RegioJet posilňuje vlaky medzi Bratislavou a Košicami

SITA | 13.01.2016 19:19
Súkromný dopravca RegioJet od nedele 17. januára posilní všetky svoje diaľkové vlaky medzi Bratislavou a Košicami.

V každej súprave bude päťsto miest na sedenie a opäť budú radené aj reštauračné vozne. Ako spoločnosť v stredu informovala, aktuálne predĺžila svoje súpravy zo šesť na desať vozňov a má všetko pripravené k nasadeniu vlakov s trinástimi vozňami.

V súčasnosti to však podľa prepravcu komplikuje situácia na Hlavnej stanici v Bratislave, kde je možné taký dlhý vlak vybaviť iba na nástupišti číslo tri, koľaj desať. V tom čase je na nej odstavený rýchlik štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK), ktorý odchádza dvadsať minút po odchode vlaku RegioJet. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako správca železničnej infraštruktúry zatiaľ RegioJetu neumožnili využívať tento perón. ZSSK totiž podľa súkromnej spoločnosti nesúhlasila s tým, aby bola jej vlaková súprava pristavená až po odchode vlaku RegioJet.

Majiteľ RegioJet Radim Jančura povedal, že v týždenných špičkách, teda od štvrtka poobede do pondelkového rána, plánovali jazdiť s maximálnymi trinástimi vozňami. „Peróny v Bratislave na hlavnej stanici sú maximálne na desať vozňov, len jeden je na trinásť. ŽSR nepustili naše vlaky na tento perón s odôvodnením, že dvadsať minút po nás odchádza rýchlik ZSSK a na nástup cestujúcich by zostalo len pätnásť minút,“ informoval Jančura. ZSSK podľa neho trvala na tom, že pätnásť minút je málo.

„Vzhľadom na to, že na stanici v Bratislave neprebieha naskladňovanie cateringu, je podľa nášho názoru pätnásť minút dostatočný čas na pohodlný nástup cestujúcich. Z jediného dlhého perónu v Bratislave sa tak stalo parkovisko,“ dodal Jančura. Ak ZSSK zmení názor, RegioJet je pripravený predĺžiť súpravy na trinásť vozňov.

RegioJet prevádzkuje tri páry vlakov na hlavnej domácej železničnej trati Bratislava – Žilina – Košice. Spoločnosť na nej v minulom roku prepravila približne deväťstotisíc cestujúcich a v tomto roku očakáva ich výrazný nárast. Zároveň pripravuje rozsiahle obchodné a marketingové aktivity s cieľom získať nových cestujúcich do posilnených vlakov najmä z osobných áut.

Štátne InterCity (IC) vlaky prestanú medzi Bratislavou a Košicami premávať 18. januára. ZSSK o tom informovala vlani 4. decembra. Štátny prepravca nedokáže naplniť očakávania ministerstva dopravy ako akcionára pre rok 2016 a vymazať stratu, ktorú IC vlaky produkujú.

IC vlaky ZSSK podľa RegioJet skončia preto, že vývoj ich ekonomiky im nedával šancu na to, aby sa z nich niekedy stal ziskový produkt. Súkromný dopravca si myslí, že stratová prevádzka štátnych IC vlakov nebola v súlade s podmienkami férovej súťaže na trhu. Ich zrušením, uviedol RegioJet, nevzniká žiadny monopol súkromného dopravcu. IC vlaky ZSSK na trase Bratislava – Košice podľa RegioJet prepravovali iba zlomok cestujúcich, absolútnu väčšinu, viac ako 80 % cestujúcich, prepravujú štátom dotované rýchliky, v ktorých navyše môžu študenti a dôchodcovia cestovať bezplatne. Súkromný dopravca očakáva, že tieto rýchliky budú posilnené o moderné vozne práve z IC vlakov.