Verejnosť je podľa prieskumu k zvyšovaniu platov učiteľov realistická

SITA | 04.12.2012 13:19
Verejnosť vníma zvyšovanie miezd učiteľov opatrne a realisticky. Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky Centra pedagogického výskumu Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV a Metodicko-pedagogického centra. Prieskum na reprezentatívnej vzorke 1 024 respondentov robili v januári, ešte pred spustením boja školských odborárov za zlepšenie financovania a zvýšenie platov zamestnancov školstva.

„Verejnosť si uvedomuje, že táto krajina nemá na to, aby učiteľom zvyšovala plat, napriek tomu, že ich prácu si váži a považuje ju za náročnú,“ povedal Branislav Pupala z Centra pedagogických vied. Verejnosť si je podľa neho vedomá limitov pri zvyšovaní platov. „Dá sa povedať, že tie požiadavky vo verejnosti nemajú oporu, lebo tá verejnosť je realistickejšia ako sú samotní učitelia,“ doplnil.

Prieskum ukázal, že 45,2 percenta opýtaných si myslia, že platové ohodnotenie učiteľov je primerané finančným možnostiam krajiny. Približne tretina – 33,9 percenta považuje platy učiteľov za nedostatočné a 12 percent opýtaných si myslí, že učitelia zarábajú nad možnosti SR. Autori prieskumu zistili, že so stúpajúcim vzdelaním klesá počet respondentov, ktorí si myslia, že učitelia sú ohodnotení nadpriemerne.

„V zásade verejnosť oceňuje vysoko učiteľskú prácu,“ povedal Pupala. Nemožno teda podľa neho tvrdiť, že učitelia majú nízky sociálny status. Viac ako tri štvrtiny opýtaných vnímajú učiteľstvo ako náročné povolanie. Tretina – 32,9 percenta si myslí, že je to ťažké povolanie a viac ako dve pätiny – 42,7 percenta ho považujú skôr za ťažšie ako ľahšie.

Prieskum zisťoval názory ľudí týkajúce sa viacerých otázok z oblasti vzdelávania. Okrem názorov na platové ohodnotenie učiteľov a náročnosť ich práce išlo o ďalších šesť okruhov. Zo zistení vyplýva, že viac ako štyri pätiny opýtaných si myslia, že vzdelanie je dôležité pre zlepšenie životných šancí a celkového zlepšenia života. Viac ako polovica ľudí vníma nárast počtu vysokoškolákov pozitívne. Skoro deväť desatín opýtaných súhlasí s povinnosťou dieťaťa absolvovať materskú školu. Viac ako polovica hovorí jednoznačne áno a ďalšia viac ako tretina opýtaných si myslí, že skôr áno ako nie.

Dve tretiny ľudí nesúhlasia s domácim vzdelávaním na základnom stupni. Viac ako tri pätiny si myslia, že v úrovni vzdelania na základnom stupni sú na tom lepšie súčasné deti ako ich rodičia. Viac ako tri pätiny respondentov uprednostňujú umiestňovanie šikovnejších detí vo výberových triedach či školách.