Novinka v bezpečnosti zvýši cenu nových áut

Eva Žgravčáková | 09.09.2012 20:00, aktualizované: 
autá, automobilka Foto:
Ilustračné foto
Všetky nové osobné a ľahšie nákladné vozidlá budú musieť mať od roku 2015 nainštalovaný čip, ktorý v prípade nehody vozidla ihneď privolá záchranku.

Schválenie novinky z Bruselu majú aktuálne na stole poslanci parlamentu. Inštalácia čipu stojí teraz okolo 500 eur, ale predpokladá sa, že kým bude povinný, jeho cena klesne pod 100 eur. Čip má zachraňovať životy v prípadoch, keď býva po nehode privolaná záchranná služba príliš neskoro.

Po tom, čo pred rokmi prišiel do áut protišmykový systém ABS či airbagy, pri čipoch ide o ďalšie vylepšenie bezpečnosti. „V prípade vážnej dopravnej nehody tento systém automaticky nadviaže spojenie s jednotným európskym číslom tiesňového volania 112 a postúpi záchrannej službe údaje o mieste, kde sa vozidlo nachádza, teda údaje vrátane času nehody, presnej polohy vozidla a smeru cesty,“ vysvetľuje Ingrid Ludviková zo zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. Brusel vylučuje, že by sa čipy mohli zneužiť na monitorovanie vozidiel.

Predajcovia áut sa na čipy už začínajú pripravovať. „Ak vznikne povinnosť zo zákona zahrnúť takýto systém do povinnej výbavy, budeme sa zaoberať napríklad možnosťou, aby sa cena za dodanie a montáž systému stala súčasťou zľavy, ktorú teraz dostáva zákazník na povinnú výbavu vozidla,“ tvrdí hovorkyňa Kia Motors Sales Slovensko Zora Kalousková.

Do povinnej výbavy teraz patrí napríklad autolekárnička, vesta, trojuholník či lano. Líder na trhu spoločnosť Škoda otázku, či o náklady na čip zdvihne cenu vozidiel, nekomentovala.

Škoda systém núdzového volania montuje do svojich áut už teraz. Čip, ktorý pri zrážke kontaktuje linku 112, stojí podľa cenníka 560 eur. „Poskytuje možnosť pomoci v núdzi, diaľkový monitoring vozidla, automatické stráženie automobilu s upozorňovaním SMS správou či možnosť využívať asistenčné služby,“ menuje využitie čipu hovorkyňa spoločnosti Škoda Auto Lucia Busquet.

Komisári z Bruselu navrhujú, aby sa do nových áut nainštalovali čipy e–call. Čip sa aktivuje automaticky, keď senzory vo vozidle zaregistrujú vážnu zrážku, teda s najväčšou pravdepodobnosťou v okamihu aktivácie airbagov. „Vďaka tejto technológii sa príchod záchrannej služby urýchli o 40 percent v mestských oblastiach a o 50 percent vo vidieckych oblastiach,“ poznamenala Ludviková.

Dopravný špecialista Ján Bazovský sa však obáva možných komplikácií. „Airbagy sa zvyknú často aktivovať aj pri menšej zrážke, keď nie je nikto zranený. Neviem si teda predstaviť, ako sa bude riešiť situácia, keď na miesto nehody príde záchranka a vlastne bude nepotrebná,“ uvažuje Bazovský. Upozorňuje aj na to, že keďže prevádzku čipov má zabezpečiť mobilný operátor, čo v prípade, keď v danej lokalite nebude signál.

„Sú totiž miesta, ako horské priesmyky či niektoré dediny, kde mobilný signál nie je,“ dodal Bazovský. Štát by sa mal zamyslieť nad efektivitou týchto zariadení. „Myšlienka je to však dobrá,“ zhodnotil.

Inštalácia čipu by podľa odhadov mala vyjsť na menej ako 100 eur, čiže sa dá očakávať, že ceny nových áut budú navýšené o túto položku. Do starých áut sa čipy montovať nebudú, hoci aj tieto už mohli byť dávnejšie vybavené touto technológiou. „Komisia vyzvala na dobrovoľné zavedenie systému e–call v celej Európe do roku 2009, ale jeho prijímanie napredovalo len veľmi pomaly a dnes je takýchto áut len 0,7 percenta,“ vysvetľuje Ludviková.

Údaje o nehodách, ktoré prídu z čipov, bude následne spracovávať a vyhodnocovať Národné dopravné informačné centrum, ktoré bude súčasťou Národného systému dopravných informácií. Jeho vznik na základe zákona presadzuje minister dopravy Ján Počiatek (Smer).

„Centrum bude zhromažďovať a spracovávať údaje okrem iného aj z inteligentných dopravných systémov a následne spracované informácie o celkovej situácii v doprave a na cestách aktuálne poskytne účastníkom cestnej premávky, a teda prispeje najmä k znižovaniu nehodovosti a zápcham na cestách,“ tvrdí ministrov hovorca Martin Kóňa.

Tento, akýsi štátny dopravný servis fungujúci od roku 2015 vyjde na 150 miliónov eur, 120 miliónov sa však zatiahne z eurofondov určených na programové obdobie rokov 2014 až 2020. Napriek tomu však odborná verejnosť výšku nákladov na štátny dopravný servis kritizuje ako príliš vysokú.

Poslanec Národnej rady Alojz Hlina (OĽaNO) nedávno vyjadril obavu, že montovaním čipov dsi pripravuje ministerstvo dopravy základňu pre zavedenie mýta aj pre osobné automobily. Rezort razantne odmieta, že by vládny návrh zákona o inteligentných dopravných systémoch zavádzal mýto. „Zavedenie mýta pre osobná autá nie je v pláne tejto vlády. Na zavedenie takej zásadnej zmeny spoplatnenia by bolo treba prijať samostatný zákon a ďalšie vykonávacie predpisy tak, ako je to v prípade spoplatnenia vozidiel nad 3,5 tony,“ vraví Kóňa.

Európska komisia takisto ubezpečuje, že čipy sa nebudú využívať na monitorovanie počtu prejazdených kilometrov auta. „Z dôvodu ochrany osobných údajov systém e–call neumožňuje zistenie polohy vozidla kým "spí“, to znamená, že signály vysiela až vtedy, keď sa zrážkou aktivuje," dodala Ludviková.

Príklady bezpečnosti

Už pred niekoľkými rokmi sa do základnej výbavy dostal systém ABS, airbagy jazdcov a bočné airbagy

V roku 2010 napríklad do Fabie pribudol systém signalizácie bezpečnostného pásu

Súčasťou povinnej výbavy nových áut bude od roku 2015 čip, ktorý v prípade dopravnej nehody vyšle signál na linku 112

Škoda teraz za inštaláciu čipu účtuje 560 eur, očakáva sa, že cena čipu do roku 2015 klesne asi na 100 eur

Poznámka: Cena Škody Fabia 1,2 12V HTTP Ambition podľa údajov Štatistického úradu SR, do 1/2009 ide o model Classic, následne Ambiente a od 1/2012 o Ambition (51 kW/70k)

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ