V bratislavskej Vrakuni bude po rokoch opäť stáť vlak
„Vlak nestojí v zápchach a môže byť dobrou alternatívou situácie na cestách,“ uviedol Kuruc. Z Vrakune na zastávku Nové mesto by sa mohli ľudia dostať za 6 minút, na Hlavnú stanicu by to trvalo štvrť hodinu.
Vybudovanie dočasnej zastávky starosta odhaduje na dva až tri mesiace. Začať chcú v apríli a práce stihnúť do júna, keď regionálny dopravca mení grafikon. Ten už mestskej časti prisľúbil, že bude stáť aj na zastávke vo Vrakuni. Zastávka vznikne na mieste pôvodnej, ktorú zrušili v roku 1974. Násyp tam teda je a financie tak pôjdu na osvetlenie či malú stavbu, nástupište, kde budú čakať cestujúci. Získanie povolení trvalo trištvrte roka. Po ukončení stavebných prác požiada investor stavebný úrad o kolaudáciu objektov a tie následne odovzdá do vlastníctva a správy Železníc Slovenskej republiky.
Miestny poslanec Juraj Štubniak však tvrdí, že provizórne riešenia sa často stanú trvalými. Za lepšiu cestu označil vybudovanie dočasnej zastávky tam, kde má v budúcnosti stáť terminál integrovanej dopravy. Zastávku na Ráztočnej bude podľa neho využívať iba minimum ľudí, keďže nie je napojená na mestskú verejnú dopravu a v lokalite chýba aj infraštruktúra pre peších.
Podľa starostu Kuruca vlakové spojenie naopak pomôže Vrakuňu odbremeniť od množstva áut a dopravných zápch v krátkom horizonte a za relatívne málo peňazí. Iba čakať na vybudovanie trvalej zastávky pod taktovkou železníc podľa neho problém kolabujúcej dopravy nepomáha nijako riešiť. Navyše hovorí o dopyte po železničnom spojení zo strany Vrakunčanov. Časť obyvateľov podľa jeho slov dochádza na vlakovú zastávku do Podunajských Biskupíc. Pri presune do centra Bratislavy v rannej alebo popoludňajšej špičke, či už v aute alebo hromadných dopravných prostriedkoch, by tak mohli ušetriť 45 minút až jednu hodinu.
Starosta Vrakune minulý rok spustil iniciatívu za vybudovanie novej dočasnej železničnej zastávky. Dočasnej preto, že v Bratislave by malo do roku 2020 vyrásť sedem nových železničných zastávok. Jedna z nich bude aj vo Vrakuni na Dvojkrížnej ulici, kde je aj obratisko trolejbusov. Budú to tzv. terminály integrovanej osobnej prepravy, ktoré cestujúcim umožnia lepší prestup medzi železničnou a mestskou hromadnou dopravou. Vzniknúť by mali aj parkoviská, kde by ľudia prišli autom a prestúpili na verejnú dopravu.
Pre všetkých sedem terminálov na území Bratislavy – Podunajské Biskupice, Vrakuňa, dva terminály v Ružinove, Nové Mesto, Vinohrady a Hlavná stanica – už spracovali dokumentáciu pre územné rozhodnutie. Vybudovanie nových alebo rekonštrukcia už existujúcich terminálov je naplánovaná na roky 2017 až 2019. Financované budú z eurofondov.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ