Preukazy pre bratislavských dôchodcov sa dostali na súd

Sabína Nagyová, Pravda | 03.02.2016 13:00
BID, autobusova stanica Foto: ,
Na bratislavskej autobusovej stanici stáli koncom minulého roka dlhé rady dôchodcov, ktorí hodiny čakali na vybavenie SeniorPasu.
Stáli kvôli nim niekoľko hodín v rade v chlade, strese a často bez možnosti aspoň na chvíľu sa posadiť. SeniorPasy, ktoré potrebujú dôchodcovia nad 70 rokov na to, aby cestovali v Bratislavskom kraji zadarmo, rieši teraz bratislavský súd.

Obrátili sa naň zástupcovia spotrebiteľov, ktorí si myslia, že tieto preukazy sú len obyčajnou špekuláciou a na preukázanie veku by seniorom stačil aj občiansky preukaz. Na ten cestovali penzisti zadarmo do konca minulého roka, kým nebol v kraji zavedený systém integrovanej dopravy (BID).

Na projekte BID spolupracujú traja dopravcovia, ktorí preukazy vydávajú. Teraz ich čaká naťahovanie na súde. „Vidíme v tom nekalé praktiky. Európsky inštitút pre ochranu spotrebiteľa a právny štát podal kolektívnu žalobu voči dopravcom, v ktorej žiada, aby im súd zakázal podmieňovať bezplatnú prepravu cestujúcich nad 70 rokov iným dokladom ako občianskym preukazom," povedal Rastislav Hanulák, advokát a člen inštitútu, ktorý sa obrátil na súd.

Žaloba je na Okresnom súde Bratislava¤1, jej prijatie potvrdil jeho hovorca Pavol Adamčiak. V akom štádiu je, zatiaľ spresniť nevedel.

Cestovanie na jeden lístok v rámci integrovanej dopravy zabezpečuje Dopravný podnik Bratislava, Slovak Lines a Železničná spoločnosť SR. Všetky tri firmy na otázky denníka Pravda k žalobe poslali spoločné stanovisko. V ňom tvrdia, že zákon neporušili. „Dopravca je povinný prepravovať cestujúcich podľa tarify a vydať mu cestovný lístok alebo iný doklad potvrdzujúci zaplatenie cestovného alebo ho zaevidovať v elektronickom systéme," argumentujú.

SeniorPasy neobsahujú žiadne údaje, ktoré by neboli aj súčasťou občianskeho preukazu. Je na nich fotografia držiteľa, jeho meno a bydlisko. „Zákon o občianskych preukazoch hovorí jasne, údaje, ktoré sú v občianskom preukaze, netreba preukazovať žiadnym iným dokladom," mieni Hanulák. Poukazuje na to, že do vlaňajšieho novembra cestovanie na občiansky nikomu neprekážalo a zákon, ktorý by to mohol ovplyvniť, sa nemenil.

Ivo Nesrovnal, primátor mesta Bratislavy, ktoré je akcionárom dopravného podniku, má však na to svoj názor. Tvrdí, že zákon o doprave porušovali všetci, ktorým stačil na preukázanie zľavy občiansky preukaz. Podľa Nesrovnala zavedenie SeniorPasov prinieslo želaný efekt. „Touto úpravou sme urobili poriadok. Zistili sme, že bratislavskou hromadnou dopravou v systéme integrovanej dopravy cestuje cez 20-tisíc seniorov nad 70 rokov," pochválil sa Nesrovnal presnými štatistikami.

„Žaloba je opodstatnená hlavne v tom, že pri zľavnenom cestovnom vo výške 50 percent osobám starším ako 62 rokov sa nevyžaduje zabezpečenie žiadnej čipovej karty a postačuje preukázanie veku platným občianskym preukazom," odôvodňuje advokát Július Ernek, ktorý vyvracia Nesrovnalovu teóriu. Tým sa podľa advokáta porušuje zásada rovnakého zaobchádzania.

Občiansky preukaz by mal dôchodcom stačiť aj podľa prezidentky Fóra pre pomoc starším Ľubice Gálisovej. „V ňom majú uvedené, že už dosiahli určitý vek. Ak majú zľavnené lístky na základe veku, tak tá čipová karta je zbytočná byrokracia a obháňanie týchto ľudí. V niektorých mestách je to tak, že môžu cestovať na občiansky preukaz," poznamenala prezidentka, ktorá eviduje sťažnosti zo strany dôchodcov.

Na bezplatné cestovanie v rámci integrovaného systému potrebujú dôchodcovia nad 70 rokov SeniorPas od začiatku roka. Integrovaná doprava funguje od minulého novembra, seniori však na vybavenie preukazu dostali prechodné obdobie dva mesiace. Aj napriek tomu od novembra predajne dopravcov zahltili dlhé rady dôchodcov, ktorí niekoľko hodín vyčkávali na vybavenie preukazu. Táto situácia trvala až do konca roka.

Preukazy vystavoval každý predajca za iný poplatok. U jedného stojí čipová karta, na ktorú sa SeniorPas nahráva, 5,30 eura, u ďalšieho len tri eurá. Karta platí päť rokov, ale bezplatný lístok sa na ňom musí elektronicky každý rok obnovovať. A tak je otázne, či dôchodcovia koncom roka opäť nebudú stáť v podobných radoch.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ