Vietnamci našli v mori predmet, môže byť zo strateného lietadla

ČTK | 09.03.2014 08:42, aktualizované: 
Malaysia Airlines, Boeing 777-200ER Foto: ,
Vojenské lietadlá na letisku v Ho Chi Minh po hľadaní malazijského Boeingu.
Lietadlo vietnamského námorníctva spozorovalo pri južnom pobreží Vietnamu predmet, ktorý by mohol byť súčasťou nezvestného lietadla z Malajzie s 239 ľuďmi na palube, isté to ale nie je.

Oznámil to podľa agentúry Reuters vietnamský úrad pre civilné letectvo. Po lietadle, ktoré sa stratilo z radarov v piatok SEČ, pátra 40 lodí a 34 lietadiel z niekoľkých krajín, zoznam pasažierov preveruje Interpol.

Prieskumníci v nízko letiacom lietadle zahliadli predmet, ktorý podľa nich vyzeral ako dvere lietadla, citoval denník Thanh nien námestníka generálneho štábu vietnamskej armády generála Vo Van Tuana. Predmet sa nachádzal asi 90 kilometrov južne od ostrova Tho Chu, v rovnakej oblasti, kde vietnamské lietadla už v sobotu objavili rozsiahle olejové škvrny, uviedla agentúra AP.

Vietnamský úrad uviedol, že v oblasti už je na letecký prieskum príliš tma. Ďalšie lietadlá budú vyslané k miestu, kde bol predmet, až ráno miestneho času, dodal. Podľa denníka Thanh nien ale k miestu mieria dve lode námornej polície.

Malajzijské lietadlo, ktoré zmizlo na trase z Malajzie do Číny, vraj malo v minulosti poškodené krídlo. Oznámil to malajzijský denník The Star s odvolaním sa na spoločnosť Malaysia Airlines (MAS), ktorej boeing patril. Pátraciemu tímu sa zatiaľ nepodarilo nájsť trosky, hoci od nehody uplynulo viac ako 36 hodín.

Ahmad Johari Yahya z MAS priznal, že stroj si pri kolízii s iným lietadlom v roku 2012 poškodil krídlo. „Časť krídla, asi meter, sa roztrhla. Firma Boeing to opravila a dala nám povolenie ďalej lietadlo používať. Opravu schválili náležité úrady,“ povedal Yahya.

Zodpovedal na otázky, ktoré sa množia kvôli stále nevyjasneným okolnostiam letu.

Dvaja pasažieri mali kradnuté pasy

Podľa zatiaľ neoficiálnych správ z Vietnamu a Číny sa lietadlo zrútilo v Juhočínskom mori južne od Vietnamu. Námorné hliadky po zmiznutom stroji pátrali celú noc, lietadlá čakali na rozvidnenie, informovala BBC.

Na palube bola dvanásťčlenná posádka a 227 pasažierov. Veľké obavy vzbudila informácia, že dvaja z nich použili ukradnuté pasy dvoch Európanov, Taliana a Rakúšana.

Podľa stanice CNN si obaja nositelia týchto pasov kúpili letenky spoločne, a to od čínskeho prepravcu China Southern Airlines. Platili v thajských bahtoch a rovnakú cenu, čo potvrdili zástupcovia čínskeho internetového predaja leteniek. Letenky majú po sebe idúce očíslovanie, čo vraj znamená, že boli vydané spoločne. Rezervácie boli na cestu z Kuala Lumpur do Pekingu a z neho potom ďalej do Amsterdamu. Letenka zakúpená na taliansky pas potom mala pokračovať do Kodane, tá na rakúsky pas do Frankfurtu nad Mohanom. Oba pasy boli ukradnuté v minulých rokoch v Ázii.

Lietadlo sa pred zmiznutím obrátilo

Podľa malajzijského ministra dopravy Hishamuddina Husseina úrady zisťujú identitu štyroch podozrivých pasažierov, sú kvôli tomu v kontakte s rôznymi veľvyslanectvami. Preverujú aj možnosť teroristického útoku. Okrem iného sa zamerali na záznamy z bezpečnostných kamier na letisku. „Naše spravodajské služby sú v pohotovosti a informované boli aj úrady zaoberajúce sa bojom proti terorizmu a príslušnej krajiny,“ uviedol Hussein, ktorý je zároveň ministrom obrany.

Potvrdil, že sa vyšetrovatelia z jeho krajiny už stretli s kolegami z amerického Federálneho úradu pre vyšetrovanie (FBI) a že preverujú dôkladne celý zoznam. Podľa vojenských predstaviteľov záznamy z radarov naznačujú, že sa lietadlo pred svojím zmiznutím obrátilo a letelo späť. Z toho dôvodu bola rozšírená oblasť, v ktorej prebieha pátranie.

Do miest, kde mohlo dôjsť k pádu, zamierili aj experti z amerického Národného úradu pre bezpečnosť v doprave (NTSB). Sú medzi nimi aj technici zo spoločnosti Boeing. Ako NTSB uviedla vo svojom vyhlásení, tím vyrazil do Ázie kvôli dĺžke cesty už teraz aj napriek tomu, že zatiaľ neobjavili vrak lietadla.

Boeing 777–200 štartoval z Kuala Lumpur v piatok o 17:21 SEČ a v Pekingu mal pristáť o 23:30 SEČ. Záchranné operácie sa sústreďujú okolo miesta v Juhočínskom mori, kde sa posádka naposledy hlásila v sobotu o 1:30 miestneho času (v piatok 18:30 SEČ). Pilot neodvysielal tiesňový signál, čo je podľa letových odborníkov nezvyčajné. Podobný prípad sa odohral v roku 2009, keď takisto bez núdzového signálu spadlo po štyroch hodinách letu do mora lietadlo spoločnosti Air France na trase z Brazílie do Francúzska.

Vietnamské lietadlá niekoľko hodín po hlásení o nezvestnom stroji upozornili na veľké olejové škvrny na mori južne od Vietnamu. Podľa niektorých expertov by mohli byť prvým dôkazom o havárii malajzijského lietadla. Každá z olejových škvŕn meria 10 až 15 kilometrov, uviedla vo svojom vyhlásení vietnamská vláda. Nepotvrdila, že by mohli súvisieť s možným pádom lietadla. Ako však uviedla, škvrny sú podobné tým, ktoré by mohli vzniknúť z dvoch nádrží lietadla.

Príbuzní pasažierov prejavujú čoraz väčšiu nespokojnosť nad tým, že nemajú dostatok informácií. Malajzijská polícia varovala pred následkami všetkých, ktorí budú sociálnymi sieťami šíriť nepravdivé informácie o lete. „Nehovorte, čokoľvek vás napadne, najskôr premýšľajte,“ povedal policajný inšpektor Khalid Abu Bakar. Odmietol odpovedať na otázku, či teraz letisko sprísní kontroly, keď sa ukázalo, že sa na palubu dostali ľudia s falošnými pasmi. „To, kto prichádza alebo opúšťa našu krajinu, nekontroluje len polícia,“ povedal.

Aerolinky, ktorým stroj patrí, vydali v nedeľu ráno krátke tlačové vyhlásenie, v ktorom vyzvali „všetkých obyvateľov Malajzie aj ľudí na celom svete, aby sa za lietadlo MH370 modlili“. Ako však dodali, „obávajú sa najhoršieho“.

Na palube lietadla boli ľudia zo 14 krajín, najmä z Číny. Ako sa ukázalo, dvaja pasažieri, ktorých mená figurujú na zozname pasažierov, v lietadle necestovali. Vyšlo najavo, že im boli pri minulých cestách po Ázii ukradnuté pasy. Ide o občanov Talianska a Rakúska.