššiu voľnosť, slobodu, zakotviť princíp subsidiarity a na druhej strane oslabiť vplyv štátnych orgánov, osobitne štátnej školskej inšpekcie na chod jednotlivých škôl. Obáva sa, že nový zákon vnesie do škôl oveľa viac direktívneho riadenia a bude výrazne ovplyvňovať štátne vzdelávacie programy.
Mikolaj obhajoval aj novú formu testovania deviatakov, ktorá užšie korešponduje s následnými podmienkami prijímacích skúšok na stredné školy. Szigeti však namietal, že v národnostnom školstve nebolo celkom umožnené, aby žiaci v testoch preukázali svoje vedomosti v materinskom jazyku.
Szigeti: Test maďarských žiakov bol podraz
Obaja predstavitelia sa ďalej zhodli v názore, že ratifikácia Lisabonskej zmluvy je pre Slovensko veľmi dôležitá. Potvrdili však známe postoje vládnej koalície, ktorá prijatie zmluvy odmieta viazať na návrh nového tlačového zákona, a opozície, ktorá predbežne nebude hlasovať v NR SR za prijatie zmluvy, kým sa nevyriešia sporné body v tlačovom zákone.