Stromy popri cestách končia ako palivo v kotolniach

Milan Kráľ | 14.05.2012 12:00
stromy Foto:
Pracovníci inšpektorátu životného prostredia merajú vzdialenosť vyrúbaných orechov od krajnice, aby zistili, či bol porušený zákon.
Súkromná firma začala v okolí Považskej Bystrice vo veľkom rúbať stromy a kríky rastúce popri cestách. Úrady na tom nevidia nič zlé, občianski aktivisti však tvrdia, že stovky stromov boli vypílené protizákonne.

Na výrube sa dohodla Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja so súkromnou spoločnosťou HB Ekostav. Správa ciest si dohodu pochvaľuje, pretože okolie vozoviek bude mať vyčistené, a pritom nemusí za to zaplatiť ani cent. Súkromnej spoločnosti stačí iba drevná hmota, ktorú získa. Tú predáva kotolniam spaľujúcim drevoštiepku.

„Výrub drevín aj v okolí cesty sa robí v období vegetačného pokoja, teda v čase, keď správa ciest zabezpečuje zimnú službu a vtedy nemáme zamestnancov na to, aby odstraňovali stromy a krovie. V celom kraji je to asi 2 500 kilometrov, ktoré treba vyčistiť, čo by sme nezvládli ani finančne. Rozpočet správy ciest je oproti minulému roku nižší o 500-tisíc eur,“ argumentuje riaditeľ Správy ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja Stanislav Lališ.

Aj Ľubomír Dvorský, riaditeľ Dopravného inšpektorátu v Považskej Bystrici, považuje výrub za dobrú vec, pretože cesty sa tak stávajú prehľadné a odstránením stromov menej nebezpečné.

„Strom je pevnou prekážkou a v prípade havárie človek nezomrie pri náraze do takejto prekážky,“ dodal šéf považskobystrického dopravného inšpektorátu.

Miestni občianski aktivisti s týmito argumentmi súhlasia, hnevá ich však, že spolu s dobrými úmyslami prišli aj komerčné záujmy. Sú presvedčení, že za obeť padli stovky zdravých stromov, ktoré neprekážali doprave ani neohrozovali jej účastníkov. Na niektorých miestach zmizli dreviny aj desať metrov od cesty alebo celé orechové stromoradia, ktoré stačilo orezať. Na príčine je podľa ich názoru obrovský hlad drevoštiepkových teplární po palive.

„Ak sa v takejto situácii vydá povolenie na výrub firme, ktorá je motivovaná iba tým, koľko dreva získa, a pritom nikto nekontroluje, ako výrub prebieha, musí to dopadnúť takto tragicky. Naším cieľom je vyvodiť zodpovednosť, pretože toto sa deje po celom Slovensku. Najlacnejšie drevo sa získava nie z lesa, ale kúsok od cesty, kde máte minimálne náklady na dopravu, a kde dokonca nemusíte ani platiť za drevnú hmotu,“ vraví Juraj Smatana z občianskeho združenia Klub Strážov.

Konateľ spoločnosti HB Ekostav Hubert Bencel vraví, že toto je jediný spôsob, ako vyčistiť okolie ciest. Keby mali cestári peniaze, tak to robia vo vlastnej réžii. Zároveň odmietol podozrenie, že pracovníci jeho firmy vyrúbali stromy ďaleko od cesty. Je presvedčený, že to majú na svedomí miestni obyvatelia, ktorí sa takto zásobili drevom.

„Tie široké úseky, čo vznikli pri cestách, nemusia byť našou robotou. Ľudia z okolitých dedín využili situáciu, cez soboty a nedele a po večeroch veselo pílili, a to som ja nemohol ovplyvniť. Požiadali sme však políciu, aby tu zvýšila hliadkovú činnosť, aby ľudia nekradli naše drevo a nepíli iné stromy,“ hovorí Hubert Bencel.

Po podnete občianskych aktivistov začala Slovenská inšpekcia životného prostredia štátny dozor, ktorý má zistiť, či bol porušený zákon o ochrane prírody, alebo nie. Martina Martyščáková z Inšpektorátu životného prostredia v Žiline predpokladá, že štátny dozor by mohol byť skončený do mesiaca.