Bezplatné vlaky prispeli k nárastu cestujúcich na železnici

SITA | 03.03.2016 13:42
Zvýšený záujem cestujúcich vo vlakoch po zavedení bezplatnej prepravy pre študentov a dôchodcov podľa ministra dopravy Jána Počiatka potvrdzuje opodstatnenosť tohto opatrenia.

Nepredpokladá, že pôvodne určená suma trinásť miliónov eur na kompenzáciu výpadku tržieb osobných dopravcov, najmä štátneho, bude napokon dvojnásobne vyššia.

„Také neoficiálne údaje zatiaľ nemám. Platí stále to, čo tvrdíme, a je to tak každý rok, že zmluva o výkonoch vo verejnom záujme za predošlý rok sa vyhodnocuje až v apríli. Vtedy budeme vedieť úplne presné čísla,“ povedal Počiatek. „Nemyslím si, že to bude dvojnásobok, stále máme čísla, aké máme. Zároveň máme aj jasnú dohodu s ministerstvom financií, že keby táto suma bola vyššia, majú na to pripravenú rezervu,“ uviedol.

Súčasná vláda zaviedla bezplatnú prepravu v druhej triede štátom dotovaných vlakov pre študentov a dôchodcov od 17. novembra 2014. Toto opatrenie ako nesystémové, dlhodobo neudržateľné a deformujúce podmienky na trhu osobnej verejnej dopravy kritizovali okrem opozície viacerí odborníci a analytici.

Minister dopravy v súvislosti so zavedením bezplatnej prepravy vo vlakoch poukázal na záujem Európskej únie podporovať najmä železničnú osobnú dopravu ako najekologickejšiu formu dopravy. „A vychádzajúc z toho sme chceli podporiť zo sociálneho aspektu, ale aj mobility a využívania tejto formy dopravy osobnú železničnú dopravu aj na Slovensku. Sme spokojní s týmto opatrením, naplnil sa tento účel, pretože je to obrovský záujem,“ povedal Počiatek.

„Na bezplatnú prepravu je registrovaných vyše 850 tisíc ľudí, ktorí toto opatrenie aktívne využívajú. Narástol počet cestujúcich vo vlakoch. Rozšírili sme počet vlakových kilometrov, z európskych fondov sme obnovili veľkú časť vozového parku. Takmer polovicu regionálnej prepravy už zabezpečujú nové vlaky,“ poznamenal minister dopravy. Pokračuje nákup vlakov, prídu ďalšie desiatky a 60 percent regionálnej dopravy bude v nových moderných vlakoch. Zároveň sa rekonštruujú železničné trate a stanice.

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) očakávala, že v minulom roku prepraví vo svojich vlakoch jazdiacich na objednávku štátu necelých 55 miliónov cestujúcich. Ich počet mal medziročne vzrásť zhruba o pätinu. Neplatiaci v štátnych vlakoch by mali prestavovať približne 40 percent. Dopravca doteraz nezverejnil údaje o počte cestujúcich, vrátane neplatiacich, ani výsledok hospodárenia za predchádzajúci rok. V roku 2014 previezol vyše 47 miliónov ľudí.

Minister dopravy upozornil, že po zavedení bezplatnej vlakovej prepravy nenastal avizovaný kolaps autobusovej dopravy. „Tvrdili sme, že toto opatrenie nemôže zásadne ovplyvniť autobusovú dopravu, pokiaľ sa nesnaží priamo konkurovať železnici. Tam, kde autobusy neadekvátne alebo zbytočne konkurovali železnici, pokles bol, ale celkovo nebol pokles v autobusovej doprave taký dramatický, ako sa tvrdilo. Bezplatnú vlakovú prepravu vnímame pozitívne a plne sa k tomuto opatreniu hlásime,“ tvrdí Počiatek.

Zámerom do budúcna je zriadiť centrálnu dopravnú autoritu, ktorá by zabezpečila úplné zosúladenie taktového grafikonu autobusovej aj železničnej dopravy, alebo všetkých druhov verejnej dopravy v danom regióne. „Aby to fungovalo čo najharmonickejšie a aby zákazník dostal najväčšiu možnú kvalitu,“ dodal Počiatek.