Kamionistom hneď po škole?

Dominik Hutko, Pravda | 07.03.2017 16:00
autobusár, šofér, autobus, SAD Foto:
Ilustračné foto.
Za volantom kamióna už 18-ročný mladík? Do parlamentu sa dostal návrh na zníženie veku na získanie vodičského preukazu skupín C (kamióny) a D (autobusy).

Šoférovať kamión je dnes možné až po dosiahnutí 21 rokov a autobus od 24 rokov. Novela zákona o cestnej premávke, s ktorou prichádza poslanec Smeru Jozef Buček, navrhuje v oboch prípadoch zníženie o tri roky.

Poslanec sa touto zmenou snaží vyhovieť požiadavkám autodopravcov, ktorým chýbajú šoféri. Do platnosti sa tak má vrátiť stav spred roku 2013, keď sa legislatíva prispôsobovala európskym smerniciam. Situácia s nedostatkom vodičov je podľa riaditeľa školy bezpečnej jazdy Petra Krištína kritická. Zníženie vekovej hranice podľa neho bude len čiastočným riešením, pretože vodičské preukazy udelené v zníženom veku budú platiť len na území Slovenska. Na jazdu za hranicami tak bude naďalej potrebný minimálny vek 21 rokov pre kamionistov a 24 pre autobusárov. Ak parlament novelu schváli, začne platiť od 1. septembra 2017.

Situácia by sa zlepšila, ale problém by nezmizol

„Na slovenskom trhu ročne chýba, respektíve je dopyt po približne 1 900 vodičoch nákladných vozidiel a 500 vodičoch autobusov a táto zmena zákona by mohla situáciu výrazne zlepšiť,“ reagoval generálny tajomník Združenia cestných prepravcov Česmad Pavol Reich. Posun vekovej hranice smerom nadol pri vozidlách skupiny C navrhovalo združenie už minulý rok.

Súhlasí aj ministerstvo vnútra. „Po dohode s dopravnými podnikmi a prepravnými spoločnosťami, ktoré majú problém zamestnať dostatok vodičov, rezort súhlasil so znížením minimálneho veku na získanie vodičského oprávnenia pri týchto kategóriách vozidiel,“ uviedol rezort.

Problém s chýbajúcimi šoférmi ani potom nevymizne. „V súčasnosti si totiž viac prepravných spoločností najíma vodičov z okolitých krajín a Balkánu, keďže u nás ich na trhu práce prakticky niet. Nie je vôbec výnimkou, že na kamiónoch so slovenskými značkami jazdia vodiči z uvedených krajín,“ vysvetľuje Peter Krištín, riaditeľ školy bezpečnej jazdy.

Šoférov, najmä mladších, potrebuje aj Dopravný podnik Bratislava (DPB), ktorý sa ich snaží motivovať aj náborovým príspevkom vo výške 3-tisíc eur. „Aj vďaka ponuke náborového príspevku sa darí prijímať hotových vodičov. Najviac vodičov evidujeme v kategórii nad 50 rokov, ale zaznamenávame stále stúpajúci záujem aj mladších,“ informovala hovorkyňa podniku Adriana Volfová. Pripomenula, že DPB opakovane upozorňoval na nevyhnutnosť riešenia situácie vodičov verejnej dopravy. V podniku pracuje 1 463 vodičov s vekovým priemerom 48 rokov.

Mladší vodiči majú viac nehôd

Zmena môže mať tiež negatívny vplyv na bezpečnosť na cestách. „Vek nie je garanciou kvality vodiča. Na druhej strane štatistiky jasne ukazujú kategóriu vodičov od 17 do 24 rokov ako najrizikovejšiu skupinu v doprave,“ pripomenul dopravný psychológ Jozef Gallik. „Pokiaľ chceme znížiť minimálnu vekovú hranicu vodičov, mali by sme myslieť najmä na skvalitnenie praxe začínajúcich vodičov,“ upozornil.

V porovnaní s bežnými vodičmi je počet dopravných nehôd šoférov vo veku 18 až 20 rokov viac ako dvojnásobný. Aj keď tvoria len 3 % spomedzi všetkých účastníkov premávky, v roku 2016 zapríčinili 12,4 % dopravných nehôd, ktoré sa skončili smrťou. Okrem nedostatku skúseností sú náchylnejší na požívanie alkoholu, drog, mobilných zariadení, a hlavne mladí muži majú tendenciu za volantom viac riskovať. „Na túto skupinu mladších vodičov sa budú vzťahovať prísnejšie podmienky, čím by sa prípadné riziká mali eliminovať,“ priblížilo ministerstvo vnútra. Takýto model funguje v Česku, Rakúsku, Poľsku, Nemecku, vo Francúzsku, Veľkej Británii a v Írsku.

Nevyhnutná je tzv. kvalifikačná karta

Okrem samotného vodičského preukazu budú musieť mladí žiadatelia získať aj tzv. kvalifikačnú kartu. To by malo podľa Česmadu zaručiť, že „za volant nákladného auta alebo autobusu si nesadne človek, ktorý nemá adekvátne vedomosti, schopnosti či psychologické predpoklady pre vykonávanie tohto povolania“. Peter Krištín zásadný problém s mladými vodičmi neočakáva. „Nakoniec niečo podobné sme tu už v minulosti mali,“ pripomenul situáciu spred roku 2013.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ