Polícia začala v tichosti vyberať vyššie pokuty

Peter Kováč | 24.07.2012 20:00, aktualizované: 
polícia, pokuta, pokuty, cestný zákon, policajt Foto:
Ilustračné foto
Pokuty za dopravné priestupky sú od utorka opäť vyššie. Pol roka po poslednej úprave sadzobníka, ktorá zvýšila väčšinu pokút pre vodičov, polícia nanovo stanovila sankcie za prekračovanie rýchlosti. Stalo sa tak v tichosti, bez väčšej medializácie zmien.

Vyššie pokuty pocítia vodiči predovšetkým pri prekročení rýchlosti mimo obce v rozmedzí od 45 do 49 kilometrov za hodinu. Kým ešte v pondelok ich tento prehrešok vyšiel na 280 eur, od včera to je už štyristo eur. Prirýchla jazda vyjde drahšie v obci aj mimo nej. Maximálna výška pokuty na úrovni 650 eur však zostane zachovaná.

„Cieľom zmeny je znížiť dopravnú nehodovosť,“ odôvodňuje zmeny policajný hovorca Michal Slivka. Slovensko sa totiž zaviazalo Európskej únii, že do roku 2020 zníži počet mŕtvych na cestách na 172 ročne, čo zatiaľ vyzerá nereálne. Tento rok už prišlo pri nehodách o život 158 ľudí.

Vyššie pokuty schvaľuje aj dopravný analytik Jozef Drahovský. Podľa neho môžu byť dobrou výstrahou pred ťažkou nohou na plyne. Najmä tam, kde sa pohybujú chodci. „Myslím si, že aj sadzobník by nemal definovať pokuty v obci a mimo obce, ale tam, kde sú chodci a kde nie sú. Je totiž veľký rozdiel prekročiť rýchlosť v pešej zóne alebo inde, kde sú chodci, a prekročiť ju v tej istej obci na diaľničnom obchvate. Aj pokutovanie by sa preto malo odvíjať najmä od bezpečnosti,“ hovorí.

S prísnejšími sankciami nemá problém ani dopravný psychológ Zoltán Bojar zo Slovenského autoturist klubu, ktorý zároveň pripúšťa, že už dosiaľ boli v nemalej výške. „Šlo už o závažný finančný postih, hoci sa to ťažko porovnáva s inými krajinami. Nie som zástancom represie, no nič lepšie ako citeľnú pokutu ešte nikto nevymyslel,“ myslí si.

Vyššie pokuty nie sú jedinou zmenou vyplývajúcou z aktualizovaného sadzobníka pokút. Polícia posunula aj rýchlostný limit, ktorého prekročenie už musí v správnom konaní riešiť dopravný inšpektorát. Dosiaľ prekročenie rýchlosti v obci o 40 a mimo obce o 50 kilometrov za hodinu znamenalo, že priestupok musel riešiť inšpektorát, ktorý o pokute rozhodoval až dodatočne. Po novom bude tento postup nasledovať až pri jazde rýchlejšej o 60 kilometrov, a teda dopravní policajti budú na mieste rozhodovať aj o vyšších sankciách, čo bude podľa polície hospodárnejšie.

„Vyzerá to skutočne ako snaha odbremeniť správne orgány, ktoré riešia priestupky. Navyše v týchto prípadoch často padali rozhodnutia bez predvolania vodiča a dodatočne mu len došlo rozhodnutie, aby zaplatil pokutu. Nemalo to teda žiaden výchovný efekt,“ hodnotí Drahovský.

Okrem spomínaných zmien polícia obnovila aj inštitút napomenutia. Ten zaviedla ešte v roku 2009 na drobné prekročenie rýchlosti do šesť kilometrov, ktoré sa nepokutovalo. Po tom, čo sa zaviedla fixná výška pokút, sa však prestal využívať, čím sa vraj vytratil výchovný účinok dopravných hliadok. „Napomenutie je akýmsi výchovným opatrením pri priestupkoch s najmenšou závažnosťou. Preto ho je možné podľa sadzobníka pokút využiť len v prípade prekročenia rýchlosti do šesť kilometrov za hodinu,“ pokračuje Slivka.

Analytik Drahovský považuje obnovenie inštitútu za správny krok. Vraví, že drobné prehrešky sa pre nulové postihy stávajú problémom. „Stalo sa štandardom jazdiť o päť až desať kilometrov rýchlejšie, čo sa riešilo neraz tak, že keď chcela polícia, aby sa niekde jazdilo 60-kilometrovou rýchlosťou, dala tam štyridsiatku. Potom však boli mestá plné štyridsiatok, čo tiež nie je dobré,“ dodáva.

K posledným zmenám sadzobníka pokút došlo len v januári, keď ho vo viacerých priestupkoch polícia prispôsobila prijatej novele zákona o cestnej premávke. Aj keď tá už ráta aj s inštitútom objektívnej zodpovednosti a pokutami vystavenými vďaka kamerovému záznamu, k tomu pre nedostatok techniky dôjde podľa ministerstva vnútra najskôr o rok.

Najbližšou zmenou, ktorú vodiči pocítia, by teda malo byť zvyšovanie rýchlosti na výjazdoch z obcí na tých miestach, kde je povinná päťdesiatka až do záverečnej tabule obce zbytočná. Minister vnútra Robert Kaliňák avizoval, že v týchto úsekoch zvýši značkami maximálnu rýchlosť o 10, 20 či 30 kilometrov, teda maximálne na 80 kilometrov za hodinu.

Prehľad zmien v sadzobníku pokút pri prekročení rýchlosti
v obci      
po novom   predtým  
do 6 km/h napomenutím
nad 6–10 km/h 20 eur od 6 – 9 km/h 10 eur
nad10–15 km/h 40 eur od 10 – 14 km/h 30 eur
nad 15–19 km/h 60 eur od 15 – 19 km/h 60 eur
nad 19–25 km/h 90 eur od 20 – 24 km/h 100 eur
nad 25–30 km/h 140 eur od 25 – 29 km/h 130 eur
nad 30–35 km/h 200 eur od 30 – 34 km/h 150 eur  
nad 35–40 km/h 280 eur od 35 – 39 km/h 200 eur
nad 40–45 km/h 360 eur o 40 km/h a viac predložiť
nad 45–50 km/h 440 eur predložiť
nad 50–55 km/h 540 eur predložiť
nad 55–60 km/h 650 eur predložiť
nad 60 km/h a viac predložiť predložiť
mimo obce    
po novom   predtým
do 6 km/h napomenutím
nad 6–15 km/h 20 eur od 11 – 14 km/h 20 eur
nad15–25 km/h 40 eur od 15 – 19 km/h 30 eur
  od 20 – 24 km/h 40 eur  
nad 25–29 km/h 60 eur od 25 – 29 km/h 60 eur
nad 29–35 km/h 130 eur od 30 – 34 km/h 100 eur
nad 35–40 km/h 200 eur od 35 – 39 km/h 150 eur  
nad 40–45 km/h 300 eur od 40 – 44 km/h 200 eur
nad 45–50 km/h 400 eur od 45 – 49 km/h 280 eur
nad 50–55 km/h 520 eur o 50 km/h a viac predložiť
nad 55–60 km/h 650 eur predložiť
nad 60 km/h a viac predložiť predložiť
Zdroj: PPZ      

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ