Levočská diaľnica nemusí byť istá

Eva Žgravčáková, Boris Macko | 25.06.2012 20:00, aktualizované: 
D1 Jánovce-Jablonov Foto:
Značka zákaz vjazdu ohraničuje koniec diaľnice D1 v smere na Levoču. Výstavba nového úseku diaľnice Jánovce – Jablonov sa oficiálne začala 25. júna 2012.
Prechádzať Levočou zhruba o tri roky po diaľnici nemusí byť samozrejmosťou. Štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák spolu so stavbármi z Eurovie síce v pondelok slávnostne poklepali základný kameň na vyše deväťkilometrovom diaľničnom úseku D1 Jánovce – Jablonov, ktorého súčasťou bude aj 635-metrový tunel Šibenik, súdne spory pre stavbu diaľnice sa však zatiaľ neskončili.

Spoločnosť Hant BA DS, ktorá bola z tendra pre sporné referencie vylúčená, má totiž vo vrecku súdne rozhodnutie, ktorým sa odchod z tendra do prešetrenia odkladá. Firma chcela diaľnicu postaviť najlacnejšie – za 120 miliónov eur. Hant BA DS tak rozhodnutím súdu zostal naďalej v hre o diaľničnú stavbu. Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš napriek tomu odovzdal stavenisko francúzskej Eurovii.

„Neviem o žiadnych ťahaniciach, čiže sa nemám k tomu čo vyjadrovať. Máme demokraciu, takže je to právo Hantu BA DS,“ komentoval situáciu Gajdoš s tým, že ďalej sa k tomu nebude vyjadrovať.

Považskobystrická stavebná firma Hant BA DS si už najala právnikov, ktorí analyzujú vzniknutú situáciu. ,,Ako účastníci konania sa riadime legislatívnym procesom, ktorý momentálne prebieha. Nechceme preto špekulatívne rozvádzať výsledok tohto procesu. Na základe výsledku rozhodnutia budeme plánovať ďalší postup," povedala hovorkyňa Hant BA DS Miriam Bayerová.

Možnosť, že by súd nakoniec dal za pravdu Hantu BA DS a museli by sa znova posudzovať cenové ponuky, si Eurovia nepripúšťa a teší sa z priklepnutia 126-miliónovej zákazky.

„Realizácia diaľnice pri Levoči je pre nás jednou z najvýznamnejších udalostí tohto roku. Zároveň som presvedčený, že ňou potvrdíme našu dobrú povesť, ktorú sme získali vďaka projektu R1 Nitra – Tekovské Nemce a obchvatu Banskej Bystrice,“ nazdáva sa Róbert Šinály, generálny riaditeľ Eurovie.

Hant BA DS diaľničiari nevylúčili prvýkrát. Pre sporné referencie ruských partnerov im štát nedovolil stavať nielen pri Levoči, ale ani pri Prešove, medzi obcami Fričovce a Svinia. Stavať zrejme nebudú ani diaľnicu pri Ružomberku, kde stavbármi ponúknutú cenu vyhodnotila komisia diaľničnej spoločnosti ako neobvykle nízku.

Euroviu teraz po prebratí staveniska čaká vypracovanie realizačného projektu, ako aj projektu na dvojtubusový diaľničný tunel Šibenik s jednostrannou prevádzkou a maximálnou povolenou rýchlosťou 80 km/h. Potom sa začne s prípravnými prácami, a to odlesnením a odhumusovaním terénu. Súčasťou diaľnice bude okrem tunela aj deväť mostných objektov, z toho jeden pôjde ponad diaľnicu. Eurovia musí však pri stavebných prácach brať na zreteľ, že ide o druhý úsek diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom, čiže musí zabezpečiť bezpečné a plynulé napojenie na prvý úsek, ktorý už stavia žilinský Váhostav.

O tri roky, keď by podľa plánov diaľničiarov mala byť levočská autostráda hotová, trasu medzi Popradom a Prešovom skráti plynulá diaľnica oproti existujúcej ceste prvej triedy o tri kilometre, teda približne o desať minút. Po prvom úseku Jánovce – Jablonov prejdú prvé autá v roku 2014. V roku 2014 by mala byť realitou aj jedenásťkilometrová diaľnica Fričovce – Svinia, ktorú má pod taktovkou Doprastav. Začiatkom roka 2016 je plánovaná dostavba ružomberského úseku D1 Hubová – Ivachnová. O rok neskôr má nabrať kontúry tunel Višňové, juhovýchodne od Žiliny.

Stále otáznym úsekom zostáva časť D1 medzi Turanmi a Hubovou, kde sa ešte pre spory s Európskou komisiou nestanovil konkrétny termín začatia výstavby. Celkové dokončenie severnej diaľnice D1 tak pripadá do úvahy až okolo roku 2020.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ