Košice chcú ďalšie električky z eurofondov

SITA | 09.02.2016 19:30
Mesto Košice chce na realizáciu ďalších projektov využiť peniaze Európskej únie aj z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020.

Po rekonštrukcii takmer desať kilometrov električkových tratí a pripravovanej ďalšej rekonštrukcii bude viac ako polovica infraštruktúry v Košiciach zmodernizovaná. Ďalším plánovaným projektom je modernizácia električkového depa, ktoré bude slúžiť na údržbu nových električiek. Metropola východného Slovenska po nákupe 33 električiek má záujem získať ďalších pätnásť.

Minister dopravy Ján Počiatek sa v utorok oboznámil v Košiciach s realizáciou projektov financovaných z Operačného programu Doprava 2007 – 2013. S primátorom mesta Richardom Rašim (obaja Smer-SD) sa dohodli na pokračovaní spolupráce aj pri realizácii projektov v novom programovom období.

„Obdobie ukončovania dopravných projektov bolo náročné, no zároveň úspešné. Aj vďaka peniazom z Operačného programu Doprava je verejná doprava v Košiciach kvalitnejšia, efektívnejšia a modernejšia. Čakajú nás ďalšie výzvy v rámci nového balíka eurofondov a pevne verím, že sa nám pri ich realizácii bude dariť ešte lepšie,“ povedal Počiatek po kontrolnej jazde novou električkou.

Košický primátor priznal, že bez spolupráce s ministerstvom dopravy by minuloročnú, časovo, technologicky i logisticky náročnú modernizáciu električkových uzlov a tratí určite nezvládli. „V jej priebehu sa objavilo niekoľko komplikácií, museli sme na ne okamžite reagovať a promptne ich riešiť, ale podstatné je, že sme najvýznamnejšiu investíciu do skvalitnenia mestskej hromadnej dopravy za posledných tridsať rokov v našom meste stihli načas a kvalitne dokončiť,“ povedal Raši. Je to podľa neho predpoklad na to, aby aj v súčasnom programovacom období 2014 – 2020 mohlo skvalitňovanie dopravy v Košiciach pokračovať.

Slovenská správa ciest zároveň ukončila realizáciu stavebných a bezpečnostných opatrení na cestách I. triedy v Košickom kraji. V rámci projektu bolo zmodernizovaných sedem úsekov cesty I/50 v celkovej dĺžke vyše 54 kilometrov. Investíciu podporil Európsky fond regionálneho rozvoja.

„Význam ciest prvej triedy v krajoch je v súčasnosti kľúčový. Preto sme do výstavby či rekonštrukcie ciest prvej triedy celkovo investovali už takmer 500 miliónov eur a počet zrekonštruovaných a zmodernizovaných kilometrov týchto ciest sa v tomto období blíži k sedemsto,“ povedal Počiatek. Obnova „jednotiek“ bude podľa neho pokračovať aj v tomto roku v rámci Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra.

Slovenská správa ciest vlani v apríli uzavrela zmluvu o dielo na rekonštrukciu úsekov cesty I/50 v Košickom kraji so združením stavebných spoločností Eurovia SK, a.s. a Inžinierske stavby, a.s. Zmluvná cena prác bola 37,28 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

„Pre zvýšenie plynulosti a bezpečnosti dopravy a bezproblémové fungovanie tejto dopravnej tepny sa zrealizovalo viacero úprav nielen na cestnom telese (výmena konštrukčnej a obrusnej vrstvy, stabilizácia cestného telesa a riešenie zosuvov, dosypanie a zosilnenie krajníc, výmena a montáž zvodidiel a smerových stĺpikov),“ informoval generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia SK Róbert Šinály.

„Taktiež bolo zabezpečené riešenie prechodov pre chodcov osadením dopravnej značky na fluorescenčnom podklade, príslušným vodorovným značením a osadením LED gombíkov s detektorom pohybu chodcov,“ dodal.