Koniec štátnych IC vlakov. Posilnia sa rýchliky

Martin Majerníček, Pravda | 15.01.2016 20:00
vlak, vagón, železnice, IC
IC vlaky po novom nahradia rýchliky.
Posledným štátnym IC vlakom sa cestujúci odvezú túto nedeľu. Štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od pondelka ruší vlaky svojho komerčného projektu. Postavenie štátnych vlakov najvyššej kategórie by mal prebrať súkromný dopravca RegioJet, ktorý na trati medzi Bratislavou a Košicami sľuboval spojenia až s 13 vozňami v jednej súprave. ZSSK chce zrušenie ícéčiek využiť na zlepšovanie kvality svojich rýchlikov, ktorým zvyšuje kapacitu.

IC vlak Šarišan sa po novom zmení na rýchlik. Cestujúcim z Prešova, Humenného alebo Vranova nad Topľou zabezpečí priame spojenie s hlavným mestom. Rýchlik pôjde z Bratislavy smerom na východ v piatok o 14.55. Súprava sa v Kysaku rozdelí, šesť vozňov bude pokračovať do Humenného a sedem do Košíc. Späť do Bratislavy vyrazí vlak z Humenného v nedeľu popoludní. ZSSK chce na zvládnutie náporu cestujúcich medzi východom a západom krajiny zvýšiť kapacity najmä v piatkových a nedeľňajších spojoch.

„Našli sme riešenie zvýšenia kapacity pre cestujúcich pri minimálnom rozširovaní celkových výkonov objednaných štátom. Dôležité je, že zachováme priame spojenie v dennej časovej polohe do celého prešovského regiónu,“ zdôraznil Jozef Schmidt, riaditeľ úseku obchodu Železničnej spoločnosti Slovensko.

Ponuka cestovania dotovanými vlakmi vo verejnom záujme by sa v piatok popoludní smerom do Košíc mala rozšíriť o 1 000 miest. V opačnom smere v nedeľu pribudne 850 miest. Štát navyše každý piatok vypraví z Bratislavy rýchlik Chopok, ktorého cieľová stanica bude v Košiciach. Spojenie nahradí regionálny rýchlik, ktorý jazdí len po Žilinu.

ZSSK zaradí do rýchlikov kvalitnejšie vozne prvej triedy, kde plánuje v najbližších mesiacoch zaviesť nové služby ako napríklad minerálka v cene lístka alebo denná tlač vo vozňoch. V rýchlikoch pribudnú aj detské vozne a viac vozňov s internetovým pripojením Wi-Fi. Vo všetkých spojoch budú navyše už len klimatizované reštauračné vozne.

Štát ukončil prevádzku IC vlakov a ukončil tak cenovú vojnu medzi ZSSK a súkromným dopravcom RegioJet. Dopravca svoj krok obhajoval tým, že nedokázal odstrániť stratu IC vlakov na úrovni 1,2 milióna eur.

Úlohu zrušených vlakov na seba preberie súkromný dopravca. RegioJet na trase medzi Bratislavou a Košicami avizoval takmer zdvojnásobenie svojej kapacity. Do spojení chcel nasadiť až 13 vozňov. Od nedele však bude jazdiť len s 10 vozňami.

Hlavným dôvodom, prečo RegioJet odstúpil od 13 vozňov, je celková dĺžka vlaku. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré spravujú koľaje, firme neumožnili prevádzku takých dlhých vlakov. RegioJet vidí problém len na Hlavnej stanici v Bratislave.

„V týždenných špičkách, t.j. od štvrtka poobede do pondelkového rána, sme plánovali jazdiť na maximálnych 13 vozňov. Peróny v Bratislave- Hlavnej stanici sú maximálne na 10 vozňov, len jeden je na 13. ŽSR nepustila naše vlaky na tento perón s odôvodnením, že 20 minút po nás odchádza rýchlik ZSSK, tzn. že by na nástup cestujúcich zostalo len 15 minút,“ hovorí Radim Jančura, majiteľ spoločnosti RegioJet, ktorý čas nástupu považuje za dostatočný.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ