Bilbordy vyzývajú na zodpovednosť na cestách

Sabína Nagyová, Pravda | 10.03.2016 13:00
bilbordy, cesta, auto, bezpečnosť Foto: ,
Nová kampaň polície. Bilbordy hovoria, ako sa nemáme správať.
"Chodíte na červenú? Veď Vás to prejde!" Takéto a ďalšie podobné slogany sú súčasťou masívnej kampane, ktorou chce polícia upozorniť ľudí, aby boli na cestách zodpovednejší. Už teraz sú tieto heslá na 320 bilbordoch a do konca roka majú byť až na 800.

Podľa odborníkov však nejde o najšťastnejšiu formu prevencie. Obávajú sa, že vodiči budú miesto šoférovania venovať pozornosť práve týmto pútačom.

„Na Slovensku máme všetci záujem, aby bolo na cestách čo najmenej tragédií. Táto prelomová akcia prinesie iný pohľad na možné nástrahy, ktorých výsledkom môžu byť nehody s následkami na celý život,“ odštartoval v stredu oficiálne kampaň policajný viceprezident Policajného zboru Ľubomír Ábel.

K spomínaným bilbordom a 20 bigbordom by mali postupne pribudnúť megabordy či svetelné reklamy. „Nechceli sme ukazovať žiadne zakrvavené čelné sklá alebo zrazené deti. Snažili sme sa vymyslieť spôsob, ako by sme ukázali účastníkom, aké sú príčiny dopravných nehôd,“ vysvetlil János Gaál, generálny riaditeľ reklamnej spoločnosti BigMedia, ktorá celú kampaň iniciovala a financuje.

Jeden z reklamných nosičov napríklad zachytáva parkovacie miesto pre vozičkárov a doplnený je nápisom: „Toto miesto môže byť Vaše – stačí zdvihnúť telefón.“ Podobný motív je použitý aj na vizuáloch, ktoré upozorňujú na nebezpečenstvo alkoholu za volantom, nepoužívania bezpečnostného pásu či nedodržania rýchlosti. Ďalšie pripravené motívy sú zamerané napríklad na prechádzanie mimo priechodu pre chodcov či chýbajúce reflexné prvky. Všetky sú doplnené sloganmi typu: „Toto miesto môže byť Vaše, ak sa odviažete“ či „Jazdíte bez reflexných prvkov? Veď Vás to prejde!“. Oslovujú nielen vodičov, ale aj chodcov a cyklistov.

Desať tipov vizuálov sa bude striedať podľa obdobia a vývoja dopravnej situácie na cestách. Napríklad na jeseň, keď polícia eviduje najviac usmrtených chodcov, budú pútače zamerané práve na ich bezpečnosť. Tie, ktoré majú osloviť najmä deti, sú zase umiestnené v blízkosti škôl. Odborník na reklamu Igor Brossmann tvrdí, že účinnosť takýchto preventívnych kampaní závisí od kreativity a spôsobu, akým ľudí oslovujú.

Problémom podľa neho môžu byť dospelí, ktorým sa môžu tieto pútače zdať príliš mentorské. „Pokiaľ to je také rodičovské, učiteľské a je to mierené na dospelých ľudí, tí nemajú radi, keď ich niekto poučuje a vychováva spôsobom – keď nepôjdeš cez prechod, zrazí ťa auto. Keď im niekto hovorí veci, ktoré vedia, je malá šanca, že zmenia svoj zvyk,“ myslí si Brossmann. Kampaň polície mu pripomína nápis na cigaretových škatuľkách, na ktorých sa píše, že fajčenie môže škodiť zdraviu. „Ja sa pýtam, naozaj to z tých fajčiarov nikto nevie? To je málo,“ dodal odborník.

Zapôsobiť na účastníkov premávky by podľa Brossmanna mohli skôr vtipnejšie bilbordy. Pripomenul napríklad podobnú kampaň v Česku, kde sa na pútačoch písalo: Iba vôl nedá prednosť zebre. „Toho, kto nezastaví na priechode pre chodcov vtipným spôsobom tak nazvali volom,“ vysvetlil odborník. Dodal, že okrem humorných nosičov zapôsobia aj drastické vizuály, ktoré ľudí priam zamrazia. Ide napríklad o spoty alebo videá, ktoré zachytávajú priebeh nehôd. Takým bolo napríklad video zachytávajúce nepripútané dieťa sediace na zadnom sedadle, ktoré pri prudkom zabrzdení pri nepozornosti vodiča skončilo na čelnom skle vozidla.

Dopravný analytik Ján Bazovský kampaň víta. Otázne podľa neho je však to, ako zapôsobí. „Počin je to chvályhodný, nakoľko sa na Slovensku s prevenciou naozaj nič nedeje. Obávam sa však, že tá forma nebude účinná,“ mieni analytik. Víta, že vizuály sa budú priebežne obmieňať, čo zabezpečí, že ľudí neprestanú tak skoro zaujímať.

„Ja každú prevenciu považujem za výbornú, ale bilbordy rozptyľujú pozornosť. Keď sú umiestnené na miestach, kadiaľ vodič prechádza a ten bilbord ho zaujme, prečíta si ho a v tej chvíli sa nevenuje vedeniu motorového vozidla,“ kritizuje dopravná psychologička Elena Pipišková. Podľa Bazovského by však bolo lepšie, keby policajti rozdávali letáky, napríklad priamo chodcom. Takáto aktivita v teréne by sa podľa neho mohla kombinovať s interaktívnou formou, napríklad výstražnými videami či reklamou v rôznych médiách. Analytik sa obáva, že 800 bilbordov osloví možno len desať percent všetkých účastníkov. „Nejaký veľký úspech sa od toho očakávať nedá,“ doplnil.

Potvrdzujú to aj vodiči. „Pri šoférovaní sa snažím pozornosť venovať najmä na cestu. Okolie úplne ignorujem, lebo to na mňa pôsobí rušivo,“ uviedol Martin (28) z Lučenca. Marcel (30) z Bratislavy si zase myslí, že kampaň osloví len tých zodpovedných vodičov. „Chronických porušovateľov pravidiel takéto obrázky nezaujímajú,“ tvrdí.

Ábel pripomenul, že minulý rok prišlo pri nehodách o život 274 ľudí. Za dva mesiace tohto roka zase zomrelo 36 osôb, z ktorých presnú polovicu tvoria chodci. Napriek týmto číslam patrí podľa policajného viceprezidenta Slovensku piate až siedme miesto medzi najbezpečnejšími krajinami v rámci EÚ. Len v uplynulom roku vykonala polícia približne dvetisíc preventívnych aktivít pre viac ako 50 tisíc detí materských škôl, žiakov základných škôl a stredoškolskú mládež. Organizovali tiež 230 stretnutí so seniormi, ktorí sú častými obeťami dopravných nehôd, a pripomenuli im zásady bezpečného správania sa na cestách.

Preventívne opatrenia polície

  • Aktuálne je na Slovensku umiestnených 320 bilbordov a 20 bigbordov
  • Do konca roka pribudne ďalších približne 500 pútačov, dokopy ich teda bude 800. Pôjde o bežné bilbordy (veľkosť 5,1 × 2,4m, 4 × 3m), bigbordy (9,6 × 3,6 m a 3 × 8,2 m), megabordy (24 × 9m) či svetelné reklamy, takzvané citylight (115 × 175 cm).
  • Pripravených je desať vizuálov, ktoré sa budú v priebehu roka obmieňať. Obsahujú obrazové motívy i textové výzvy. Každý z nich upozorňuje na rôzne porušenia dopravných predpisov – jazda pod vplyvom alkoholu, bez bezpečnostného pásu, telefonovanie počas šoférovania, prechod na červenú, chýbajúce reflexné prvky či jazda bez cyklistickej prilby

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ