Ceny benzínu a nafty prepíšu historické rekordy

Michal Holeš | 20.08.2012 20:00, aktualizované: 
Benzín, nafta, ceny Foto:
Ilustračné foto
Vývoj udalostí vo svete zdražuje ropu na rekordné úrovne. V dôsledku toho by mali na nové maximá vystúpiť tento týždeň aj ceny palív na Slovensku.

Pôjde predovšetkým o dôsledok napätej situácie na Blízkom východe s hrozbou vojny s Iránom a neutíchajúcej dlhovej krízy, ktorá oslabuje euro. K tomu sa pridáva aj extrémne sucho. Bez vlahy sa znižuje úroda plodín, ktoré sú hlavnými bioprísadami do palív.

Vzhľadom na nárast cien ropy odborníci očakávajú, že palivá na Slovensku pôjdu koncom týždňa hore o ďalšie dva centy. Liter benzínu Natuaral 95 by sa v takom prípade prvý raz v histórii v priemere mierne prehupol cez hranicu 1,60 eura za liter. Nafta by išla hore na takmer 1,48 eura, čo by bolo len cent pod rekordom z leta 2008. Za posledné tri týždne už ceny palív zdraželi spolu o šesť centov.

Podľa Tomáša Plavca, analytika Trim Broker, to však stále nestačí, keďže európske rafinérie nakupujú rekordne drahú surovinu. „Cena ropy Brent na burze v Londýne síce nie je až taká vysoká, keď sa pohybuje okolo 115 dolárov. V piatok však po zohľadnení kurzu eura k doláru stúpla jej cena v eurách až nad 95 eur a prepísala tak historický rekord,“ spresňuje Plavec.

Koľko eur platia motoristi v EÚ za liter paliva
  Natural 95 Nafta
Švédsko 1,83 1,77
Taliansko 1,81 1,71
Grécko 1,78 1,56
Holandsko 1,77 1,45
Dánsko 1,76 1,53
Veľká Británia 1,71 1,77
Nemecko 1,70 1,55
Belgicko 1,69 1,51
Fínsko 1,69 1,55
Portugalsko 1,67 1,47
Írsko 1,65 1,56
Francúzsko 1,60 1,42
Slovensko 1,58 1,45
Maďarsko 1,53 1,54
Slovinsko 1,51 1,39
Rakúsko 1,47 1,43
Španielsko 1,47 1,40
Česko 1,46 1,43
Malta 1,45 1,35
Litva 1,43 1,34
Luxembursko 1,43 1,28
Lotyšsko 1,42 1,39
Poľsko 1,39 1,37
Estónsko 1,37 1,37
Cyprus 1,35 1,37
Bulharsko 1,30 1,29
Rumunsko 1,29 1,32

Poznámka: Ceny sú k 13.8., v prípade Slovenska ide o aktuálne ceny

Na časť ceny pôsobí aj zlá úroda na farmách. Postihnuté boli najmä kukurica a pšenica, čiže suroviny, z ktorých sa vo svete v značnej miere vyrába etanol určený na primiešanie do benzínu. Ceny týchto plodín na medzinárodných trhoch v priebehu posledných dvoch mesiacoch stúpli zhruba o tretinu a následne sa zvýšila aj cena etanolu. Napríklad v USA zatiaľ stúpla cena bioalkoholu o viac ako pätinu.

Zvýšili sa aj ceny plodín pre výrobu biokomponentov do nafty, aj keď zatiaľ miernejšie. Biozložky sa vyrábajú najčastejšie z repky olejnej, sóje či palmového oleja. Sójový olej od júna zdražel asi o desať percent. Keďže podiel spracovaného oleja v nafte a bioalkoholu v benzíne sa pohybuje zhruba medzi piatimi až siedmimi percentami, v súčasnosti zvyšujú výslednú cenu paliva o štyri až šesť centov za liter.

Za zdražovaním sú aj špekulanti. Z viacerých strán totiž prišli informácie o zlepšovaní situácie na medzinárodných trhoch, a tak sa rozhodli investovať svoje peniaze do ropy, čím zvýšili dopyt a následne aj cenu. Vzápätí však cena čierneho zlata prepočítaná na európsku menu klesla asi o tri eurá. Ďalšia časť špekulantov totiž začala nakupovať aj eurá a zvýšili tak aj hodnotu európskej meny.

Pozitívne by na ceny mali vplývať blížiace sa jesenné prezidentské voľby v Spojených štátoch amerických. Krajina začala už koncom týždňa hovoriť o možnom uvoľnení časti zásob palív i ropy zo svojich zásob. Vysoké ceny palív totiž ohrozujú preferencie aktuálneho prezidenta Baracka Obamu, a tak sa tamojšia vláda pokúša skresať časť ceny. Po zverejnení informácie o uvažovanom znížení ceny klesli koncom týždňa aj ceny ropy zhruba o dva doláre. Pondelkové informácie o poklese dodávok čierneho zlata však cenu poslali naspäť na 114 dolárov. Viaceré ropné veže v Severnom mori totiž ohlásili odstávky a špekulanti preto začali nakupovať ropu do zásob, aby ju neskôr mohli so ziskom predať.

Ceny na Slovensku začali rásť asi s dvojtýždňovým oneskorením oproti okolitým krajinám. Napriek tomu však podľa posledných oficiálnych informácií Európskej komisie nakupovali slovenskí motoristi najdrahší benzín v regióne. Cena litra benzínu Natural 95 bola v Poľsku lacnejšia o vyše 15 centov.

Pri nafte však bola situácia mierne odlišná. Za severnými hranicami Slovenska bola pohonná látka lacnejšia iba o štyri centy na liter. Najvyššiu cenu za naftu žiadali pumpári v Maďarsku, kde za ňu motoristi platili o štrnásť centov viac ako na Slovensku. Ceny palív na Slovensku sú dlhodobo vyššie z dôvodu daňovej politiky, ktorú doterajšie pravicové vlády postavili na nižších daniach z príjmu, ale vyšších spotrebných daniach.

Anketa s ľuďmi a odborníkmi

Ako by mal štát reagovať na vysoké ceny palív?

Miroslav, Bratislava
Politici stále rozprávajú že sa zväčšuje diera v štátnej kase a žiadajú od nás peniaze. Ale ako je možné, že v Rakúsku sú lacnejšie palivá ako u nás, pričom podľa mojich skúseností sú v mnohých prípadoch aj kvalitnejšie? Predchádzajúca vláda začala z každého litra vyberať nejakú daň vraj na zásobníky benzínu. Ale pritom terajšia vláda tvrdí, že jej chýbajú peniaze na tie isté zásobníky. A takisto sa vyberie kopa peňazí na klasickej spotrebnej dani. Už by konečne mohol prísť niekto, kto pohne rozumom…

Jaro, Bratislava
Podľa mňa ceny sú vysoké, ale v porovnaní s Talianskom sú ešte nízke. Veď tam šoféri tankujú za asi 1,7 eura! A keď porovnám ceny palív na Slovensku a v Taliansku a zároveň porovnám slovenské platy s talianskymi, tak na Slovensku je to veľmi zlé. Takže vláda by s tým niečo mala spraviť, veď zvyšujúce sa ceny palív zvyšujú aj ceny potravín, ktoré tiež na Slovensku nie sú práve nízke. Prečo napríklad nezníži nejakým zákonom podiel repkového oleja v nafte, ktorý je tento rok vraj oveľa drahší ako vlani?

Boris Tomčiak, analytik spoločnosti Colosseum
Podľa mňa zatiaľ netreba zásah štátu. Ceny benzínu a nafty sú vysoké v celej Európe. Slovensko nemá extrémne drahé pohonné hmoty. Dá sa očakávať vyšší výber dane, čo by pomohlo znížiť rozpočtový deficit a zadlženie krajiny. Investori by potom považovali Slovensko za bezpečnejšiu krajinu. Ľudia si poradia i bez zásahu vlády – budú si kupovať úspornejšie moderné vozidlá, ktoré majú i nižšie emisie skleníkových plynov. Prípadne obmedzia jazdy. Firmy budú musieť zvýšené prepravné náklady vykompenzovať rastom produktivity práce.

Kamil Boroš, analytik spoločnosti X–Trade Brokers
Za vysokými cenami pohonných hmôt stojí najmä Európska centrálna banka, ktorá rieši dlhovú krízu v eurozóne na úkor kúpyschopnosti eura. Euro sa oslabuje vďaka tomu, že centrálna banka nalieva stovky miliárd eur do finančného systému, či už cez nákupy štátnych dlhopisov, alebo pôžičky bankám. To predražuje nákupy ropy obchodovanej v dolároch. Slovensko je malá ryba na to, aby dokázalo zmeniť inflačnú politiku Európskej centrálnej banky v rámci eurozóny, ale vyvolať dialóg by zástupcovia Slovenska mohli.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ