Autá neboli pre Slovákov nikdy dostupnejšie

Martin Majerníček, Pravda | 18.01.2016 17:00
autobazar , ojazdene auto , doprava Foto: ,
Ľudia sú ochotní minúť za jazdené automobily viac peňazí.
Auto už pre Slovákov nie je luxusný tovar. Čoraz viac obyvateľov využíva automobil na každodenné cestovanie. Podporujú to nízke ceny jazdených automobilov, nízke ceny palív a zvyšujúca sa životná úroveň. Napriek snahám o využívanie hromadnej dopravy čoraz viac ľudí využíva na denné dochádzanie práve automobil. Trend v Európskej únii je pritom opačný.

Napriek poklesom cien jazdených áut so zvyšujúcou sa životnou úrovňou si Slováci doprajú drahšie automobily. Navyše Slováci neváhajú ani kúpiť auto na splátky. „U nás tvoria títo zákazníci polovicu všetkých obchodov. Prispieva tomu širšia ponuka úverových produktov, ale tiež väčšia kúpna sila zákazníkov, teda schopnosť splácať vyššie úvery,“ uvádza Karolína Topolová, generálna riaditeľka spoločnosti AAA AUTO. Podľa nej Slováci zároveň začali uprednostňovať drahšie modely vozidiel. „Priemerná cena predaného vozidla v roku 2009 bola 5 054 eur, zatiaľ čo v roku 2015 to bolo už 5 794 eur,“ hovorí Topolová.

Zlepšujúca sa dostupnosť automobilov a nízka cena benzínu a nafty spôsobujú, že mnoho ľudí presadá z hromadnej dopravy do individuálnej. To potom vidieť aj na preplnených cestách. „Auto využívam na každodenné dochádzanie do práce. Je to rýchlejšie a pohodlnejšie ako hromadná doprava. Navyše ceny pohonných hmôt v súčasnosti nie sú príliš vysoké. Niekedy sa zveziem spolu s kolegom alebo ideme viacerí jedným autom. Dokážeme tak ušetriť,“ hovorí Ivana z Popradu.

Čím viac ľudí využíva osobnú dopravu, tým viac energie minie jednotlivec na svoju dopravu, čo vyjadruje energetická náročnosť osobnej dopravy. Kým v Európskej únii energetická náročnosť osobnej dopravy klesá, na Slovensku, naopak, stúpa. Energetická náročnosť osobnej dopravy sa podľa Európskej komisie od roku 2005 do roku 2010 na Slovensku zvýšila o 10 percent, pričom priemer Európskej únie klesol o 3,6 percenta. Odráža to menej efektívne využívanie automobilov. Viac vozidiel, menej osôb v jednom aute a podobne. Podľa odhadov na rok 2015 k výraznému zlepšeniu energetickej náročnosti nedošlo, aj keď jej rapídny nárast sa zastavil.

Spoločná jazda

Na Slovensko však preniká trend „zdieľania“ automobilov. To znamená, že viacero ľudí sa dohodne, idú jedným autom a skladajú sa na spotrebovaný benzín alebo naftu. Týmto spôsobom ľudia pokrývajú buď každodenné cestovanie do práce, alebo aj dlhšie trasy naprieč celým Slovenskom.

Rozvoj tohto spôsobu cestovania umožnil internet a sociálne siete, kde je možné jednoduchšie spojiť ponuku s dopytom a tak často spolu cestujú aj ľudia, ktorí sa predtým nikdy nevideli. V januári na slovenský trh vstúpila aj jedna z najväčších globálnych platforiem pre spolujazdu BlaBlaCar, ktorá združuje 25 miliónov členov v 22 krajinách.

Nízke ceny benzínu a nafty

Klesajúca cena automobilov je podporovaná aj nízkou cenou benzínu a nafty. V apríli 2012 stál na Slovensku podľa Štatistického úradu liter benzínu 1,598 eura. Liter nafty v tom istom období na čerpacích staniciach v priemere predávali za 1,469 eura. V prvom týždni roka 2016 Slováci tankovali benzín priemerne za 1,177 eura a liter nafty stál 0,990 eura.

Na porovnanie, 100 kilometrov dlhá cesta v aute s benzínovým motorom, ktoré má spotrebu sedem litrov na 100 km, je aktuálne v porovnaní s rokom 2012 lacnejšia o 2,95 eura. Jazda automobilom s naftovým motorom spaľujúcim priemerne šesť litrov nafty na 100 kilometrov zlacnela o 2,87 eura.

Priemerný Slovák v druhom polroku 2015 mohol zo svojho platu tankovať viac. Pri priemernej mzde 858 eur mohol natankovať 672 litrov benzínu a 780,4 litra nafty. V druhom polroku 2012 pri priemernej mesačnej mzde 781 eur bola kúpyschopnosť obyvateľstva na čerpacích staniciach nižšia. Za mesačný plat si pred troma rokmi priemerný Slovák mohol dovoliť natankovať 505,7 litra benzínu a 542,6 litra nafty.

Slováci si teda zo svojho platu môžu dovoliť natankovať o 32,88 percenta viac benzínu a o 43,8 percenta viac nafty. Zvyšovanie priemernej mzdy vedie aj k zvyšovaniu dopytu po jazdených, ale aj nových autách. V roku 2015 sa na Slovensku predalo 77 948 nových automobilov. V porovnaní s predchádzajúcim rokom ide o zvýšenie predaja o 7,91 percenta. V roku 2012 Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP) zaznamenal len 69 268 registrácií nových automobilov. Za tri roky došlo k nárastu nových registrácií o 12,5 percenta.

Záujem o luxus

Slováci majú najväčší záujem o autá nižšej strednej triedy, aj keď dopyt po nich klesá. V minulom roku sa na Slovensku predalo 26 362 vozidiel segmentu C. Medziročne došlo k poklesu o 3,37 percenta. Stúpa však záujem Slovákov o strednú alebo vyššiu strednú triedu. Okrem toho najväčší nárast dopytu zaznamenal segment športovo-úžitkových vozidiel (SUV). V minulom roku 28,19-percentný nárast na hodnotu 18 203 predaných ku­sov.

Nejde však len o trend medzi novými autami. „Vodiči sa okrem nadštandardnej výbavy svojich vozidiel prikláňajú čoraz viac k segmentu SUV a off-road s pohonom 4×4,“ uvádza Topolová. Podľa jej slov boli v minulosti vozidlá SUV považované za luxusný tovar a off-roadové vozidlá za čisto pracovné automobily. Trend z posledných rokov však ukazuje, že vozidlá týchto kategórií sa zaraďujú medzi bežné autá našich ciest.

Napriek tomu najobľúbenejším autom Slovákov je Škoda Fabia. V minulom roku si ju kúpilo 5 111 ľudí. Na druhom mieste v predajnosti nových áut skončila Škoda Octavia, za ktorou nasleduje Škoda Rapid. Na Slovensku vyrábaná Kia Cee'd skončila na štvrtom mieste.

Trend obľúbenosti vozidiel je podobný aj v prípade jazdených áut. Podľa štatistík spoločnosti AAA AUTO medzi najviac inzerované značky v uplynulom roku patrila Škoda, nasledovaná VW a BMW. Na prvom mieste v počte ponúk skončila Škoda Octavia a na druhom menšia Fabia. Nasledujú ich VW Passat a VW Golf. Na Slovensku vyrábané autá sa v rebríčku jazdených áut neumiestnili v prvej desiatke.

Štatistiky dokazujú, že slovenskí vodiči obľubujú autá českej značky Škoda, tak nové, ako aj jazdené. Jazdených vozidiel značky Škoda je na trhu dostatok, čo znižuje ich cenu. „V roku 2011 bola priemerná cena jazdenej Škody Fabia približne 4 030 eur, v roku 2015 to bolo 3 450 eur,“ hovorí Topolová.

Slovensko je nad priemerom Európskej únie aj v priemernej produkcii CO2 nových vozidiel. Podľa pravidiel únie by do roku 2020 mal priemer emisií všetkých nových osobných áut dosiahnuť 95 g CO2 na kilometer. V roku 2014 dosahovali v únii nové autá priemernú produkciu 123,4 g CO2 na kilometer. Slovenský priemer sa pohyboval na úrovni 131,78 gramu. Čím viac bude na cestách nových automobilov, tým bude priemer produkcie CO2 autami Slovákov nižší.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ