Zľava na plyn vedie cez žiadosť v SPP

Martin Kováčik, PRAVDA | 14.06.2007 18:32
Ľudia nad 65 rokov, ktorí plynom ohrievajú vodu alebo kúria, si môžu zabezpečiť od júla zľavu vo výške 50 korún mesačne. Ak chcú zvýhodnenie čerpať hneď od 1. júla, musia sa o túto výhodu zaujímať ešte tento mesiac.

Cesta vedie cez Žiadosť o zvýhodnenie +Senior. Podľa SPP spĺňa v súčasnosti podmienky na poberanie zľavy viac ako 200-tisíc zákazníkov, čo predstavuje 14 percent zo všetkých odberateľov plynu. Plynári od začiatku júna posielajú dotknutým odberateľom listy s informáciami o zvýhodnení +Senior. Všetky listy by mali byť doručené do konca júna.

Súčasťou listu je žiadosť. Ak ju zákazník vyplní a pošle späť do SPP, bude od ďalšieho dňa zaradený medzi +Seniorov. Ak klient vypísanú žiadosť odošle v priebehu júna, zvýhodnenie získa hneď od 1. júla. Plynárov okrem údajov o odberateľovi pre priznanie zľavy zaujíma aj stav a číslo plynomeru, ktoré musí zákazník opísať sám.

Klientovi, ktorý splní všetky podmienky, bude SPP účtovať od júla pevnú mesačnú platbu nižšiu o 50 korún. Pevná platba je jedna zo zložiek za plyn a odráža stále náklady SPP spojené s prepravou a distribúciou plynu, ako je napríklad údržba potrubí. Pri tarife D2 predstavuje stála platba 120 korún (pre +Senior 70 korún) a pri D3 159 korún mesačne (pre +Senior 109 korún). Okrem toho klient platí aj sadzbu za jeden odobratý kubík, ktorá sa zákazníkovi po získaní zvýhodnenia +Senior nezmení.

SPP pripúšťa, že sa môže stať, že zákazník má nad 65 rokov, ale informačný list so žiadosťou na zľavu nedostane.„V ni­ektorých prípadoch nemusíme mať k dispozícii dátum narodenia zákazníka, napríklad ak ho klient nedodal,“ opisuje hovorkyňa SPP Dana Kršáková. Ak zákazník list nedostane do konca júna, mal by telefonicky alebo osobne kontaktovať SPP. Tlačivo pre priznanie zvýhodnenia možno získať aj cez internetovú stránku plynárov.

Ak klient vykoná všetko podľa pokynov SPP, získa síce zľavu +Senior, ale na pravidelných účtoch za plyn sa to neprejaví. Zákazník totiž platí mesačné zálohy a koľko naozaj minul, sa ukáže až pri ročnom zúčtovaní. Ak chce mať klient päťdesiatkorunáčku vo vrecku hneď, musí si aj znížiť zálohy. SPP však naznačuje, že upravovať zálohy pri danej zľave nemá význam.

„Žiadať o zmenu výšky preddavkov má zmysel vtedy, keď zákazník znižuje alebo zvyšuje odber zemného plynu,“ dodáva Kršáková.

Zvýhodnenie +Senior môže sprostredkovane získať aj mladší klient, ktorý žije v spoločnej domácnosti s osobou nad 65 rokov. Musí však najprv skončiť zmluvu s SPP a následne vykonať prepis na seniora.

Ako môžu ľudia nad 65 rokov získať lacnejší plyn

Postup pri získaní zvýhodnenia +Senior

  • SPP od začiatku do konca júna posiela ľuďom, ktorí spĺňajú kritériá, listy o zvýhodnení
  • Súčasťou listov je aj tlačivo Žiadosť o zvýhodnenie +Senior a návratná oblálka
  • V žiadosti je potrebné vyplniť údaje o odberateľovi a stav plynomera
  • Cenové zvýhodnenie SPP poskytne od nasledujúceho dňa po doručení žiadosti zo strany zákazníka, najskôr však od 1. júla
  • Kto list od SPP do konca júna nedostane, príslušnú žiadosť si môže stiahnuť zo stránky www.spp.sk, alebo ju získa na zákazníckom centre SPP, prípadne môže kontaktovať SPP cez zákaznícku telefónnu linku 0850 111 363
  • Ak chce zákazník, aby sa zvýhodnenie prejavilo už na najbližšej zálohe za plyn, musí požiadať SPP tiež o zmenu výšku preddavkových platieb

Podmienky na pridelenie zvýhodnenia +Senior

  • V čase podania žiadosti odberateľ dovŕšil vek minimálne 65 rokov
  • Odberateľ má na odbernom mieste, pre ktoré sa poskytuje zvýhodnenie trvalý pobyt
  • Odberateľ písomne požiada o poskytnutie zvýhodnenia, sám vykoná odpočet plynomeru a stav plynomeru predloží SPP spolu so žiadosťou o zvýhodnenie
  • Odberateľ má ku dňu podania žiadosti na danom odbernom mieste tarifu, D2 (ročný odber 200 až 1700 m3) alebo D3 (ročný odber 1700 až 6500 m3)