Do Viedne už netreba ísť po okresnej ceste

Marek Mašura, PRAVDA | 19.11.2007 07:27
Diaľnica, kamión Foto:
Ilustračné foto
Bratislavu a Viedeň už spája diaľnica. Doterajšia okresná dvojprúdová cesta, ktorá niesla záťaž dopravy medzi obomi mestami, tak prestáva byť jedinou možnosťou, ako sa dostať zo slovenského hlavného mesta do rakúskeho.

„Po starej trase prejde za jeden deň zhruba 11-tisíc áut. Po otvorení novej diaľnice sa podľa našich odhadov ich počet o niekoľko tisíc zníži,“ tvrdí Thomas Pils, vedúci projektu.

Gerhard Schödinger, starosta obce Wolfsthal, cez ktorý pôvodná cesta vedie, však zostáva skeptický. Väčšina vodičov podľa neho nebude ochotná platiť mýto za rakúske diaľnice.

„Stará cesta do Viedne cez Wolfsthal má pre šoférov aj svoje výhody – je rovná a vedie priamo do hlavného mesta. Veľká časť áut bude aj naďalej jazdiť po nej,“ upozorňuje.

Občasní šoféri, ktorí cestujú na viedenské letisko Schwechat alebo na jednodňové nákupy, by si totiž museli kúpiť desaťdňovú diaľničnú nálepku za 250 korún. Teda približne za sumu, ktorú vynaloží šofér malého auta typu Škody Fabia na benzín do Viedne a späť. Spojenie diaľnicou medzi oboma mestami je preto výhodné najmä pre hromadnú dopravu, napríklad medzi oboma letiskami, či pre kamióny.

Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík oceňuje najmä uľahčenie cestovania do Viedne.

„Vodiči, ktorí sa chceli po prekročení hraníc napojiť na diaľnicu A4, museli najprv prejsť cez rakúske obce Gattendorf a Parndorf. Cesta im tak zabrala viac ako hodinu. Teraz budú potrebovať zhruba 50 minút,“ vysvetlil. V dopravných špičkách však bývalo bežné, že cesta medzi Bratislavou a Viedňou zabrala aj hodinu a pol. K ďalšej úspore času dôjde od Nového roka na hraničných priechodoch, ktoré budú voľne priechodné.

Diaľnicu A6 medzi Bratislavou a Viedňou dokončili po viac ako desiatich rokoch od ohlásenia projektu. Vedie od hraničného priechodu Kittsee/Jarovce až po obec Bruckneudorf pri Parndorfe na rakúskej diaľnici A4.

Nový diaľničný úsek postavila rakúska štátna firma pre výstavbu diaľnic a rýchlych ciest Asfinag za tri roky. Je dlhý 22 kilometrov a pracovalo na ňom viac ako 400 robotníkov. Celkové čisté náklady na vybudovanie sa vyšplhali zhruba na 5 miliárd slovenských korún. Hlavným zámerom projektu bolo práve obmedziť počet áut na rakúskych lokálnych cestách, po ktorých vodiči doteraz jazdili do Viedne a na medzinárodné letisko Schwechat.

Na postavenie rakúskej časti diaľnice sa čakalo od roku 1998, keď bol na slovenskej strane vybudovaný diaľničný úsek D4, ktorý spojil hraničný priechod Kittsee/Jarovce s diaľnicou D2, smerujúcou cez Bratislavu do Česka. Príčinou oneskoreného postavenia rakúskeho úseku úseku A6 boli aj rozdielne priority rakúskej a slovenskej vlády.

Anita Oberholzerová, hovorkyňa spoločnosti Asfinag, uviedla, že projekt na vybudovanie diaľnice mala ich firma dokončený už v polovici deväťdesiatych rokov. Rakúske ministerstvo dopravy ho však z finančných dôvodov odložilo.

„Potrebovali vybudovať najprv iné časti diaľnic, náš projekt tak presunuli na neskoršie,“ povedala Oberholzerová.