Spoplatnenie parkovania po celej Bratislave sa mestským častiam nepáči

TASR | 22.05.2012 09:49
autá, chodník, parkovanie Foto:
Ilustračné foto
Problémy s parkovaním v Bratislave by mala už na budúci rok vyriešiť nová stratégia parkovacej politiky. Tá prinesie napríklad spoplatnenie druhého auta v domácnosti alebo zvýhodnenie rezidentov.

„Systém by mal byť navrhnutý tak, aby bol s drobnými odchýlkami vhodný pre všetky mestské časti,“ uviedol predseda Komisie dopravy a informačných systémov hlavného mesta Jozef Uhler. Nie všetkým bratislavským samosprávam sa však nová parkovacia politika páči.

Návrhy, ktoré prichádzajú z mesta, neberie starostka Starého Mesta Táňa Rosová veľmi vážne. Ich realizovateľnosť sa totiž podľa jej slov v tomto volebnom období blíži k nule. „Mestské časti by sa museli vzdať svojich komunikácií tretej a štvrtej triedy, čo je presný opak toho, čo by sa malo udiať,“ pripomína s tým, že mesto by malo zveriť cesty prvej a druhej triedy mestským častiam. Zmeniť podľa nej treba napríklad aj legislatívu. „Všetok príjem z pokút by bol príjmom štátu, nie mesta ani mestských častí. Celé kúzlo a ekonomika parkovacej politiky je teda na vode,“ podotkla.

Princíp, ktorý má zvýhodniť rezidentov a ostatným umožniť parkovať za poplatok, už Staré Mesto uplatňuje pri svojej parkovacej politike. „V tom sa teda zhodneme. Zhodneme sa aj v tom, že treba zmenšiť dopyt po parkovaní v prehustenom meste a zvýšiť motiváciu ľudí, aby využívali mestskú dopravu, cyklodopravu alebo kratšie trasy chodili pešo,“ dodala.

Bratislavská Petržalka si pripravuje svoj projekt parkovacej politiky. Chce dostať autá preč z chodníkov či trávy. Na výstavbu parkovacích domov už vytypovala asi 20 pozemkov, plánuje stanoviť podmienky regulácie a zaviesť rezidenčné parkovanie. Myslí však na mesto. „Ak to bude trvať donekonečna, nebudeme čakať. Musíme konať aj preto, že Staré Mesto začalo konať. Bojíme sa, aby sa nám niektoré jeho kroky nepreniesli za Dunaj,“ podotkol starosta Vladimír Bajan.

Či bude nová parkovacia politika mesta prospešná, Petržalka ešte nevie posúdiť, keďže jej definitívna verzia sa stále tvorí. So zjednotením parkovania pre celé mesto súhlasí, musia sa však rešpektovať špecifiká jednotlivých samospráv. Bajan pripomína, že mesto by malo posilniť aj MHD či budovať záchytné parkoviská.

Na potrebu budovania záchytných parkovísk upozorňuje aj Nové Mesto. „Samotné spoplatnenie parkovania, ako bolo navrhnuté na začiatku, nie je riešením,“ uviedol novomestský hovorca Marek Tettinger. Samospráva plánuje dať spracovať štúdie na dva pilotné projekty, ktoré by otestovali systém rezidenčného parkovania priamo na území Nového Mesta.

V okrajových mestských častiach, kde prevažuje zástavba rodinných domov, s nedostatkom parkovacích miest zväčša problémy nemajú. Tak je to aj v Rusovciach. „Vážnejšia je letná situácia z pohľadu návštevníkov, keď je v popredí ich záujmu Rusovské jazero či využívanie cyklistických trás,“ uviedla prednostka miestneho úrad Oľga Gáfriková. V niektorých však treba riešiť najmä nočné parkovanie.

Na sídliskách Podhorské a Kostolné v Devínskej Novej Vsi je asi 3 700 bytov a necelých 2 000 parkovacích miest. „To, čo platí v centre mesta, neplatí u nás. Materiál to však nezohľadňuje,“ upozorňuje starosta Milan Jambor s tým, že o spoplatnenie parkovania cez deň tam nie je záujem, keďže vtedy je parkovacích miest dosť. „Mestská časť v súčasnosti rieši nedostatok parkovacích miest úpravou rozjazdeného terénu a prípravou nových parkovísk,“ dodal starosta. Do systému mesta sa zapojiť nechce.

Uhler za negatívum politiky považuje najmä strach ľudí z niečoho nového a preto by mali byť pravidlá čo najjednoduchšie. Ak by sa podľa neho našiel vhodný model, systém by sa dal uskutočniť v prvom alebo druhom štvrťroku 2013.