Bridlicový plyn k nám príde po Dunaji

Lenka Buchláková, Viera Ružinská, Pravda | 07.03.2016 07:30
prístav, loď, lode, lodná doprava, Dunaj,... Foto: ,
Terminál pre skvapalnený plyn LNG má byť v bratislavskom prístave.
Slovensko by mohlo dovážať bridlicový plyn z Kataru či z USA priamo do terminálov, ktoré by mali o štyri roky vyrásť v Bratislave a v Komárne.

Výstavba terminálov vyjde na 40 miliónov eur. Ide o zámer Danube LNG, európskeho zoskupenia so sídlom v Bratislave. Práve Američania by mali v najbližších týždňoch poslať prvé tankery so skvapalneným plynom do Európy. Európska komisia očakáva, že vďaka LNG by sa mohla znížiť energetická nadviazanosť na plyn z Ruska a plyn by mal tiež zlacnieť.

„Prepojenie Slovenska potrubiami severojužným smerom by bolo vítaným príspevkom k diverzifikácii dodávok na naše územie. Takéto rozsiahle infraštruktúrne projekty si však vyžadujú značné investície a potrebujú koordináciu na mnohých úrovniach. A tiež vhodné podmienky na trhu, aby sa z nich nestali zbytočné projekty, často financované aj z verejných peňazí, ktoré sa na komerčnej úrovni nevyužijú,“ povedala šéfredaktorka portálu energia.sk Lenka Ferenčáková.

Prečítajte si glosu Mariána Repu Geopolitika.

„Terminály majú primárne slúžiť na vykladanie a skladovanie LNG. Využitie nájdu aj ako viacúčelová servisná stanica pre vnútrozemské plavidlá. Každý zo slovenských terminálov má pozostávať z celkom 12 dvojplášťových nádrží s maximálnou kapacitou 1¤920 ton. Skvapalnený plyn sa v nich bude skladovať pri teplote –165 °C. S tankovaním LNG sa počíta raz mesačne,“ opisuje Ferenčáková. Investičný zámer na vybudovanie dvoch terminálov v Komárne a Bratislave majú už v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) k dispozícii slovenské orgány.

Plyn roky na Slovensko prúdi najmä potrubím z Ruska. Prepravu zaisťuje pološtátna spoločnosť Eustream. "Ak by sa mali budovať vnútrozemské LNG terminály na veľkých riekach, ako je Rýn alebo Dunaj, tak to budú LNG terminály s podstatne menšími kapacitami. Náklady na transformovanie jedného kubíka plynu budú určite vyššie ako pri veľkých morských LNG termináloch. Podobne menej efektívne budú malé riečne plavidlá, oproti morským lodiam s veľkými kapacitami. LNG terminál v riečnych prístavoch vnímam skôr ako alternatívu pre bezpečnosť dodávok. No určite nie ako niečo, čo bude cenovo konkurenčné k potrubnému plynu,“ povedal pre Pravdu Rastislav Ňukovič, generálny riaditeľ Eustreamu.

"Produkčné náklady bridlicového plynu sú vyššie ako náklady štandardného plynu v ložisku. Technológie na ťažbu bridlicového plynu sa však zdokonaľujú a aj náklady na jeho ťažbu sa znižujú. Druhým aspektom je to, že Američania ťažia primárne ropu a bridlicový plyn je len bočný produkt. V tom prípade sú nároky na cenu podstatne nižšie a tento plyn je už konkurencieschopný aj v Európe, čím zároveň ponúka ďalší zdroj,“ dodal Ňukovič.

Analytici upozorňujú, že ešte predvlani schválil Brusel spoločné pravidlá budovania infraštruktúry pre alternatívne palivá. Na podporu skvapalneného zemného plynu LNG by sa do roku 2030 mala zabezpečiť dostupnosť čerpacích staníc v hlavných vnútrozemských prístavoch v Európe. Súčasťou programu transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) je aj projekt LNG Masterplan, ktorý chce vytvoriť distribučné centrá na riečnej osi Rýn/Más-Mohan-Dunaj. Do projektu je zapojených viacero firiem z 12 členských štátov EÚ.

Dodávky skvapalneného zemného plynu do EÚ predstavujú aktuálne zhruba 20 percent z celkového objemu dovážaného zemného plynu. Plán EÚ je, že dodávky LNG do Európy by sa mali počas najbližších piatich rokov zvýšiť až o 50 percent. Únia sa bude spoliehať najmä na dodávky z Kanady, USA, Austrálie a Kataru.

Dodávky LNG môžu ešte viac zraziť cenu plynu v Európe. Spotové ceny sú už na historických minimách. Za posledný rok sa cena znížila o 40 percent. Spotová cena plynu je momentálne na úrovni 13 eur za megawatthodinu. Nejaký čas však zníženie cien plynu v Európe bude musieť počkať, keďže plynárenské spoločnosti v EÚ majú s Ruskom dlhodobé zmluvy. Tie vypršia po roku 2030. Vzhľadom na to, že obsahujú klauzulu, ktorá ich núti platiť aj za zazmluvnený, ale neodobratý plyn, bol by pre nich prechod na skvapalnený plyn nevýhodný.

Doteraz bola hlavnou destináciou pre skvapalnený plyn Ázia. Zmena nastáva pre pokles dopytu, keďže Čína prijala vlani len 77 percent zmluvných dodávok. Spôsobené to bolo tým, že krajina dosiahla v minulom roku najnižší rast ekonomiky od roku 1990. Zároveň sú ceny zemného plynu v Ázii viac previazané s cenou ropy, ktorá v poslednom období klesala až k jedenásťročným minimám. S tým klesala aj spotová cena LNG.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ