Kaliňák: V jednej chvíli predstavím kompletnú verziu Gorily

Igor Stupňan | 01.09.2012 10:00
Robert Kaliňák Foto:
Minister vnútra Robert Kaliňák
Minister vnútra Robert Kaliňák má vo svojom rezorte problémov a otvorených otázok až-až.

Prokuratúra nanovo rozohráva kauzu Hedvigy Malinovej-Žákovej, polícii sa zatiaľ nedarí dostať z Belize Karola Mella, ktorý je na Slovensku obvinený z viacerých vrážd, v parlamente má vystúpiť so správou o pokroku vo vyšetrovaní kauzy Gorila a k tomu sa pustil do prípravy reformy štátnej správy známej pod názvom ESO a pripravuje aj zákon o verejnom obstarávaní, ktorý má znížiť mieru korupcie. Je otázkou, čo z toho sa mu podarí vyriešiť. Ale ako hovorí nielen v súvislosti s Mellom: sú lepšie dni a horšie.

Aké sú šance na vydanie Karola Mella na Slovensko po tom, čo mu zrušili trvalý pobyt v Belize?
Sú lepšie dni, sú horšie dni. Zrušenie jeho pobytu patrí k lepším správam a budeme na tom ďalej intenzívne pracovať. V dnešnom svete sa dá vždy niekde odcestovať a trochu schovať, ale nie je to už také jednoduché ako pred desiatimi rokmi. Pre nás je najpodstatnejšie dostať ho do rúk spravodlivosti.

Nezväčšila sa práve teraz možnosť, že by mohol opustiť Belize?
Uvidíme.

Máte plán, ako ho dostať na Slovensko?
Plánov máme veľa a menia sa podľa okolností.

Príde komerčnou linkou alebo mu štát zaplatí osobitné lietadlo?
Uvidíme. Pri niektorých zločincoch je komerčná linka rovnako drahá ako osobitné lietadlo. Každá komerčná linka si to nechá dobre zaplatiť. Ročne robíme stovky prevozov, toto je jediný, o ktorý sa médiá zaujímajú.

Ďalším problémom je kauza Hedvigy Malinovej-Žákovej. Prečo stále nie je ukončená?
U nás je ukončená. Kauzu sme právoplatne uzavreli a potvrdila to aj prokuratúra po istom čase. Nás sa päť rokov netýka. Ľudia si často mýlia konanie prokuratúry s konaním polície. Prokuratúra tam niekedy na jeseň videla podozrenie z trestného činu a rozhodla sa, že v tej veci bude konať. Ale prokuratúra má vlastné vyšetrovacie pravidlá a od septembra 2006 ani jeden policajt v tej veci nepreložil ani slamku. Je to téma, ktorá sa stále otvára a z nášho pohľadu je prípad jasný. Mrzí ma, že mnohé mimovládne organizácie sa do toho zapájajú a používajú argumenty iba jednej strany a nikdy sa na druhú stranu nepozreli. Na ich strane sú hlavne pocity, na našej sú dôkazy.

Súhlasíte, že kauza bola spolitizovaná?
Nie. Všetci majú krátku pamäťovú stopu. Vtedy nás vyzývali k stanoviskám predstavitelia opozície, maďarskej strany, medzinárodného spoločenstva. Nakoniec sme tomu vyhoveli Pôvodne sme sa nechceli vyjadrovať, ani premiér.

Vyčítajú vám, že ste hovorili niektoré dôkazy zo spisu.
Vyšetrovateľ stanoví, čo máte zverejniť, a to sme zverejnili. Spis som nevidel.

Teraz je Hedviga obvinená za krivú výpoveď. Ak by prokuratúra vec uzatvorila tak, že krivo nevypovedala, išlo by to proti záverom vyšetrovateľa, že skutok jej napadnutia sa nestal. Nešlo by to proti vášmu stanovisku?
To nie je pravda. To s tým nesúvisí. Krivá výpoveď je také podanie informácií, ktoré privodí trestné stíhanie niekomu, komu nemá byť privodené. Nie každé porušenie zákona je vždy trestným činom. Dôsledným šetrením, ktoré dodnes nikto nevyvrátil, sme potvrdili, že tá vec sa nestala tak, ako ju ona uvádzala. Nemám chuť nikoho prenasledovať, polícia s tým šesť rokov nemá nič. Ten prípad bol kontrolovaný aj počas môjho predchodcu s výsledkom, že je všetko v poriadku. To, čo rieši prokuratúra, je mimo nás.

Zdedili ste aj kauzu Gorila, ktorá vzbudila pred voľbami vlnu protestov. Je vašou prioritou, aby vyšetrovatelia dospeli k výsledkom?
Našou prioritou je splniť všetky predvolebné sľuby a to, o čo nás ľudia žiadali. Aby mal tím Gorila dostatok priestoru, času a mohol v pokoji vyšetrovať. Kauza je komplikovaná a veľmi stará. Do práce tímu nezasahujeme, plníme jeho želania na väčšie množstvo techniky či financií.

Kauza má vyše 60-tisíc strán, ale nikto nie je obvinený. Prečo je taká slabá efektivita vyšetrovania?
To nie je futbalový zápas. Medzi poslaním peňazí z účtu na účet a stotožnením tejto operácie s konkrétnym trestným činom je veľmi dlhá cesta. Mnohé kauzy končia politickým výsledkom. Je evidentné, že niečo sa stalo neeticky, ale od porušenia zákona k trestnému činu je naozaj dlhá doba. Musíte mať k dispozícii presný skutok, ktorý sa mal stať, musela ho spáchať konkrétna osoba a za tým musí byť následok. Toto všetko policajti skúmajú. Myslím si, že je veľká šanca, že v jednej chvíli budem môcť predstaviť kompletnú verziu toho prípadu.

Generálna prokuratúra v poslednom čase ruší mnohé obvinenia s odôvodnením, že došlo k procesným pochybeniam. Advokáti vždy najskôr skúmajú procesnú stránku a až potom sa prejde k meritu veci. Nesvedčí to o slabej práci vyšetrovateľov a dozorujúcich prokurátorov?
Je otázka, či to náhodou nesvedčí o politizácii niektorých prípadov. Niekedy je snaha taká veľká, že sa zabudne na štandardný postup, či sa vôbec trestný čin stal. Mnohí majú zvyk, že sa stane politická kauza a pre mnohých to znamená, že sa musel stať aj nejaký trestný čin. Prokuratúra vždy musí dohliadať na trestné konanie, či je všetko v poriadku.

Na uplatňovanie spravodlivosti má vplyv aj situácia na prokuratúre, ktorá stále nemá svoju hlavu. Pociťujete to ako problém?
To je zodpovednosť bývalej vládnej koalície. My sme ju varovali, aby urobila normálnu voľbu. Za to si môže spytovať svoje svedomie. V minulosti to nikdy problém nebol, prokurátor sa volil naprieč politickým spektrom. Zrazu sa rozhodol bájny pravicový zlepenec, že to urobí po svojom.

Aj v polícii po každých voľbách cítiť politické pnutie, keď sa menia policajní funkcionári. Nemal by sa zmeniť systém výberu policajného prezidenta?
Ak budete politika, ministra vnútra, obviňovať z toho, ako funguje polícia, dovtedy ju musí aj riadiť a mať za to zodpovednosť A musí to robiť so svojimi ľuďmi. Môže byť nezávislý policajný prezident, ktorý bude volený niekým iným ako v Česku, ale potom ako médium nemôžete dávať otázky mne.

Nemáte ambíciu to zmeniť?
Mám, ale najskôr urobíme reformy v rámci štátnej správy.

Keď vás premiér uvádzal do funkcie, povedal, že máte byť lídrom protikorupčných opatrení. Napĺňate to poslanie?
Intenzívne sa o to snažíme. Uplynulé štyri roky sme neboli pod dohľadom médií v tom, že by o nás napísali niečo pozitívne. Dnes sú všetci prekvapení, že keď robíme reformu ESO, tak staviame na základoch, ktoré sme už dávno postavili. Stíhame vicežupana v Nitre, urobili sme tvrdý protikorupčný zákrok v Akadémií Policajného zboru. V minulom období sme konali proti riaditeľovi hraničnej a cudzineckej polície v Sobranciach, kde bolo korupčné podozrenie. V týchto aktivitách pokračujeme s tým, že máme nulovú toleranciu. Neriešime, z akého politického tábora pochádza potenciálny páchateľ. Polícia má rozviazané ruky. Pripravujeme tiež zákon o verejnom obstarávaní, ktorý zavádza bezprecedentnú transparentnosť.

Prispeje k zníženiu miery korupcie?
Zásadne. To, že dostáva kritiku zo strany opozície, je ako o audiotextovom čísle, na ktorom má vopred nahratú odpoveď, že je to nesprávne a nanič.

Dodávatelia s podozrivo nízkymi cenami by už nemali vyhrávať verejné zákazky. Nie je však cena jedno z najdôležitejších kritérií?
Je, ale iba pri niektorých komoditách.

Napríklad pri diaľniciach?
Bezpochyby.

Nehrozí veľká miera subjektivity pri hodnotení vysvetlenia, prečo dodávateľ poskytne výrazne nižšiu cenu ako konkurenti?
Skúsenosti hovoria jasnou rečou. Keď sa preveziete autom po všetkých slovenských diaľniciach, ktorá je najkvalitnejšia? Porovnajte úsek R1 Pribina a úsek okolo Žiaru nad Hronom, ktorý nie je stavaný cez PPP, a už je tam rozdiel. A pritom je rovnako starý. Nikto nechce počuť, čo v politickom boji mnohí nezapočítajú, že cez PPP-projekty po 30 rokoch musí operátor urobiť generálnu opravu diaľnice a odovzdať ju štátu ako novú. Preto je PPP drahé, lebo neviete, čo sa stane za 30 rokov. Stačí si spomenúť na zvlnenú diaľnicu v Česku, to bolo presne o cene.

Korupcia je vždy o ľuďoch. Súhlasíte, že tej ani nový zákon nezabráni?
Bezprecedentné zverejňovanie, ktoré zavádzame do zákona, odbúra skutočnosť, že by niekto nadobudol pocit, že zostane neodhalený. Mnohé veci sa môžu nájsť v priebehu súťaže. Rozhodli sme sa, že budeme zverejňovať úplne všetko. Zrušili sme rokovacie konania bez zverejnenia. Nebude zverejnená len samotná zmluva, ale od počiatku celé vysúťaženie, samotná zmluva, jej plnenie až po poslednú faktúru. Navrhujeme zverejňovanie majiteľov, subdodávateľov, zapracovali sme všetky odporúčania Transparency International a Aliancie Fair-play. Povedzme si na rovinu, nikto dnes nedovolí po verejnej prezentácii uzavrieť nejakú zmluvu alebo rokovať s divnými zákazníkmi, ako to bolo v minulosti.

Do roku 2016 chcete na reforme verejnej správy, známej ako program ESO, ušetriť 700 miliónov eur. Je to reálne číslo?
Áno.

A máte na to analýzy, že to bude naozaj také číslo?
Len čo začnete robiť analýzy kompetencií, analýzy ťažkých auditov, ktoré trvajú dva roky, neurobíte nič. Rátame s nejakými rezervami, to číslo môže byť aj väčšie, aj menšie. Toto číslo predpokladá, že všetci budú chcieť spolupracovať na tom, ako chceme šetriť.

Ktoré kompetencie štátnych úradov prejdú na samosprávy a čo im, naopak, bude odňaté?
Toto ani nechceme riešiť. So stavom, ktorý je dnes, sme spokojní. Ideme len robiť lacnejší štát. Nemáme plán zaťažiť samosprávy ďalšou prácou bez toho, aby nemali na to peniaze.

Dá sa urobiť lacný štát s rovnakým počtom úradníkov ako teraz, lebo v prvej fáze máte prepustiť len necelých 200 úradníkov?
Toto sú pravicové vyjadrenia. Pravica jediné, čo vie, je šetrenie na ľuďoch. Prepustili 1 200 ľudí, škrtli prázdne tabuľkové miesta na ministerstve vnútra, lebo to boli tabuľky, ktoré slúžili na vyplácanie odmien. V skutočnosti sú to tabuľky s najnižšími triedami, čiže úspory boli minimálne. Ak vyhodím úradníka so 400 eurami, padne do sociálnej siete a neušetrím nič.

Uznáte, že štátna správa má byť profesionálna?
Iste.

Ale prečo v reforme nespomínate jej odpolitizovanie?
Po tom, čo vytvoríme novú štruktúru, pustíme sa do toho.

Čiže po roku 2016 by už vrcholoví štátni úradníci nemali byť vymenení po nástupe novej vlády?
Úplne vrcholoví, je otázka, pretože prednosta obvodného úradu musí realizovať programové vyhlásenie vlády. On je v podstate súčasťou výkonnej moci. Čo sa týka odborných riaditeľov, boli by sme radi, keby to bolo profesionálnejšie.