Na cesty I. triedy má ísť z nových eurofondov 345 miliónov eur

SITA | 23.02.2016 16:37
Z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) do roku 2020 má ísť na cesty I. triedy vyše 345 mil. eur.

Najmä z peňazí Európskej únie, ale aj zo štátneho rozpočtu by sa tak malo zmodernizovať a postaviť tristo kilometrov hlavných ciest. Riadiacim orgánom uvedeného operačného programu, rovnako ako v prípade doterajšieho Operačného programu Doprava 2007 – 2013, je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

„Diaľnice alebo rýchlostné cesty sa nedajú postaviť všade a hneď. Preto som rád, že sa nám podarilo vyrokovať s Európskou úniou peniaze aj na cesty I. triedy. Našim cieľom je skvalitnenie a rozšírenie existujúcej cestnej siete,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek. V najbližších rokoch sa má v rámci OPII dokončiť napríklad obchvat Brezna a Bardejova. „Obchvaty sú veľmi dôležité a podporované aj zo strany Európskej komisie. Dokážu veľmi efektívne pomôcť vylúčiť tranzitnú dopravu z centier miest, tak aby ľudia v sídlach žili bezpečnejšie a v zdravšom prostredí,“ uviedol Počiatek.

Peniaze z eurofondov okrem výstavby budú použité aj na modernizáciu ciest I. triedy a mostov na týchto cestách. Vďaka stavebno-bezpečnostným opatreniam sa podľa ministerstva dopravy zvýši bezpečnosť, odstránia sa problematické miesta a zníži nehodovosť na vybraných úsekoch po celom Slovensku.

V minulom programovom období, v rámci Operačného programu Doprava, bolo podľa ministerstva postavených a zmodernizovaných 650 km ciest I. triedy. Okrem zmodernizovaných úsekov pribudlo niekoľko úplne nových ciest, väčšinou obchvatov miest. Medzi projektmi z minulých rokov sú napríklad obchvaty miest Trnava, Galanta, prvá etapa cesty medzi Popradom a Kežmarkom, rozšírenie cesty medzi Dolným Kubínom a Ružomberkom, či veľmi náročná rekonštrukcia cesty medzi Tisovcom a Breznom.

Počas volebného obdobia súčasnej vlády Roberta Fica, teda od apríla 2012, sa podľa plánov mala začať modernizácia a opravy 1 040 km ciest I. triedy, z čoho ukončených malo byť 834 km. V tomto volebnom období sa podľa ministerstva dopravy zmodernizovalo zo zdrojov EÚ približne 540 km ciest I. triedy a pribudlo zhruba 23 km úplne nových ciest tejto kategórie. „K tomu treba ešte prirátať ďalších 162 kilometrov ciest prvej triedy opravených zo zdrojov Slovenskej správy ciest. Spolu je to približne 20 percent dĺžky všetkých ciest prvej triedy na Slovensku,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. „Po dlhých rokoch, kedy boli cesty prvej triedy na okraji záujmu a ich stav sa zhoršoval, sa nám podarilo tento trend otočiť. Aj vďaka našej práci sa bude stav ciest prvej triedy zlepšovať aj po marcových voľbách, keďže schválený operačný program počíta aj s pokračovaním modernizácie ciest prvej triedy,“ dodal Kóňa.