Za tragédiu na stanici hrozí vinníkovi desať rokov väzenia

Trestné stíhanie pre všeobecné ohrozenie z nedbanlivosti začala polícia po štvrtkovej tragédii na železničnej stanici v Spišskej Novej Vsi. Výsledkom tragédie sú traja mŕtvi a jeden ťažko zranený.

02.04.2010 11:52 , aktualizované: 22:37
vlak, nešťastie, Spišká Nová Ves Foto:
Do stojaceho osobného vlaku, ktorý jazdí z Popradu do Košíc, narazil zozadu elektrický rušeň spoločnosti Cargo.
debata

Obvinený zatiaľ nie je nikto, pretože až podrobné vyšetrovanie ukáže, či zrážku zapríčinil človek, alebo zlyhanie techniky. Ak polícia vyšetrovaním zistí konkrétneho vinníka, hrozí mu štvor- až desaťročné väzenie.

Tesne pred veľkonočnými sviatkami, vo štvrtok o 11.30 vrazil do osobného vlaku smerujúceho z Popradu do Košíc rušeň. V rušni bolo šesť ľudí, dvaja elektronici zo zadnej kabíny stihli vyskočiť. Pri nehode zahynul 64-ročný Miroslav Štrbka z Hrabušíc, ktorý bol v rušni ako programátor. O život prišiel aj 48-ročný rušňovodič Michal Paugsch zo Smižian a pracovník firmy z Dubnice nad Váhom.

V ohrození života je 24-ročný muž z lokomotívy. Po sedemhodinovej operácii, pri ktorej mu fixovali početné trieštivé zlomeniny rúk i nôh, zostáva na pľúcnej ventilácii v umelom spánku, potvrdila hovorkyňa nemocnice Jaroslava Oravcová. Polámané mal aj rebrá a panvu. Podľa informácií Pravdy muža ohrozuje vnútorné krvácanie. Ak sa jeho stav zlepší, čakajú ho ďalšie operácie.

Ľudia z osobného vlaku boli zranení len ľahko. Väčšina z nich bola v nemocnici len na pozorovaní. V piatok ich pustili domov. Podľa informácií k väčšiemu nešťastiu nedošlo len vďaka tomu, že posledný vagón vlaku bol zamknutý, a preto v ňom neboli žiadni cestujúci.

Polícia ani predstavitelia železníc zatiaľ nechcú o príčinách nešťastia hovoriť podrobnejšie s odôvodnením, že v prípade je ešte príliš veľa neznámych. „V každom prípade však muselo dôjsť k množstvu porušení predpisov alebo k závažnej technickej poruche,“ hovorí dráhový inšpektor Železničnej spoločnosti Jozef Luha. „Je to pre mňa profesionálny šok,“ priznáva.

Vo vlaku, do ktorého narazil rušeň, bol aj... Foto: Boris Macko
Garčár Vo vlaku, do ktorého narazil rušeň, bol aj Cyril Garčár. Ten skončil v levočskej nemocnici. Podľa neho stačili tri minúty a tragédia sa nemusela stať.

Pri prejazde stanicou neexistuje plošné rýchlostné obmedzenie. „Na rovnej trati môže ísť aj stovkou,“ vysvetľuje Luha. Iné to je pri posunovaní. „Tam sú rýchlostné limity na 30 až 40 kilometrov za hodinu. Teraz však nie je jasné, či išlo o posun, alebo riadnu jazdu.“

To, ako sa dostali dve súpravy na jednu koľaj, aj všetko ostatné, ukáže až vyšetrovanie. To by sa malo skončiť v priebehu tridsiatich dní.

Očití svedkovia havárie vo štvrtok tvrdili, že lokomotíva namiesto brzdenia pred osudovou zrážkou ešte pridala. Tomu nasvedčuje sila nárazu, rušeň sa zaboril zhruba dva metre do posledného vagóna stojaceho osobného vlaku.

Neoficiálne sa hovorí aj o tom, že nefungovali brzdy, presnejšie zlyhala elektrodynamická brzda. Práve pre ňu bol vraj rušeň v oprave. Otázkou však zostáva, prečo posádka po tom, čo nastali problémy, nestiahla trolej. Rušeň po predchádzajúcej oprave navyše testovali na tej istej koľaji, kde stál osobný vlak. Príčiny nehody nechcela hovorkyňa železníc Slovenskej republiky Martina Pavlíková komentovať.

V osobnom vlaku, do ktorého narazil rušeň, bol aj Cyril Garčár z Matejoviec nad Hornádom. „Bol som na nákupoch a chystal som sa domov. Bol som v druhom vagóne, ledva som si sadol, nasledoval silný náraz. Odhodilo ma do kolegu, ktorý sedel oproti a začala mi tiecť krv.“ Vzápätí začali ľudia v panike vystupovať. „Keď som videl, že všetci vybiehajú von, šiel som aj ja. Bol som trochu otrasený, ale teraz mi už nič nie je.“

Veronika Kundeková sa so spolužiačkami chystala do Kluknavy. Ledva stihla nastúpiť, keď ju zastihol náraz. „Šli sme do tretieho vagóna od konca. Bola som v chodbičke, keď ma silný náraz hodil o stenu. V tej chvíli nikto nevedel, čo sa deje. Spolužiačky mi povedali, že mám rozbitú hlavu.“ O sile nárazu svedčí aj hrča na jej hlave. „Cestujúci začali panikáriť a okamžite vystupovať. Našťastie záchranári, hasiči aj polícia boli na stanici v priebehu niekoľkých minút,“ vraví štrnásťročná študentka.

Vážne nehody na železniciach na Slovensku

  • 1. apríla 2010 – traja ľudia zomreli pri zrážke osobného vlaku a lokomotívy v Spišskej Novej Vsi
  • 21. februára 2009 – dvanásť obetí na životoch a desiatky zranených si vyžiadala zrážka osobného vlaku a autobusu pri obci Polomka neďaleko Brezna.
  • 2. júla 1995 – medzi stanicami Svätý Jur a Bratislava-Rača sa čelne zrazili dva vlaky. Pri nehode sa zranilo 77 osôb.
  • 12. novembra 1987 – zrážku osobného vlaku s nákladným automobilom na prejazde medzi Komárnom a Zlatnou na Ostrove zaplatilo životom deväť osôb.
  • 22. júla 1951 – pred Tatranskou Lomnicou vo Vysokých Tatrách sa zrazili dva osobné vlaky. Pri nehode prišlo o život 13 cestujúcich, ďalších šesť zomrelo na následky zranení.
  • 25. mája 1950 – na stanici vo Varíne pri Žiline sa zrazili dva vlaky. Pri nehode zomrelo 11 osôb, desať bolo ťažko zranených.
  • 5. augusta 1947 – nehoda rýchlika R9 z Bratislavy do Prahy pri obci Sekule si vyžiadala smrť 19 cestujúcich a niekoľko desiatok zranených.
  • 23. augusta 1911 – neďaleko stanice Spišská Sobota narazil rýchlik odzadu do osobného vlaku. Pri nehode bolo zdemolovaných sedem vozňov osobného vlaku, zomrelo šesť osôb a osem sa ťažko zranilo.
Do osobného vlaku narazil zozadu elektrický rušeň.
Do osobného vlaku narazil zozadu elektrický rušeň.
+7Do osobného vlaku narazil zozadu elektrický rušeň.
debata chyba