Slovensko je už svetová veľmoc vo výrobe áut

Branislav Toma, Pravda | 01.04.2013 20:00, aktualizované: 
Automobilka Volkswagen Foto:
Časy, keď sa Slovensko tesne striedalo s Českom na čele svetového rebríčka vo výrobe vozidiel vzhľadom na počet obyvateľov, sú preč. Slovensko po vlaňajšku už svetovej výrobe áut s veľkým náskokom kraľuje a malo by to tak byť aj tento rok.

Tento stav prináša pre krajinu výhody aj riziká. V čase krízy, v ktorej je momentálne eurozóna pre vysoké dlhy, patria autá medzi prvé tovary, ktorých kúpu ľudia odložia.

Slovenská ekonomika aj preto v roku 2009 zažila veľký prepad. Momentálne sme tiež vo fáze stagnácie, kým ešte pred rokom, keď krajiny EÚ natoľko nešetrili a nezvyšovali dane, stúpalo slovenské hospodárstvo trojpercentným tempom. Výroba áut vtedy krajine pomáhala skokovo tvoriť tisíce nových pracovných miest. Ekonomika bola vlani najmä vďaka závodom VW v Bratislave, PSA Peugeot Citroën v Trnave a Kii v Žiline k okolitému svetu rekordne otvorená. Podiel vývozu a dovozu na hrubom domácom produkte dosahoval úroveň až takmer 185 percent hrubého domáceho produktu.

Prispeli k tomu najmä automobilky. „V prepočte na tisíc obyvateľov sa v roku 2012 na Slovensku vyrobilo 171 automobilov,“ povedal Jaroslav Holeček, prezident Združenia automobilového priemyslu Slovenska. Na Slovensku vzrástla produkcia automobilov o 45 percent, kým v susednom Česku prišlo k prepadu o necelé 2 percentá a naši západní susedia po prepočte na tisíc obyvateľov vyrobili ako svetová dvojka „len“ 111 automobilov.

Najrýchlejší rast výroby automobilov až o viac ako 93 percent zaznamenalo Slovensko v roku 2007 po rozbehnutí v žilinskej Kii a trnavskom PSA Peugeot Citroën. „Čo sa týka súčasnosti, tak prvé dva mesiace roku 2013 boli o trochu slabšie ako v roku 2012. Stále však veríme, že výroba automobilov bude mierne rásť aj v tomto roku a nakoniec vyrobíme za celý rok 930-tisíc automobilov,“ uviedol Holeček. Za minulý rok sa pritom v krajine pod Tatrami vyrobilo 926¤938 osobných motorových vozidiel.

„Slovensko by si malo udržať prvé miesto na svete v produkcii na obyvateľa, keďže jeho náskok pred druhou Českou republikou je už relatívne veľký a ani v ostatných krajinách sa neočakáva masívny nárast produkcie,“ povedal Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank. Slovenské automobilky budú musieť v tomto roku najmä vyriešiť, ako sa presadiť na klesajúcom európskom trhu, kam smerujú až dve tretiny ich produkcie. Ekonomickí analytici oživenie predaja očakávajú až po naštartovaní ekonomického rastu spojeného so znižovaním vysokej nezamestnanosti.

„V tomto roku tak predaje v Európe pravdepodobne stále zostanú blízko svojich miním,“ dodal Koršňák.

Konkrétne za prvé dva mesiace tohto roku klesol predaj automobilov v Európe pri francúzskej značke PSA Peugeot Citroën o 14,8 percenta, s poklesom o 11 percent sa nedarilo ani nemeckému Volkswagenu a ako jedna z mála značiek rast o 2,4 percenta zaznamenala kórejská Kia. Z troch slovenských závodov sa tento pokles zatiaľ výraznejšie prejavil len na trnavskom závode PSA Peugeot Citroën, ktorému pre nedostatok zákaziek hrozilo zrušenie celej tretej výrobnej zmeny. Po dohode s odbormi sa nakoniec odvrátilo prepustenie takmer tisíc zamestnancov s tým, že sa zmrazia platy a v časoch odstávok budú ľudia poberať plnú náhradu mzdy a následne si preplatené hodiny odpracujú zadarmo v rámci nadčasov.

Slovenský automobilový priemysel dáva momentálne prácu viac ako 74-tisíc ľuďom. „Na udržanie našej konkurencieschop­nosti aj do budúcnosti je najdôležitejšie podporovať vzdelávanie a napomáhať rozvoju kvalifikovanej pracovnej sily a rozvoju aplikovaného výskumu hlavne u subdodávateľov,“ zhodnotil Holeček. V takomto prípade nebude ani v budúcnosti hroziť presun výroby do krajín s lacnejšou pracovnou silou. „Sto percent našej výroby ide do zahraničia a vyvážame aj do krajín ako sú Brazília, Mexiko, Južná Amerika a Čína,“ povedal konateľ spoločnosti Huhn PressTech, Rastislav Škulec.

Na čínskom trhu sa podnik zameraný na výrobu brzdových posilňovačov dokáže presadiť vďaka vysoko automatizovanej výrobe. „Pri plnoautomatizo­vaných linkách sa cena jedného nástroja pohybuje v stovkách tisícov eur a tento vysoký vstupný náklad nedokáže amortizovať ani lacnejšia pracovná sila v Číne,“ vysvetlil Škulec. Osemdesiat percent výroby firmy sídliacej vo Vrábľoch však ide na európsky trh. Tento trh má po prekonaní súčasnej krízy stále slušné vyhliadky rastu.

V celej Európskej únii sa minulý rok vyrobilo 14,6 milióna automobilov. „V prípade, že by priemerné predaje len v členských krajinách Európskej únie, nachádzajúcich sa v strednej a východnej Európe, dosiahli priemer krajín západnej Európy, predaje osobných automobilov by sa zvýšili o viac ako dva milióny kusov,“ uzavrel Koršňák To by pre súčasnú produkciu automobiliek znamenalo približne 15-percentný rast výroby.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ