Reforma? Školy kopírujú staré učivo

zp | 26.11.2009 05:30
Učebnice sú súčasťou školskej reformy, pri ktorej ministerstvo premrhalo šancu. Tvrdí to učiteľ Dávid Králik zo Súkromnej základnej školy Harmónia v Bratislave, ktorý sa zaoberá modernými spôsobmi vyučovania.

Ako ste si poradili s meškaním učebníc?
Ide sa podľa starých kníh, ale to nie je až také podstatné. Nie sú to učebnice spred 30 rokov, slovenčina vyšla pred dvoma rokmi. Problém je, že nám učebnice menia v polovici roka. Potom treba podľa nich prerobiť všetky učebné plány. Radšej by som s deťmi hral futbal, ako prepisoval papiere.

Ministerstvo tvrdí, že všetko je v poriadku.
Zhora nám vždy odkážu, že keď je učiteľ dobrý, mal by si s tým poradiť. To však nie je správny prístup, ministerstvo malo lepšie pripraviť reformu. Keď raz niečo robím, malo by to byť dotiahnuté. Je škoda, že nadšenie učiteľov pre zmenu sa zneužilo. Reforma sa unáhlila a je náročné pracovať, keď veci nie sú pripravené. Vnímam to ako premrhanú šancu.

Ako sa zmeny prejavili v školách?
Väčšinou to dopadlo tak, že na viacerých školách skopírovali staré učivo do nových školských programov. Učí sa stále to isté.

Prečo je to tak?
Učiteľom síce dalo ministerstvo slobodu, ale nepripravilo ich na to. Väčšia časť z nich preto nevyužila možnosť slobodného rozhodnutia, lebo nevedela ako. Ja napríklad robím také písomky, že deti rôznymi formami lepia, používajú špagátiky a používajú fantáziu. Keď som im to prvýkrát povedal, všetci spravili prácu rovnako. Ukázal som im iné možnosti a na ďalší raz už vznikli zaujímavé veci. Tu je to podobné. Mohli by vzniknúť zaujímavé projekty, ale veľká časť učiteľov nevie slobodu využiť, lebo im nikto neukázal ako. A keď 20 rokov učia tým istým spôsobom, je jednoduchšie pokračovať v ňom.