Trnavčania si na vynovenú pešiu zónu počkajú

Ani v tomto roku sa Trnavčania nedočkajú obnovenej pešej zóny. Radnica ju pritom pôvodne plánovala ako darček k 770. výročiu udelenia výsad slobodného kráľovského mesta. Dnes je už jasné, že do septembrových osláv z darčeka nič nebude.

02.01.2008 21:57
Trnava Foto: ,
Pešia zóna v Trnave.
debata

Architekti sa Trnavčanov na ich predstavy o pešej zóne pýtali na verejnom zhromaždení už pred rokom, v máji dokonca zverejnili maketu budúceho vzhľadu centra mesta. Napriek tomu v rozpočte na rok 2008 pešia zóna nie je zaradená.

„Rekonštrukcia pešej zóny sa z viacerých príčin odkladá až na ďalší rok. V tohtoročnom rozpočte je naplánovaných 700-tisíc korún na dokončenie projektovej dokumentácie. Teoreticky by sme s prácami mohli začať možno v apríli, ale do osláv by sme nestihli dať pešiu zónu do takého stavu, v akom by sme ju chceli vidieť,“ skonštatoval hovorca trnavskej radnice Pavol Tomašovič. Dodal, že v rozpočtoch na roky 2009 a 2010 sa už ráta so sumou 110 miliónov korún na kompletnú obnovu pešej zóny.

Tomašovič nepotvrdil, že by za odložením tejto akcie bolo rozpačité prijatie návrhu, ktorý verejnosti predstavili mestskí architekti a ktorý ráta s vytvorením širokej plochy bez zelene uprostred Hlavnej ulice. „Nie, tu nie je problém. Návrh, ktorý predstavili architekti, si vedenie mesta osvojilo. Zelene nebude výrazne menej, iba bude zo stredu ulice presunutá na kraje,“ vysvetlil.

O obnove najstaršej pešej zóny na Slovensku Trnava uvažovala už pred siedmimi rokmi. Finančne mimoriadne náročnú akciu napokon vedenie mesta odložilo. Vlani sa rozbehli prípravné práce na obnovu centra, mesto získalo grant z programu Európskej únie Interreg na projektovú dokumentáciu. Jednou z podmienok získania grantu bolo aj komunikovanie s obyvateľmi, ktorí si mohli povedať, čo chcú mať v centre mesta.

Ľudia sa však nie celkom zhodli s architektami. Kým verejnosť požaduje viac zelene v centre mesta, architekti upozorňujú, že pešia zóna jej nedostatok nemôže vyriešiť. „Ľudí musíme presvedčiť, že z pešej zóny nemôže byť lesopark. Namiesto toho im musíme ponúknuť kvalitné parkové plochy o kúsok ďalej,“ reagoval na pripomienky ľudí po prezentácii modelu pešej zóny mestský architekt Peter Purdeš.

Trnava sa ako prvé mesto na Slovensku odvážila vylúčiť automobilovú dopravu z centra mesta už pred dvoma desaťročiami. Jej riešenie pešej zóny v tom čase získalo niekoľko architektonických ocenení doma aj v zahraničí.

debata chyba