Tisíc kilometrov za 3 hodiny. Čínske vlaky jazdia superrýchlosťami

Čína v sobotu rozbehla prevádzku vysokorýchlostnej trate medzi provinčnými metropolami Wu-chan a Kanton. Vlaky jazdia priemernou rýchlosťou 350 kilometrov za hodinu. Podľa miestnych oficiálnych médií to je najrýchlejšia železnica na svete.

26.12.2009 16:40 , aktualizované: 18:08
Čínsky rýchlovlak Foto:
Čínsky rýchlovlak CRH 3.
debata

Trať je dlhá 1069 kilometrov a rýchlovlaky ju prejdú za tri hodiny. Donedávna to trvalo desať hodín. Trať sa s pomocou zahraničných technológií budovala od roku 2005. Ide o úsek trate, ktorá raz spojí Kanton s Pekingom. Na budovaní sa podieľali napríklad spoločnosti Siemens, Bombardier či Alstom.

„Vlak môže ísť rýchlosťou až 394,2 kilometra za hodinu. Je najrýchlejší na svete,“ uviedli čínske úrady. Poznamenali, že rýchlovlaky v Japonsku majú priemernú rýchlosť 243 kilometrov za hodnu, v Nemecku 232 kilometrov za hodinu a vo Francúzsku 277 kilometrov za hodinu.

Ceny lístkov podľa Global Times budú porovnateľné s cenami leteniek. Cestovný lístok v prvej triede má stáť 114 dolárov (79 eur), v druhej triede 72 dolárov (50 eur). Ceny sa stretli s kritikou, že z cestovania rýchlovlakom vytvárajú exkluzívnu službu pre bohatých a vládnych úradníkov. Ceny majú zohľadniť vysoké investície do projektu vo výške 15 miliárd dolárov (10,4 miliardy eur) a prevádzkové náklady.

Pohľad z kokpitu. Foto: ČTK
Čínsky rýchlovlak Pohľad z kokpitu.

Peking uskutočňuje ambiciózny plán rozvoja železničnej dopravy. Chce rozšíriť súčasnú železničnú sieť z 86 tisíc kilometrov na 120 tisíc kilometrov. Z toho 12 tisíc kilometrov má byť vysokorýchlostných. Už teraz je čínska železničná sieť druhá najdlhšia na svete, po Spojených štátoch.

Prevádzku na prvej vysokorýchlostnej trati odštartovali v Číne vlani. Úrady vtedy oznámili, že na rozvoj železnice chcú do roku 2012 minúť asi 300 miliárd dolárov.

Rýchlovlak na trati. Foto: Reuters
Čínsky rýchlovlak Rýchlovlak na trati.
Čínsky rýchlovlak CRH 3.
Pohľad z kokpitu čínskeho rýchlovlaku.
+1Čínsky rýchlovlak na trati.
debata chyba