Levočská diaľnica smeruje na súd

Eva Žgravčáková | 14.05.2012 20:00, aktualizované: 
Severná D1, diaľnica Foto:
Snímka z výstavby severnej D1 na jednom z úsekov Jánovce – Jablonov pri Spišskom Štvrtku, ktorého známy kostol je v pozadí fotografie, je z novembra 2011.
Začiatok výstavby deväťkilometrovej diaľnice pri Levoči, medzi Jánovcami a Jablonovom spolu so 635-metrovým tunelom Šibenik, sa môže oddialiť a počkať až na verdikt súdu.

Ten totiž bude rozhodovať o tom, či je zmluva o výstavbe štvorprúdovky podpísaná štátom so združením Eurovia vôbec právoplatná. K podpisu došlo 7. mája tohto roka, v ten istý deň ako Krajský súd v Bratislave rozhodol o odklade vykonateľnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý zamietol námietku najlacnejších stavbárov z Hant BA DS proti ich vylúčeniu z tendra.

Rozhodnutím Krajského súdu v Bratislave tak zostala spoločnosť Hant BA DS naďalej v hre o stavbu vyše stomiliónovej diaľnice. Považskobystrickí stavbári chcú preto podľa informácií Pravdy podpísaný kontrakt s Euroviou právne napadnúť.

„Naše združenie, Hant BA DS a Cestné stavby Liptovský Mikuláš, momentálne analyzuje vzniknutú situáciu,“ odkázala hovorkyňa združenia Miriam Bayerová. Hant BA DS chcel levočský úsek diaľnice D1 postaviť za necelých 120 miliónov eur. Francúzska Eurovia, ktorá si nepripúšťa, že by zmluva bola neprávoplatná, vystaví za stavbu účet o šesť miliónov eur vyšší.

Zmluvu s diaľničiarmi podpísali v lehote, počas ktorej môže verejný obstarávateľ uzatvoriť dohodu s úspešným uchádzačom, to je najskôr 14 dní po doručení rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie o námietkach.

Úrad zamietavé stanovisko doručil 20. apríla. „Sme v kontakte s Národnou diaľničnou spoločnosťou, od ktorej očakávame výzvu na prevzatie staveniska. Ako úplne prvé je nutné vypracovať realizačný projekt. Potom sa začne s prípravnými prácami, a to odlesnením a odhumusovaním terénu,“ vraví Simona Tančáková, PR manažérka Eurovie. Na to, či nakoniec zruší zmluvu s Euroviou, Národná diaľničná spoločnosť v pondelok neodpovedala.

Hant BA DS nebol z diaľničných súťaží vylúčení prvýkrát. Pre sporné referencie ruských partnerov im štát nedovolil stavať nielen pri Levoči, ale ani pri Prešove, medzi obcami Fričovce a Svinia. Diaľnicu plánovali postaviť za 99 miliónov eur, nakoniec cestu buduje Doprastav so Strabagom za 114 miliónov eur. Najnižší rozpočet predložil Hant BA DS aj na diaľnicu Hubová – Ivachnová, kde ešte nepadlo definitívne rozhodnutie. Hant BA DS však do tohto tendra vstúpil so silnejšou talianskou firmou INC S.p.A Turín. Slovenskej firme by mala pomôcť pri razení dvojkilometrového tunela Čebrať.

Spomínaná levočská diaľnica je rozdelená na dva úseky. Postavenie oboch financuje Európska únia. Francúzi sa zaviazali, že predmetnú diaľnicu postavia za vyše tri roky. Po prvom úseku Jánovce – Jablonov, ktorý už stavia Váhostav, prejdú prvé autá v roku 2014. V roku 2014 by mala byť realitou aj 11-kilometrová diaľnica Fričovce – Svinia, ktorú má pod taktovkou Doprastav. Koncom roka 2015 sa dostavia ružomberský úsek D1 Hubová – Ivachnová. O dva roky neskôr, v roku 2017 má byť hotový tunel Višňové.

Stále otáznym úsekom zostáva časť D1 medzi Turanmi a Hubovou, kde sa ešte pre spory s Európskou komisiou nestanovil konkrétny termín začatia výstavby. Analytici napriek plánom vlády očakávajú dokončenie diaľnice D1 až zhruba v roku 2020.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ