Akademici varujú pred manipuláciou s rodovou ideológiou

Daniela Balážová, Pravda | 30.01.2015 10:00
rodová rovnosť, SAV, akademici Foto: ,
Na manipuláciu s verejnou mienkou v oblasti rodovej rovnosti včera upozornili vedci z Ústavu sociálnej komunikácie SAV. Na snímke zľava Ivan Lukšík, Gabriel Bianchi, Mariana Szapuová a Zuzana Kiczková.
Slovensko obchádza strašidlo vymysleného pojmu rodovej ideológie. Sociálne siete a internetové diskusie sú už dlho plné obáv z toho, čo sa vraj majú deti učiť v škole, ako sa im bude podsúvať výchova k homosexualite, aké tresty hrozia rodičom, keď nebudú súhlasiť, aby ich deti mali v škole sexuálnu výchovu, ako to všetko ohrozuje vývin detí a celú spoločnosť.

O rodovej ideológii ako o hrozbe pre duševný vývoj detí sa písalo vlani vo výzve, ktorú podpísalo viacero psychiatrov, psychológov a lekárov. Práve takéto iniciatívy podľa vedcov zo Slovenskej akadémie vied prispievajú k manipulácii verejnej mienky v oblasti rodovej rovnosti

Výskumníci z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie, ktorý má 20-ročnú tradíciu výskumu sexuálneho zdravia, už dávnejšie odmietli výzvu, ktorú zastrešili niektorí lekári. Materiál vyvolal medzi vedcami pohoršenie, najmä pre manipulatívnosť argumentov, s ktorými pracuje. „Sme smutní, že istá skupina ľudí sa opiera o vedu takým neetickým spôsobom,“ povedal riaditeľ ústavu Gabriel Bianchi.

Manipulácia pritom môže znamenať útok na rodovú rovnosť, teda rovnoprávnosť mužov a žien. „Ak by šlo o alegorickú divadelnú hru, kde sa niekto zabáva a je jasné, že tým nemieri na verejné politiky, tak je to iná rovina,“ hovorí Bianchi. Aj to bol dôvod, prečo sa vedci z SAV rozhodli vystúpiť a žiadať o stanoviská aj viaceré ministerstvá. Signatárov výzvy ešte vlani vyzvali, aby svoje podpisy zvážili.

S neoficiálnym hovorcom výzvy psychiatrom a exministrom zdravotníctva Alojzom Rakúsom sa nám včera nepodarilo skontaktovať. „Rodová ideológia nemá akceptovateľné vedecké základy a ide len o záujmové výpovede bez toho, aby boli nejako zdôvodnené či odborne preukázateľné,“ citovala Rakúsa agentúra Sita s tým, že autorov výzvy trápi fakt, že sa vyvíja tlak na to, aby boli rodové témy vnesené do materských, základných a stredných škôl. Ako dodal, deti si v detstve budujú svoju rodovú identitu, čo podľa rodovej ideológie nie je správne.

Podľa odborníkov z ústavu SAV treba diskutovať o formách zavádzania rodovej rovnosti, rodových nerovnostiach v ekonomike či vo vzdelávaní, ale nie o jej podstate. „Bez rodovej rovnosti neexistuje demokracia,“ zdôrazňuje Zuzana Kiczková, vedúca Centra rodových štúdií na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Tá zároveň upozorňuje, ako účelovo sa narába s pojmom rodová ideológia, ktorý bol vymyslený a má vzbudiť dojem ohrozenia najmä pri výchove detí. „Je tam doslova balík ohrození, monštrum, ktoré sa v tom pojme vytvorí. A monštru rozumie každý, nemusí mať vzdelanie z rodových štúdií,“ vraví Kiczková.

Rodovo citlivá výchova je podľa Ivana Lukšíka z Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity dôležitá. Pripomína, že učiteľky, ktoré neprešli rodovými štúdiami, sa podvedome správajú k deťom istým spôsobom. Dobré výsledky sa u chlapcov chvália viac ako u dievčat, naopak, dievčatá sú chválené viac za poslušnosť. „Vytvárame istý spôsob neuvedomeného tlaku na jeden alebo druhý rod a tak formujeme deti,“ hovorí.

Podobne je to aj pri učebniciach. „Rodovo citlivý jazyk je aj o tom, ako sú písané učebnice. Koľkokrát sú v nich také situácie, ktoré stavajú chlapcov do lepšieho svetla ako dievčatá,“ hovorí Lukšík. Väčšina autorov na to teraz už viac myslí. „Aby deti mali z učebnice aj ten zážitok, že žijeme v rôznorodom svete a nemáme len ženy, ktoré perú, starajú sa o domácnosť, a mužov, ktorí sedia a čítajú noviny. Také obrázky v niektorých šlabikároch boli, ale už sa to postupne vytráca,“ dodáva Lukšík.

Aj „kauza“ chlapca z rozvedenej rodiny a ich suseda Žubajíka v šlabikári pred vyše rokom je podľa Lukšíka príkladom toho, ako sa viedla diskusia a rozhodlo bez odborných argumentov. „Je otázka, či majú deti žiť v ilúzii ideálnych rodín, aj keď vieme, že na Slovensku 40 percent manželstiev sa končí rozvodom, že existuje len tento model, ktorý je jediný, alebo majú vedieť, že sa deje všeličo a spoznávať svet aký je,“ dodáva.

Obavy ľudí, že deti budú mať už od materskej školy sexuálnu výchovu a budú sa na nej učiť rôzne praktiky, majú podľa neho ľudia, ktorí nepoznajú situáciu, ale na internete čosi zachytia. „Urobia z toho aféru a hystériu, že toto nám hrozí, pričom to vôbec nie je pravda,“ hovorí. Deti na výchove k manželstvu a rodičovstvu majú dostať informácie, a to vo veku, keď si tieto otázky dávajú. „Ak to budeme ignorovať a povieme, že nič také nepotrebujeme, tak veľká časť detí bude tie informácie brať z internetu a od priateľov,“ dodáva. Obavy šírené na internete považuje za strašenie. Ani moderné sexuálne výchovy učenie sa sexuálnym praktikám nemajú.

Lukšík v súvislosti so sexuálnou výchovou upozorňuje aj na účelové strašenie v otázke, ktorá je v referende. „Kto to vymyslel, že v referendovej otázke sa spája sexuálna výchova s eutanáziou? Nikde v sexuálnej výchove eutanáziu nenájdete. Je to účelové strašenie typu – Ľudia, bojte sa eutanázie, potom sa budete báť aj sexuálnej výchovy. Ako by mal človek na takú otázku odpovedať – odpovedá na tému sexuálnej výchovy alebo eutanázie?“ upozorňuje Lukšík.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ