Autobusmi sa už cestuje drahšie

Eva Žgravčáková | 13.09.2012 20:00, aktualizované: 
autobus, linka Foto:
Ilustračné foto
Cestovať za drahšie cestovné po každom zvýšení pohonných látok by mohlo byť minulosťou v prípade, ak by štát pristúpil na reguláciu cien palív. Aj keď liberálnejší analytici nad uvažovaným opatrením v 21. storočí krútia hlavou, faktom je, že pre drahšie palivá sa aktuálne v niektorých regiónoch dvíhajú ceny autobusových lístkov či sa rušia spoje.

„Vzhľadom na rekordne vysoké ceny nafty boli v priebehu druhého štvrťroku niektoré ceny cestovného v diaľkových autobusoch mierne upravené. Úpravu sme nerobili plošne, ale len na dvoch linkách, a to Bratislava – B.Bystrica – Brezno a Bratislava –Bojnice, pričom cestovné nebolo zvýšené na všetkých reláciách,“ potvrdila Eva Vozárová, hovorkyňa najväčšieho autobusového prepravcu Slovak Lines.

Diaľkové autobusy prepravcu z Humenného už po novom pre zvýšené náklady nepremávajú na jednej linke až do Prahy. „Ide o spojenie Vranov nad Topľou – Praha, kde od septembra prišlo k zmene a chodíme už len do Mladej Boleslavi. Ostatné linky do Čiech sme zatiaľ nechali,“ vraví Mária Drozdová zo SAD Humenné.

Zdražovať cestovné bude zrejme aj nitrianska spoločnosť Veolia Transport, ktorá už začiatkom roka dvihla ceny o šesť percent. „Momentálne robíme prepočty, do akej miery nás terajšie ceny pohonných látok zasiahli a či to ešte dokážeme utiahnuť,“ hovorí obchodný riaditeľ Veolie Transport, Milan Jankulár. Za zmenené, vyššie ceny pocestujú aj východniari. Pri ceste z Košíc do Banskej Bystrice im prepravca Eurobus naúčtuje o 7 percent drahší lístok.

Cestovanie prímestskou dopravou by na najbližšie mesiace až na niektoré výnimky malo vyjsť rovnako. Drahšia ropa si svoju daň zatiaľ vybrala len v Žilinskom kraji, kde od začiatku augusta premávajú prímestské linky so zvýšeným cestovným. V Žiline si tak cestujúci priplatia za cestu do 10 kilometrov päť centov a pri ceste do 100 kilometrov to bude 15 centov. Dôvodom je nielen zdražovanie nafty, ale aj rastúce mzdy šoférov, inflácia, miestne dane či drahšie energie. „V minulom roku sme museli uhradiť stratu 13,3 milióna eur, pričom v roku 2005 to bolo 6,6 milióna. Neustále klesá počet cestujúcich. Od roku 2005 je to pokles o 14 miliónov,“ vyčíslil Peter Kubica, hovorca žilinského župana.

Drahé palivá ťažia aj banskobystrickú samosprávu. Nárastom ich ceny totiž ako každej župe aj im vznikajú zvýšené nároky na uhradenie vzniknutej straty z poskytovania prímestskej autobusovej dopravy. „Uvažujeme nad rôznymi možnosťami vykrytia straty dopravcom za vykonané služby vo verejnom záujme. V súčasnosti prebiehajú rokovania s dopravcami o možnostiach riešenia tohto problému,“ poznamenal Peter Hajnala z Banskobystrického samosprávneho kraja, ktorý dodáva, že zvýšené cestovné v tomto roku zatiaľ nehrozí.

Za viac by nemali cestovať Banskobystričania. Mesto je totiž názoru, že ak zvýši cestovné alebo zníži počet dopravných prostriedkov, bude to viesť k obmedzeniu výkonov v autobusovej doprave. Nalákať ľudí do mestskej dopravy chce mesto kúpou 14 nových nízkopodlažných autobusov.

Od augusta však ceny MHD stúpli v Trnave. „Zvýšenie cien nesúvisí len so zvýšenými nákladmi na dopravu, ale má aj motivovať cestujúcich, aby si kúpili čipovú kartu, ktorá zrýchli obsluhu,“ odôvodnila Jana Gmitterová z komunikačného oddelenia mesta Trnava. Za obyčajný cestovný lístok zaplatia Trnavčania po zdražení o 20 centov viac, teda 0,70 eura. Ak si cestujúci zakúpi čipovú kartu, má obyčajný lístok v cene 50 centov.

Od nového roka by mala zdražieť mestská doprava v Košiciach, priemerne o 10%. Ceny jednorazových lístkov stúpnu o päť centov. „V prípade, že by naše návrhy neprešli, budeme uvažovať o predĺžení intervalov a znížení prejazdených kilometrov,“ uzavrela Michaela Karaff ová z Dopravného podniku Košice.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ