Vlaky zadarmo môže posúdiť Európska komisia

Eva Žgravčáková, Pravda | 21.10.2014 06:00
vlak, stanica, železnice, doprava, Bratislava Foto: ,
Bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov sa nepozdáva najmä súkromným vlakovým a autobusovým prepravcom.
Bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov, ktoré spustí vláda Roberta Fica od 17. novembra, je podľa ostatných dopravcov diskriminačné.

Štátne zľavy na cestovnom by totiž podľa kritikov mali platiť všade, či v autobuse, alebo v súkromnom vlaku.

Český dopravca RegioJet, ktorý začne od decembra prevádzkovať vlaky na trase Bratislava – Košice, dokonca tvrdí, že vládne opatrenie môže byť v rozpore s európskymi pravidlami, hoci snahu pomôcť takto nízkopríjmovým skupinám neodsudzuje. Podľa zmluvy o založení Európskeho spoločenstva musí členský štát únie takisto zabezpečiť základné princípy transparentnosti, nediskriminácie a rovnakého prístupu. Šéf RegioJetu Radim Jančura je presvedčený, že ak štát bude dotovať cestovné študentom a dôchodcom, rovnako by sa mal zachovať aj v prípade súkromných vlakov a preplatiť prepravu osôb, ktoré majú nárok na zľavu na štátnych železniciach.

Autobusoví dopravcovia hovoria takisto o nesystémovom kroku. Dopravcovia sa chcú obrátiť na komisárov v Bruseli. „V prípade, že sa súkromní dopravcovia v tejto veci obrátia na Európsku komisiu, budeme sa takýmto podnetom zaoberať,“ tvrdí Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Podľa Králika na úrovni únie platia pravidlá o poskytovaní štátnej pomoci, ktoré za určitých okolností umožňujú vyňať štátnu pomoc, ktorá sleduje sociálne ciele. Štátnu pomoc je podľa európskych pravidiel možné povoliť v prípadoch, keď ide o napĺňanie cieľov spoločného záujmu, teda o pomoc na podporu rozvoja znevýhodnených oblastí, o ochranu životného prostredia, ale aj o zamestnanosť či kultúru. Cestovanie zadarmo alebo s výraznou zľavou má totiž do štátnych vlakov prilákať viac cestujúcich ako obvykle, podporí sa tým aj ochota ľudí bez práce nájsť si zamestnanie ďalej od domova a dochádzať.

Podľa slovenského zákona o doprave na dráhach je cenová regulácia upravená len pre štátom objednávanú dopravu. Európska legislatíva však hovorí, že nikto by sa nemal dostať do nerovnakého postavenia a mala by byť zachovaná hospodárska súťaž. Podľa Jančuru ak má cestujúci nárok na zľavu v Železničnej spoločnosti Slovensko, mal by mať rovnaké právo aj u komerčného prepravcu, ako je RegioJet, pričom štát by mal prepravcovi vyplatil kompenzáciu za to, že tieto zľavy poskytuje.

Martin Kóňa, hovorca rezortu dopravy, argumentuje, že zľavy zavedie štát len tam, kde si objednáva výkony vo verejnom záujme. Teda v osobných vlakoch a rýchlikoch, ale nie nedotovaných IC vlakoch. Dotáciu získa aj RegioJet, a to na trati Bratislava – Komárno. IC vlaky RegioJetu z Bratislavy do Košíc však štát dotovať nebude, podobne ako priamo štát nedotuje teraz IC vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko.

„Plošné zľavy vo výške 100 percent budú pre študentov a dôchodcov cestujúcich vo vlakoch prevádzkovaných na základe zmluvy o výkone dopravných služieb vo verejnom záujme. Rovnako sme oznámili, že chceme zvýšiť počet vlakov, ktoré budú po Slovensku jazdiť. Už dnes totiž existujú oblasti, kde je zvýšený záujem o cestovanie vlakom a očakávame, že vďaka nižším nákladom na cestovanie pre študentov a dôchodcov tento záujem ešte porastie. Momentálne prebiehajú rokovania s dopravcami a dolaďujú sa technické detaily celého systému,“ vraví Kóňa.

V štátnom rozpočte sa už navýšil ročný prídel pre štátneho dopravcu z pôvodných 205 miliónov na 218 miliónov eur za dopravné služby vo verejnom záujme. Úlohou Európskej komisie bude dohliadať a zhodnotiť štátnu pomoc.

„Na nesystémový návrh poskytnutia zliav na železnici doplatia predovšetkým občania, ktorí sú odkázaní na autobus. Navrhované zľavy totiž môžu mať za následok až rušenie autobusových liniek. Keďže autobusy pokrývajú 85 percent potrieb cestovania v regiónoch, je návrhom vlády diskriminovaná väčšia časť populácie dochádzajúcej za prácou,“ poznamenal Peter Pobeha, prezident Zväzu autobusovej dopravy.

Podľa jeho prepočtov môže byť na Slovensku ohrozených minimálne 33–tisíc pracovných miest, keďže tam, kam vlak nechodí, by sa ľuďom zhoršila doprava do súčasného zamestnania.

„Doterajšie informácie o konkrétnom návrhu zliav na železniciach, žiaľ, naznačujú viac škody ako osohu,“ dodáva Pobeha. Vláda však argumentuje, že kým železnice má pod kontrolou, v prípade sprivatizovaných autobusových spoločností to tak nie je.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ