O alternatívnych školách vie málo aj ministerstvo

Zora Handzová, Pravda | 09.11.2009 11:45
V slovenskom školskom systéme osud každej alternatívnej školy závisí od jediného človeka - jej garanta. Ak je hodnotenie kladné, škola po experimentálnom overení pokračuje, ak nie, môže byť zrušená. Lenže ak je garantom aj overovateľom experimentu tá istá osoba, ťažko očakávať, že školu, za ktorej úroveň ručí, neodporučí.

Takéto, aj iné šokujúce závery vyplynuli z nedávnej diskusie, ktorú zorganizoval Konzervatívny inštitút M. R. Štefánika. Garant alternatívnych škôl na Slovensku profesor Miron Zelina prísť do diskusie odmietol.
 
„Vzdelanie svojho dieťaťa majú v rukách rodičia a ak majú rodičia právo vybrať pre svoje dieťa školu, mali by mať o nej transparentné informácie,“ uviedla za Konzervatívny inštitút Zuzana Humajová. Lenže podľa jej slov o alternatívnych školách nemá dostatočné informácie ani ministerstvo školstva, ktoré ich fungovanie povoľuje. Neeviduje ani len počet škôl s povolenou alternatívou, nieto ešte všetky ich výsledky. Pohľad do zákulisia experimentálneho overovania alternatívneho vzdelávania na Slovensku ukázal na príklade waldorfskej školy, že naša vzdelávacia sieť má výrazné trhliny.

Keďže príkladom alternatívnej školy sa v diskusii stala kontroverzná waldorfská škola, v sále to vrelo. Rodičia, ktorí sem prišli hájiť farby školy svojich detí, prerušovali príspevky iných účastníkov emotívnymi prejavmi nesúhlasu a posmešnými výkrikmi. „Sme schopní vypočuť si aj iný názor?!“ musela sa obrátiť na publikum Eva Orbanová, ktorá sem prišla predniesť svoj príspevok za Ekumenickú spoločnosť pre štúdium siekt. Mnohým rodičom žiakov waldorfskej školy sa nepáčilo, že otvorene hovorila o sektárskom a okultnom pozadí tejto školy.

„Overovanie experimentu by malo byť dôveryhodné, ale overovanie waldorfskej školy veľa svetla neprinieslo. Za osem rokov má škola od svojho garanta len kladné hodnotenia. Posudky sa opakujú a ak prenášate text spôsobom CtrlC – CtrlV, na dôveryhodnosti hodnotenia to nepridá,“ sucho skonštatoval hosť diskusie Branislav Pupala z Trnavskej univerzity, najmladší slovenský profesor pedagogiky.

Hodnotenia školy podľa jeho slov neriešia pochybnosti, ktoré okolo tejto kontroverznej školy vznikajú: podozrenia o jej nábožensko-filozofickom charaktere. V škole práve prebieha poslanecký prieskum, ktorý sa snaží nájsť odpovede na zásadné otázky, či škola učí deti antropozofiu a či je prístupná najnovším vedeckým poznatkom, ako a čo sa tu deti učia.

Poslankyňa výboru pre vzdelanie Oľga Nachtmannová upozornila, že podľa zákona má škola vzdelávať podľa najnovších poznatkov vedy, ale na waldorfskej škole sú príklady, že to tak nie je. Že deti sa majú začať učiť čítať a písať vo veku 6 rokov je dané vývojom ľudského mozgu. Vo waldorfskej škole to však deti programovo učia neskôr, podľa vlastnej filozofie.

„Nezaujímajú nás nejaké odborné stanoviská, niečo, čo ste si naštudovali. Na to stačí obyčajný sedliacky rozum. My sme so školou spokojní,“ uviedla diskusiu aktívnych rodičov Zuzana Roy. Diskusné príspevky matiek, ktoré svoje deti z waldorfskej školy vzali, sa stretli s prudkým nesúhlasom publika. Rodičia, obhajcovia školy, väčšinou argumentovali tým, že oni sú so školou spokojní a odmietajú inú skúsenosť rodičov s touto školou.

„Táto škola nie je náboženská,“ tvrdí Pravde Soňa Sulíková, matka žiačky tejto školy. „Antropozofia sa tu neučí,“ pripája sa aj Xénia Činčurová. „Je to len vzdelávanie pomocou obrazov, prirovnaní,“ dodáva. Niektorí rodičia priznávajú, že za ich aktivitou stojí strach, že ich školu zatvoria. Mnohí si sem dali dieťa preto, že by v klasickej štátnej škole mohlo mať problémy a museli by ho preradiť do špeciálnej školy. Niektorí sú otvorenými zástancami filozofie spred sto rokov, na ktorej škola stojí – antropozofie. A iní jednoducho nemajú šancu dieťa preložiť inam, lebo odporúčané prestupové ročníky sú len štvrtý a deviaty, inak vedomosti nie sú porovnateľné so žiakom inej školy. Vedenie školy v diskusii zastupoval Marián Czere. Jeho odpovede boli viac obrazné a emotívne než faktografické a argumentačné. „Očakával by som, že nám školu predstavíte inak, takéto hodnotenie sedí na ktorúkoľvek alternatívnu školu alebo aj na niektoré školy hlavného vzdelávacieho prúdu,“ skonštatoval pedagóg profesor Pupala.

V každom prípade diskusia o budúcnosti nielen waldorfskej, ale aj akejkoľvek inej alternatívnej školy ukázala, že štát si svoju úlohu voči rodičom žiakov neplní, keď nevie zabezpečiť transparentné informácie a seriózne overovanie pôsobenia alternatívnej ško­ly.