Výroba pre starších nabieha pomaly

Lenka Buchláková | 12.01.2013 08:38
Kia Soul Foto:
Kia Soul bola určená pre mladých, v Európe ju však prekvapivo viac kupujú dôchodcovia.
Ak chce slovenská ekonomika v budúcnosti prosperovať, musí čím skôr nabehnúť na výrobu pre seniorov, keďže celá Európa starne.

Podľa ekonómov v najbližších rokoch sa bude nielen na Slovensku, ale v celej Európe meniť spotrebiteľské správanie, kupovať sa budú iné výrobky a služby, ako sú ľudia momentálne nastavení pri mladšej generácii. Prechod na výrobu pre starších nastáva pomaly. Príkladov je zatiaľ málo.

Napríklad hovorca Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák tvrdí, že výroba sa momentálne sústreďuje aj na potreby staršieho zákazníka. Zároveň dodáva, že z marketingového hľadiska sa spotrebiteľom predkladajú tieto výrobky pre starších bez akéhokoľvek prívlastku. Kupujúcich by totiž mohlo napokon aj odradiť. Z psychologického hľadiska si totiž aj starší kúpi výrobky s označením pre mladších, ale naopak by to podľa Dvořáka fungovalo menej.

Autá skôr pre seniorov

„Naša spoločnosť sa zameriava na ľudí, ktorí sú mladí srdcom, bez ohľadu na vek,“ hovorí Dvořák. O rovnaké modely sa pritom na rôznych trhoch zaujíma iný typ zákazníka. Kia napríklad predstavila v roku 2008 nový model Kia Soul, ktorý mal osloviť mladých ľudí. Tento zámer sa potvrdil v USA, kde sa Soul stal veľmi populárny medzi študentmi. V Európe si však toto auto kupovali vo väčšej miere aj starší ľudia, pre ktorých automobil predstavoval vhodnú voľbu pre väčší priestor či ľahšie nastupovanie do vozidla.

V bratislavskom závode Volkswagen sa ako v jedinom na svete vyrábajú autá piatich rôznych značiek. Svoju produkciu zameriavajú najmä na výrobu väčších áut, nedávno však spustili produkciu radu New Small Family, ktorá sa zameriava na lacnú prepravu pre mladých ľudí. Napríklad BMW začalo postupne svoje autá prispôsobovať aj pre staršiu vekovú kategóriu ľudí.

„Poskytujeme technológie, ktoré výraznou mierou umožňujú komfortné používanie automobilu ako takého s benefitmi pre striebornú generáciu. Príkladom je soft close, čo je automatické zavieranie dverí, teda nie je potrebné silou zatvárať dvere, iba ich privrieť. Ale takisto aj možnosť výberu komfortných sedadiel prispôsobujúcich sa postave pasažierov,“ hovorí marketingový manažér BMW Group Slovakia Milan Stupka. Na pohodlné nastupovanie a vystupovanie seniorov láka aj Suzuki, a to pri modeloch Splash a SX4.

Slovensko zaostáva

V západných krajinách tento proces prispôsobovania sa potrebám starších ľudí už prebieha niekoľko rokov. „Obávam sa, že ak naši výrobcovia a poskytovatelia služieb nenaskočia na tento vlak, o niekoľko rokov im ujde, čo naša ekonomika silno pocíti, A to práve preto, že Slovensko je malá otvorená proexportne orientovaná ekonomika. Tri štvrtiny našej výroby expandujeme do zahraničia,“ povedal ekonóm SAV Viliam Páleník. Veľmi dôležitou oblasťou je v tomto prípade aj cestovný ruch, najmä kúpeľníctvo.

„Väčšina zariadení – tak kúpeľov, ako aj hotelov – je prispôsobená pre seniorskú klientelu, ktorá stále predstavuje vysoké percento z návštevnosti. Aj v budúcnosti možno predpokladať, že seniori, aj keď sa im predlžuje vek aktívnej práce, budú tvoriť zaujímavú zložku pre cestovný ruch. Je v záujme zariadení, ktoré nemajú dobudovaný prístup pre služby starším ľuďom, aby tak urobili čo najskôr,“ tvrdí Stanislav Macko zo Združenia cestovného ruchu. Ako ďalej dodáva, slovenské rekreačné zariadenia sú stále konkurencieschopné, na Slovensko prichádza každoročne množstvo seniorov z Rakúska, Nemecka či Izraela.

Penzie namiesto hypoték

Štruktúra spotreby sa podľa ekonóma SAV Vladimíra Baláža postupne presunie zo spotreby tovarov, ako sú odevy a obuv pre deti a mládež, nábytok či vybavenie bytov a domov, na spotrebu liekov, vitamínov a zdravotníckych pomôcok, senior hobby, teda výrobkov pre záhradu, chalupu či prírodu.

„Rastúci trhový potenciál zaznamenajú zdravotnícke asistenčné a ošetrovateľské služby, kultúra, zábava, cestovanie, hotely, celoživotné vzdelávanie a kúpele,“ konštatuje Baláž. V rámci finančných služieb nebude v budúcnosti najväčší dopyt po hypotékach a spotrebných úveroch, ale nahradia ich dôchodkové plány, anuity a sporiace produkty na dlhodobú starostlivosť.

„Čím je ekonomika vyspelejšia, tým viac starne. Momentálne máme v Európe viac ako 200 miliónov ľudí nad 55 rokov,“ hovorí ekonóm SAV Viliam Páleník.

Viaceré svetové koncerny si podľa jeho slov dali striebornú ekonomiku ako jednu z priorít svojho biznisu. Napríklad kategória automobilov van je prispôsobená požiadavkám starších. Podľa motoristického novinára Vladimíra Dimova je však výroba väčšiny automobiliek zameraná na najproduktívnejšiu skupinu ľudí, teda strednú generáciu.

„V rámci Európy žiadna značka neprispôsobuje výrobu vyslovene starnúcej populácii. Autá sa momentálne vyrábajú najmä pre ľudí, ktorí majú najsilnejšiu kúpnu silu, teda pracovne vyťažených ľudí v produktívnom veku,“ hovorí Dimov. Automobilky zatiaľ vo veľkom nenabehli na model výroby komfortnejších áut prispôsobených starším ľuďom podľa jeho slov práve preto, že takáto produkcia by nebola rentabilná vzhľadom na kúpyschopnosť tejto skupiny ľudí, najmä na Slovensku. „Zo slovenského dôchodku si takéto auto nekúpite,“ konštatuje Dimov.

Európa starne

Podľa prognózy európskeho štatistického úradu Eurostat by mal počet ľudí nad 55 rokov v krajinách EÚ v najbližších rokoch výrazne narastať. V roku 2010 bolo v únii celkovo 148 miliónov ľudí nad touto vekovou hranicou, čo predstavovalo takmer 30-percentné zastúpenie populácie. V nasledujúcich 15 rokoch by ich počet mal prekročiť 40-percentnú hranicu. K tomuto problému sa pridáva aj nízky populačný rast. Miera pôrodnosti je v súčasnosti takmer vo všetkých európskych štátoch hlboko pod reprodukčnou hranicou.