Bude sa za vodičský platiť viac?

Milan Kráľ, Pravda | 08.01.2016 06:00
autoškola, vodička Foto:
Všetky vozidlá autoškôl musia mať do konca novembra namontované zariadenia GPS.
Vodičské preukazy môžu tento rok zdražieť. Všetky vozidlá autoškôl totiž musia mať namontované zariadenia GPS, pomocou ktorých možno sledovať, kde sa auto nachádza a po akej trase sa pohybuje. Monitorovacími zariadeniami budú povinne vybavené aj učebne a trenažéry. Nákup a servis týchto mechanizmov zvýši náklady autoškôl, čo sa môže premietnuť do cien vodičských výcvikov.

Autoškolám vyplývajú tieto povinnosti z nového zákona o jednotnom informačnom systéme v cestnej doprave, ktorý nadobudol účinnosť 1. januára. Mali by zabezpečiť, aby žiak autoškoly skutočne absolvoval povinnú teoretickú prípravu a predpísaný počet kilometrov počas cvičných jázd. Koľko však budú nové technické zariadenia stáť, autoškoly zatiaľ nevedia. Na ich namontovanie majú prechodné obdobie.

Podľa Andreja Budaya, prezidenta Združenia autoškôl Slovenska, je možné, že ľudia budú musieť za vodičský preukaz platiť viac ako doteraz. „Či sa zvýši poplatok za vodičský preukaz, závisí od toho, koľko autoškôl akceptuje túto štruktúru a koľko ich zanikne. Čím menej bude autoškôl, tým viac pôjde cena vodičského kurzu hore. Cena vzrastie aj pre vyššie náklady. Teraz je poplatok za vodičský preukaz okolo 350 eur, predpokladám, že sa zvýši na nejakých 500 eur,“ uvažuje Buday.

Zdraženie vodičského preukazu pripúšťa aj dopravný analytik Jozef Drahovský, a to v prípade, že autoškoly budú nakupovať drahé monitorovacie zariadenia.

Podľa Pavla Hlinku, majiteľa bratislavskej autoškoly Prima, zavedením monitorovania sa „nebude môcť podhodnocovať cena výcviku nedodržaním učebnej osnovy. Mnohé autoškoly budú musieť zmeniť prístup k celému výcviku. Môžeme predpokladať, že tým, že sa bude dôsledne dodržiavať učebná osnova, dôjde aj k zvýšeniu ceny za výcvik“. Naopak, žiadne dôvody na zvyšovanie cien nevidí Jaroslav Prekop, predseda Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl. „Prečo by mali byť drahšie? Niektoré firmy ponúkajú tieto zariadenia do prenájmu, nebude potrebné ich kupovať. Keď nájomné bude 50 eur na rok a mesačne budeme platiť 10 eur za správu, to predsa nemôže autoškolu prinúť k tomu, aby zvýšila ceny,“ argumentuje Prekop, ktorý je majiteľom jednej z trenčianskych autoškôl.

Pripomína, že zavedením jednotného informačného systému v cestnej doprave sa zjednoduší práca autoškôl, ktorým sa odbúra veľká časť administratívy. Odpadne množstvo písomností, ktoré v súčasnosti musia posielať na okresný úrad aj na políciu, nebudú musieť oznamovať, že začínajú výcvik, ani písať prevádzkový zošit vozidla, všetko bude zaznačené v systéme.

Autoškoly zatiaľ vyčkávajú

Do nákupu potrebných technických zariadení sa autoškoly zatiaľ nehrnú. „Zatiaľ sme nepodnikli žiadne konkrétne kroky. Ale keď už je to raz schválené, musíme tieto veci zabezpečiť, ak chceme pokračovať v činnosti. Sme začínajúca autoškola, požadované technické vybavenie bude pre nás dosť veľkou investíciou. Ale nie až takou veľkou, aby sme to považovali za likvidačné,“ povedal Martin Migas, spolumajiteľ autoškoly Pema v Medzilaborciach.

Autoškola Akva v Prievidzi má už na stole ponuku od troch dodávateľov zariadení GPS. Výberom sa začne zaoberať najskôr tento mesiac. „Zatiaľ však nevieme, ako riešiť situáciu, keď žiak z nejakého dôvodu nemôže prísť na hodinu, alebo príde, ale zabudne si identifikačný kľúč. Sú to na prvý pohľad drobnosti, ale pre nás dosť podstatné,“ hovorí majiteľka autoškoly Katarína Vatajová.

Aj Pavel Hlinka upozorňuje na problém, že stále nie sú známe vykonávacie predpisy k novému zákonu.

Autoškoly majú na nákup a namontovanie monitorovacích zariadení čas. Posledným dňom prechodného obdobia je 30. november 2016, dovtedy sa musia všetky autoškoly preregistrovať. Inak im hrozí zánik.

„Okresný úrad v sídle kraja zruší registráciu, ak sa preukáže, že prevádzkovateľ autoškoly nespĺňa podmienky registrácie podľa zákona o autoškolách,“ upozorňuje Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Podľa očakávania ministerstva nový systém zabezpečí dodržiavanie predpísaných učebných osnov v autoškolách, čím sa zvýši kvalita prípravy vodičov aj bezpečnosť na cestách. Mladí vodiči s čerstvým oprávnením sú totiž tou najrizikovejšou skupinou. Systém umožní napríklad elektronicky podávať žiadosti, sledovať priebeh kurzov v autoškole žiadateľmi, inštruktormi, majiteľmi autoškôl aj kontrolnými orgánmi.

Poruší monitorovanie právo na súkromie?

S takýmto sledovaním pohybu inštruktorov a žiakov autoškôl nesúhlasí prezident združenia autoškôl Andrej Buday, ktorý je zároveň majiteľom autoškoly Sabia v Prešove. Považuje to za zásah do osobnej slobody. „Takýto precedens sa môže len rozširovať, čo sa bude neskôr ešte sledovať? V monitorovaní prístrojmi GPS nevidím žiadnu výhodu,“ upozorňuje Buday.

S týmito námietkami sa Pravda obrátila na Úrad pre ochranu osobných údajov, ktorý posudzuje právo na ochranu súkromia. Podľa úradu je každé spracúvanie osobných údajov v určitej miere zásahom do osobnej integrity jednotlivca, a preto je dôležité, aby bol tento zásah primeraný účelu. Zmeny, ktoré nastanú v autoškolách, nie sú podľa úradu v rozpore so zákonom o ochrane osobných údajov.

„V kontexte spracúvania osobných údajov potrebných na identifikáciu účastníka kurzu a inštruktora autoškoly, informácií o jazde, trase a trvaní jazdy, resp. obdobný rozsah údajov o čase strávenom v učebni alebo trenažéri treba uviesť, že právnym základom na toto spracúvanie osobných údajov bude zákon o autoškolách, ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2016. Z pohľadu zákona o ochrane osobných údajov bude preto takéto spracúvanie osobných údajov legálnym,“ konštatuje Úrad na ochranu osobných údajov.

Jeden kurz na prípravu vodiča nestačí

Povinné vybavenie všetkých vozidiel, učební a trenažérov monitorovacími zariadeniami, ktoré umožnia sledovať priebeh výcviku, bude výraznou zmenou v činnosti autoškôl. Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského by to však nemala byť posledná zmena, čo autoškoly čaká.

Zvýšia autoškoly po namontovaní prístrojov GPS cenu vodičského kurzu?
Zatiaľ nevieme, ako to bude technicky náročné. Tá istá vec sa dá robiť dvoma rozdielnymi spôsobmi. Je to možné robiť jednoduchou aplikáciou v mobile, a to je celkom lacné. Ale je to možné robiť aj špeciálnym, drahým zariadením v hodnote niekoľko stoviek eur, a to sa určite premietne do cien vodičských preukazov.

Bolo vôbec potrebné robiť takúto zmenu?
Na prípravu vodičov sa dá pozerať z dvoch pohľadov. Prvým je, že autoškoly nedodržiavajú predpísaný obsah výučby a výcviku. A tak z autoškôl vychádzajú absolventi neovládajúci teóriu, a čo je ešte horšie, bez praxe. A druhým je pohľad na to, čo treba v teórii a praxi zlepšiť. Jednoznačne je potrebné zaviesť školu šmyku a riešenie mimoriadnych situácií, pri ktorých ľudia väčšinou zlyhávajú.

Ale na to GPS vplyv nemá.
GPS má vplyv na ten prvý problém, pretože skontroluje, či žiak odjazdil to, čo mal. Predpisy určujú, čo má každý žiak dostať, a GPS slúži na to, aby sa kontrolovalo, či to žiak skutočne dostane.

Znamená to, že jeden kurz nestačí, treba viacfázový výcvik?
Presne tak. Najskôr by sa človek naučil teóriu a absolvoval základné jazdy, a keď si to osvojí, do pol roka by išiel na školu šmyku, ako je to napríklad v Rakúsku. Zažil som u nich túto druhú etapu prípravy a môžem povedať, že je to veľmi dobré.

Kedy by sa mohol aj tento druhý krok na Slovensku urobiť?
Závisí to od vôle politikov. Keď schvália potrebnú legislatívu, myslím si, že autoškoly sú na to pripravené. Už teraz takéto služby ponúkajú komerčne, keď si ľudia za to zaplatia. Viaceré subjekty ich majú na vysokej úrovni. Technicky to máme spravené, len politici sa musia dohodnúť, že je to potrebné.

Nebudú nové podmienky pre niektoré autoškoly likvidačné?
Radšej by sme mali mať menej, ale kvalitných autoškôl, ako by ich malo byť veľa s tým, že niektoré produkujú nebezpečných vodičov. Ja by som nastavil určitú latku kvality a všetky autoškoly, čo ju splnia, môžu fungovať, tie, čo ju nesplnia, treba zatvoriť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ