Počiatek pripúšťa, že obchvat Bratislavy nestihne podpísať

Martin Majerníček, Pravda | 08.03.2016 12:00
Ján Počiatek Foto:
Minister dopravy Ján Počiatek odkázal, že zmluvu na výstavbu obchvatu Bratislavy bude podpisovať minister, ktorý bude niesť zodpovednosť za chod rezortu dopravy v čase, keď všetky rokovania budú uzatvorené.
Výstavba bratislavského obchvatu sa začína komplikovať. Ministerstvo dopravy pripustilo, že koncesná zmluva na výstavbu a 30-ročnú prevádzku 59,1-kilometrového obchvatu Bratislavy sa nemusí stihnúť podpísať počas trvania mandátu ministra Jána Počiatka.

Mandát však minister má stále. Napriek tomu, že je po voľbách, môže podpísať zmluvu na obchvat za 1,9 miliardy eur. Neprekáža tomu ani uznesenie vlády, ktoré uložilo ministerstvu podpísať zmluvu do 4. marca.

Vláda v polovici februára na svojom zasadaní odobrila PPP projekt výstavby bratislavského obchvatu, ktorý má pozostávať z časti diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v smere na Dunajskú Stredu. Zároveň ministerstvu dopravy uznesením uložila uzatvoriť kontrakt do 4. marca 2016, teda najneskôr deň pred parlamentnými voľbami.

Počiatek termín nestihol s odôvodnením, že treba doladiť podrobnosti. „Zmluvu bude podpisovať minister, ktorý bude niesť zodpovednosť za chod rezortu dopravy v čase, keď všetky rokovania budú uzatvorené,“ povedal Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy. Ministerstvo finalizuje prípravu všetkých dokumentov potrebných na podpis zmluvy. „V zmysle ustanovení koncesnej zmluvy si rezort dopravy vyžiadal dodatočné informácie o nezávislom dozore a zároveň sa stále upresňuje harmonogram prác, ktoré bude možné robiť medzi podpisom zmluvy a finančným uzatvorením,“ hovorí Kóňa.

Ak by však aktuálny minister dopravy nestihol podpísať koncesnú zmluvu, hrozí, že nový minister ju môže nepodpísať. Pred parlamentnými voľbami strany SNS, Sieť, KDH alebo hnutie OĽaNO-NOVA uviedli, že koncesnú zmluvu by mala podpísať až nová vláda. K výstavbe samotného obchvatu sa stavali skôr pozitívne, aj keď poukazovali na to, že nová diaľnica nevyrieši všetky dopravné problémy hlavného mesta. Napríklad OĽaNO však naznačilo, že obchvat nepredstavuje „najlepšie a ani najlacnejšie riešenie“. SNS bola za výstavbu najmä severnej časti obchvatu, a teda diaľnice D4, ktorá má odviesť tranzit a odľahčiť preťažený Prístavný most na diaľnici D1. Strana Most žiadala ministra Počiatka, aby zmluvu hneď podpísal už pred voľbami.

Nesplnenie termínu uloženého vo vládnom uznesení nemá na podpis zmluvy podľa odborníka žiadny vplyv. „Ministerstvo dopravy môže uzatvoriť zmluvu aj neskôr ako v termíne, ktorý vo svojom uznesení uviedla vláda. Uznesenie je procesnou formou, na základe ktorej vláda spravidla rozhoduje o prerokúvaných veciach,“ uvádza Andrej Leontiev, partner advokátskej kancelárie Taylor Wessing. Zmeniť termín plnenia úlohy, ktorú stanovuje vládne uznesenie, môže predseda vlády na vopred doručenú odôvodnenú žiadosť. „Vzhľadom na charakter týchto uznesení sme toho názoru, že aj v prípade, ak by predseda vlády termín plnenia nepredĺžil, nemalo by to za následok nemožnosť realizovať podpis zmluvy. Taktiež platí, že, ak by sa aj zmluva podpísala, nebol by daný dôvod na vyhlásenie jej neplatnosti,“ hovorí Leontiev.

„Žiadne automatické sankcie za takéto porušenie nevznikajú. Sú však situácie, kde dodržanie určitého termínu na uzatvorenie zmluvy môže byť striktne formulovane ako podmienka. V tomto prípade však o takúto situáciu nejde,“ dodáva Leontiev.

Podpisu zmluvy po právnej stránke nebránia ani parlamentné voľby, ktoré sa uskutočnili v sobotu 5. marca. Minister dopravy má čas podpísať koncesnú zmluvu až do vytvorenia novej vlády. Podľa ústavy musí vláda podať demisiu vždy po ustanovujúcej schôdzi novozvoleného parlamentu. Svoju funkciu však vykonáva až do utvorenia novej vlády. Koľko potrvá vytvorenie novej vlády, zatiaľ nie je jasné.

Nultý obchvat Bratislavy sa má začať stavať počas jari tohto roka. Už v prvý deň po jeho dostavbe na jeseň v roku 2020 má po ňom prejsť 35-tisíc automobilov. Na najvyťaženejších úsekoch bude denná intenzita dosahovať 45-tisíc vozidiel. Rýchlostná cesta R7 v úseku Bratislava-Prievoz – Holice uľahčí vstup do Bratislavy z juhovýchodnej strany. Spolu s diaľnicou D4 sa navyše rozptýli prúd áut, ktorým sa umožní vstúpiť do mesta z viacerých bodov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ