Vo vlakoch ľudí ubúda, klesajú tržby

Jana Morháčová, PRAVDA | 06.11.2007 07:19
Vlak, stanica, cestujúci Foto:
Ilustračné foto
Vlaky na Slovensku sa tento rok vyprázdňujú, cestujúcich ubúda. Napriek snahe sa Železničnej spoločnosti Slovensko nepodarilo naplniť kasu a dosiahnuť tržby, aké si naplánovala.

A to ani jeden mesiac od začiatku roka. Ročný plán pritom už s možnými komplikáciami rátal. V porovnaní s minulým rokom sa v tržbách darilo predbiehať minulý rok len na začiatku roka.

Po trištvrte roku má Železničná spoločnosť v kase o 150 miliónov menej, ako plánovala, teda necelých 1,7 miliardy korún. Počet cestujúcich prekročil plán len v dvoch mesiacoch – v apríli a v auguste. Ľudia si však kupovali lacnejšie lístky a cestovali na kratšie vzdialenosti, preto boli tržby firmy pod plánom od januára až do septembra. Za celý rok spoločnosť počíta s obratom takmer 2,5 miliardy korún.

Situáciu zrejme nezlepší ani záver roka, keď ľudia cestujú zvyčajne viac ako v ostatných obdobiach. Za trištvrte roka železnice zatiaľ vykazujú takmer trojpercentný úbytok ľudí oproti minulému roku a takmer päť percent oproti plánu. Čo sa týka tržieb, deväťmesačný súhrn hovorí o ich miernom prepade oproti roku 2006 a 8-percentnom prepade oproti plánu.

„Dôvodov je niekoľko. Ľudí z vlakov kradne autobusová doprava a mnohí prechádzajú do osobných áut. K tomu prispieva aj nedôsledná dopravná politika štátu,“ skonštatoval Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti. Podľa neho sa neriešia súbežné trasy s autobusmi v regiónoch. Súčasne vlaky platia štátu za každý kilometer prejdený po koľajniciach, autobusové podniky zatiaľ neplatia za používanie ciest. Teda len veľmi symbolicky – cez diaľničné nálepky. „Až po zavedení mýta budú aspoň čiastočne konkurenčné podmienky pre oba druhy dopravy,“ zdôraznil Čikovský.

Úplný prepad pocítila železnica v lete. Počas oboch prázdninových mesiacov boli tržby spoločnosti o desať percent pod plánovanou sumou. Vo vlakoch sedelo viac ľudí ako vlani, v auguste bol počet cestujúcich o pol percenta nad plán. Cestujúci sa však presúvali na kratšie vzdialenosti a menej lístkov sa predalo aj v medzinárodnej doprave.

Preto Železničná spoločnosť pocítila v augustovej kase najväčší prepad spomedzi všetkých tohtoročných mesiacov, až o vyše 20 percent oproti minulému roku. „Nepriaznivo čísla v auguste ovplyvnil najmä polovičný prepad tržieb v medzinárodnej doprave,“ vysvetlil Čikovský. Menej ľudí cestovalo z Česka na Slovensko a späť a aj na trase Budapešť – Bratislava – Praha, ktorá prechádza v dĺžke vyše 150 kilometrov slovenským územím.

„Práve snaha zvýšiť počty ľudí vo vlakoch viedla k tomu, že sme od septembra zaviedli nové motivačné zľavy. Vrátili sme na koľajnice obľúbené úľavy, ako je napríklad lacnejší spiatočný lístok,“ vysvetlil Čikovský. Podľa neho ich dosah ešte nie je vyčíslený, ale vplyv na počty cestujúcich či tržby vlakov sa prejaví zrejme až v poslednom štvrťroku tohto roka.

Od septembra tak zlacnelo cestovanie vlakom pre ľudí dochádzajúcich denne do práce cez štvrťročné predplatné lístky. Znovu bol zavedený jednodňový spiatočný lístok s 20-percentnou zľavou na vzdialenosti do 70 kilometrov. Súčasne na dvoch tratiach železnica urobila experiment a prudko znížila ceny na hodnotu porovnateľnú s autobusmi. Ide o trasu z hlavného mesta do Banskej Bystrice a o trasu z Komárna do Bratislavy.