Drahé palivá vyhnali ľudí z áut aj autobusov

Eva Bullová | 13.05.2012 20:00, aktualizované: 
mhd, Bratislava, električka, zastávka Foto:
V priebehu najbližšieho polroka mestá väčšinou sľubujú, že k úpravám cien základných lístkov na MHD nedôjde.
Kým v hlavnom meste ľudia pri drahom benzíne a nafte presadli do autobusov mestskej hromadnej dopravy, v menších mestách sa znížil aj záujem o autobusy. Vyplýva to zo štatistík, podľa ktorých sa po vlaňajšom zdražení cestovania autobusom znížil v regiónoch počet cestujúcich. Keďže tento rok nafta opäť zdražela, v niektorých mestách zvažujú ďalší nárast cien za mestskú dopravu.

Cestovné už zvýšili v Nitre. Inde to dopravné podniky zatiaľ komentujú opatrne. „Je to otázka sociálna, ekonomická aj politická. Pri zvýšení ceny zaznamenávame zníženie počtu cestujúcich a ich presun na iný druh dopravy. Všetko závisí od vývoja financií v rozpočte mesta a vývoja nákladov najmä cien nafty a ďalších komodít, ktoré majú dopad na náklady dopravcu,“ povedal šéf Dopravného podniku Prešov Peter Janus.

Sociologička Sylvia Porubänová si myslí, že ľudia citlivo reagujú na akékoľvek zmeny cien smerom nahor. „Slováci sú veľmi nápadití, a teda vždy nájdu spôsob, ako sa do práce dopraviť a zároveň ušetriť. Preto si myslím, že ak porastú ceny hromadnej dopravy, čoraz častejšie sa napríklad štyria kolegovia poskladajú na spoločnú cestu autom. Alebo vymenia auto za bicykel,“ hovorí Porubänová.

Pre ľudí z Považskej Bystrice sú aktuálne ceny palív, keď benzín Natural 95 napriek zlacnenie z posledných dní stojí 1,57 eura a nafta 1,44 eura, v pomere k platom vysoké. Považskobystričania z väčších miest najviac obmedzili aj mestskú hromadnú dopravu, a to medziročne o osem percent.

„Na zníženie počtu prepravených osôb nemá vplyv len úprava cestovného v roku 2011, ale aj zníženie počtu kilometrov. V roku 2011 bolo vykonaných o 10,6 percenta kilometrov menej ako v roku 2010,“ vysvetľuje príčinu Radovan Čmelo, vedúci dopravného úseku mesta Považská Bystrica.

V Trenčíne bol zatiaľ podľa štatistík najslabším rok 2009, keď hromadné autobusy celkovo prepravili 5,65 milióna cestujúcich.

„V rokoch 2010 a 2011 sme prepravili zhodne 6,19 milióna cestujúcich. Predpokladáme, že k tomu prispelo bezplatné cestovné pre ľudí nad 70 rokov,“ nazdáva sa Eva Mišovičová z komunikačného oddelenia Mestského úradu v Trenčíne. Počty prepravených v Trenčíne za prvý tohtoročný štvrťrok sú však nižšie ako tie minuloročné, rozdiel je niečo vyše 60-tisíc ľudí.

Kým na východe sa cenník hromadnej dopravy v tejto chvíli neupravuje, v Trenčíne sa tak možno stane.

„Nakoľko dochádza k prudkému nárastu cien pohonných hmôt, nie je vylúčené, že nakoniec k úprave cestovného pristúpime aj v Trenčíne,“ potvrdila Mišovičová. S cieľom znížiť náklady pripravuje Trenčín optimalizáciu dopravy vo vzťahu k prejazdným kilometrom naprázdno.

Ako zatiaľ jediný pristúpil na vyššie cestovné dopravca v Nitre, kde od apríla platí nový grafikon. V Nitre sa za vyššie ceny jazdí aj v diaľkových autobusoch, ktoré prevádzkuje spoločnosť Veolia Transport.

„Sme rovnako nútení ako ostatní dopravcovia zohľadniť neustály rast cien pohonných hmôt tým nepopulárnym spôsobom, a to zvýšením cestovného. Cestovné na diaľkových linkách sme zvýšili asi o päť až šesť percent,“ vypočítal obchodný riaditeľ Veolie Milan Jankulár.

Nový cenník pripravuje aj najväčší medzimestský prepravca Slovak Lines.

„K zdraženiu cestovných lístkov na diaľkových linkách dôjde v priebehu druhého štvrťroka. Zvyšovanie cien bude rôzne, podľa vybraných liniek a relácií,“ priznáva Eva Vozárová, hovorkyňa spoločnosti. Ostatné diaľkové spoje premávajú do leta zatiaľ so starými cenami, potom sa až ukáže, ako cena ropy zdvihla prevádzkové náklady.

PIANO

 Prečítajte si aj glosu Mariána Repu Mestská hromadná drahota. Ak si chcete prečítať tento článok, zaregistrujte sa v systéme plateného obsahu Piano.

V priebehu najbližšieho polroka mestá väčšinou sľubujú, že k úpravám v cenách základných lístkov na MHD nedôjde. Zmeniť sa však môžu ceny električeniek, čiže predplatených lístkov. „Podľa všetkého sa v lete budú zvyšovať ceny električeniek o mieru inflácie – rozhodnúť má o tom magistrát mesta Bratislavy,“ vraví Agáta Staneková z Dopravného podniku Bratislava.

Hlavné mesto je jediným, kde sa počet ľudí v mestských trolejbusoch či električkách zvýšil. Cestujúcich neubudlo ani vtedy, keď dopravca zdvihol cenu lístka o dvadsať centov. Porovnaním rokov 2010 a 2011 sa predalo o 12-tisíc viac električeniek, SMS lístkov až o 400–tisíc viac. Na zvýšený nápor cestujúcich reflektoval bratislavský dopravca posilnenými spojmi.