Veľká politika zmenila kampaň

Igor Stupňan | 25.11.2010 00:02
voľby, nitra, blibord, Ding, kandidát, primátor Foto:
Neférový predvolebný boj sa odohráva aj v Nitre, kde nezávislému kandidátovi na primátora Máriovi Dingovi niekto v týchto dňoch zničil bilbordy.
Ešte nikdy sa o to, kto ovládne komunálnu politiku, nezápasilo tak ostro ako teraz. Kampaň, ktorá sa oficiálne skončila, pripomínala veľké parlamentné voľby.

Politológ Michal Horský hodnotí, že kampaň bola „o niekoľko stupňov ostrejšia ako v minulosti“. Podľa neho je to tým, že občania si viac uvedomujú, aké dôležité je, kto obsadí komunálne funkcie a politické elity sa nesústreďujú len na centrálne politické orgány, ale zasahujú bezprostredne aj do komunálnej politiky.

Sociológ Martin Slosiarik z agentúry Focus tiež hovorí, že kampaň bola v porovnaní s tou spred štyroch rokov ostrejšia. „Jednotliví kandidáti sa výraznejšie vyhraňovali proti sebe a použili aj prostriedky negatívnej kampane, keď sa nebáli poukázať na nedostatky druhého kandidáta. Myslím, že predtým to nebolo také časté,“ zhodnotil situáciu Slosiarik.

Zvýšenie volebnej účasti však sociológovia neočakávajú.

Strany prvýkrát do kampane masívne nasadili aj známe tváre, čo sa najviac prejavilo v Bratislave, kde sa zápasí o to, či bude červená, alebo modrá.

Do súboja o krajské mestá parlamentné strany poslali známych ľudí. SDKÚ v Bratislave presadzuje poslankyňu a bývalú herečku Magdu Vášáryovú, Smer stavil na nezávislého Milana Ftáčnika, ktorý má však blízko k ľavici. Ficova strana podporuje bývalých ministrov Ľubomíra Vážneho v Banskej Bystrici či Richarda Rašiho v Košiciach.

Miesta na radniciach sú lukratívne nielen pre starostov a primátorov, ale aj pre kandidátov na poslancov. „Stávajú sa z nich vplyvní ľudia mesta či obce. Sú súčasťou miestnych elít, ktoré majú výrazné rozhodovacie právomoci,“ povedal sociológ. Podľa neho tak môžu ovplyvniť mnohé veci napríklad investičného charakteru, ktoré sú priestorom aj pre možné korupčné podozrenia.

Tvrdý súboj o radnice pozorujú aj politici z parlamentu. Líder Mostu Béla Bugár povedal, že na južnom území videl sem-tam konfrontáciu v prípadoch, keď súperi cítili ohrozenie, že „stratia to, čo predtým ľahko získali“. Bugár však pociťoval v kampani aj veľa pozitívnej energie a nadšenia množstva mladých kandidátov Mostu - Híd. Podpredsedníčke Mária Sabolová si všimla, že zápas z veľkej politiky sa akoby prenášal do miestnej tým, že v nej kandidujú aj poslanci parlamentu.

Milan Ftáčnik za 20 rokov pôsobenia v politike nezažil vo volebných kampaniach toľko osočovania, klamstiev a zavádzania voličov. „Očakával som že kandidáti zvedú zápas o riešenie problémov mesta, no takáto konfrontácia nenastala, čo je škoda. Snažil som sa dať čo najviac reálnych riešení v oblasti dopravy, kvality života a čo je najpodstatnejšie, vtiahnutia Bratislavčanov do rozhodovania mesta,“ povedal.

Ftáčnik vystupoval na bilbordoch sám, ale v rámci antikampane mu dopriali jeho odporcovia spoločnosť šéfa Smeru Roberta Fica. Podľa nich sa má stať bábkou vo Ficových rukách. Podľa Ftáčnika je to smiešne a myslí si, že sú za tým ľudia blízki SDKÚ. Magda Vášáryová je rada, že v kampani oslovila voličov s reálnymi a konkrétnymi projektmi a „že sme ukázali Bratislavčanom, že sa to dá a že vieme, ako na to“.

Kandidát na primátora Prešova Ondrej Matej „okrem bytu, ktorý na mňa vytiahli“, kampaň nevnímal konfrontačne. Podľa neho bola primerane tvrdá a nešla za hranice slušnosti.

Ostrý konflikt sa odohral v Martine. Kandidujúcemu primátorovi Andrejovi Hrnčiarovi sa niekto e-mailom vyhrážal smrťou a odkazoval mu, aby si spomenul, ako skončil advokát Ernest Valko a že sa môže niečo stať jeho dcéram. Protikandidáti Hrnčiara však túto informáciu vyhodnotili ako vykonštruovaný nástroj na ovplyvňovanie voličov.

V Banskej Bystrici anonym poukazoval na vysoký počet lekárov v miestnom zastupiteľstve. „Čakáte dlho v ambulancii? Zrejme je váš lekár na zastupiteľstve,“ písalo sa na letákoch. V zastupiteľstve Banskej Bystrice bolo v tomto volebnom období až 10 lekárov.

V Nitre sa zas objavili anonymné letáky, ktoré súčasného primátora Jozefa Dvonča obviňujú z obohacovania sa a niekdajšej spolupráce s ŠtB. Dvonč to označil za lži a podal trestné oznámenie.

Parlamentné strany do kampane investovali skromné zdroje. Smer na mobilizačnú kampaň vyčlenil 265-tisíc eur, Most - Híd 40-tisíc, SaS 200-tisíc eur. SDKÚ a KDH tvrdili, že kampaň bola predovšetkým na bedrách samotných kandidátov.

Lídri strán pomáhali osobnou účasťou na mítingoch. Premiérka Iveta Radičová v stre­du končila kampaň v Bratislave na mítingu Vášáryovej, šéf Smeru Fico finišoval v Košiciach, kde sa o primátorskú stoličku uchádza exminister Raši.

V Bratislave mali kandidáti najdrahšiu kampaň. Hovorca SDKÚ Michal Lukáč uviedol, že doteraz stála 220-tisíc eur. Kandidátka si vzala úver 30-tisíc eur, náklady z vlastných úspor predstavujú 15-tisíc.

Ftáčnik podľa svojho hovorcu Ľubomíra Andrassyho dosiaľ vynaložil na kampaň 95-tisíc eur, ale novembrový účet ešte nie je uzatvorený. Ftáčnik mieni svoj volebný účet podrobiť nezávislému auditu. Do kampane vložil vlastných 25-tisíc eur a na 30-tisíc si zobral úver.

Na porovnanie v Prešove kandidát pravice poslanec parlamentu Ondrej Matej v kampani na primátora minul niečo vyše 70-tisíc eur. Dve tretiny z toho predstavujú jeho súkromné peniaze. Zvyšok boli financie od darcov. V prípade právnických osôb mal v darovacej zmluve podmienku, že má právo dar vrátiť, ak by mal takýto darca uzatvorený kontrakt s mestom. Matej má 30 bilbordov a 4 bigbordy.

Účasť v komunálnych voľbách by sa nemala vymykať z trendu postupne klesajúceho záujmu o voľby, keď najviac ľudí chodilo k urnám na počiatku 90. rokov.

Sociológ Slosiarik odhadol interval účasti 47 až 53 percent. Vo veľkých mestách v Bratislave a v Košiciach by mala byť okolo 30 percent a v malých obciach do 500 obyvateľov by mohla presiahnuť aj 60 percent.