Maloobchodné tržby v novembri pokračovali v raste

SITA | 07.01.2016 16:00
Tržby v maloobchode na Slovensku pokračovali v raste aj v novembri minulého roka. Podľa údajov Štatistického úradu SR (ŠÚ) v jedenástom mesiaci medziročne stúpli o 3,2 %.

V októbri to pritom štatistici zaznamenali medziročný nárast tržieb v maloobchode o 1,9 %. „Zvýšenie súviselo predovšetkým s rastom tržieb v maloobchode s pohonnými látkami v špecializovaných predajniach o 10,2 %, maloobchode ostatného tovaru v špecializovaných predajniach o 7,7 % a v maloobchode v nešpecializo­vaných predajniach o 3,4 %,“ uviedol ŠÚ. V medzimesačnom porovnaní sa tržby v maloobchode nezmenili.

Tržby v ubytovaní boli medziročne vyššie o jedno percento a tržby v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev vzrástli o 3,9 %. Tržby medziročne klesli len v maloobchode s ostatným tovarom pre domácnosť v špecializovaných predajniach o 3,4 % a v maloobchode v stánkoch a na trhoch o 1,4 %.

Za jedenásť mesiacov minulého roka tržby v maloobchode na Slovensku medziročne stúpli o 1,6 %. Vývoj ovplyvnil najmä rast v maloobchode so zariadeniami pre IKT o 18 %, maloobchode s potravinami, nápojmi a tabakom v špecializovaných predajniach o 12,2 %, maloobchode s pohonnými látkami v špecializovaných predajniach o 4,6 % a v maloobchode mimo predajní, stánkov a trhov o 3,2 %. „Tržby klesli len v maloobchode v stánkoch a na trhoch o 0,4 % a v maloobchode s ostatným tovarom pre domácnosť v špecializovaných predajniach o 0,3 %,“ konštatovali štatistici.

Tržby vo veľkoobchode vzrástli v novembri minulého roka medziročne o 4,4 %. Zvýšili sa vo väčšine činností. Najmä vo veľkoobchode so zariadeniami pre IKT o 48,6 %, vo veľkoobchode s tovarom pre domácnosť, v nešpecializovanom veľkoobchode zhodne o 5,9 % a vo veľkoobchode so strojmi a zariadeniami o 7,6 %. „Klesli len v ostatnom špecializovanom veľkoobchode o 5,9 % a v sprostredkovaní veľkoobchodu o 3,2 %,“ dodal ŠÚ. Celkové tržby vo veľkoobchode sa počas jedenástich mesiacov minulého roka zvýšili o 3,3 %.

„Na tržbách sa neprejavili len dobré ekonomické výsledky. Klesajúce ceny spoločne s rastúcimi príjmami domácností dlhodobo pôsobia na to, aby sa spotrebitelia toľko neobávali a boli ochotnejší viac míňať,“ uviedol analytik Home Credit, a.s. Michal Kozub. A stalo sa tak podľa neho prakticky vo všetkých dôležitých oblastiach maloobchodu. Za dôležitejšie považuje, kde tržby rástli. Po veľmi zlom začiatku minulého roka sa otočili tržby v oblasti elektroniky. „Vianoce sú tradične obdobie, kedy ľudia kupujú novú elektroniku. Či už ako darček pre svoje deti alebo pre seba, tak napríklad televízory alebo výkonný notebook bývajú pravidelne typické veľké rodinné darčeky,“ dodal Kozub. Ani minulý rok tomu zrejme nebolo inak. Na tržbách sa podľa analytika výrazne podpisuje aj prepad ceny pohonných hmôt. Zatiaľ čo cena ropy na svetových trhoch padá ku dnu, tak predaje na benzínových pumpách postupne rastú.