Učitelia: Reforma priniesla zbytočné papierovanie

Chýbajúce učebnice, nezrozumiteľný štátny vzdelávací program a zbytočné papierovanie. Aj taký je obraz školskej reformy v očiach učiteľov. V septembri sa prichystané zmeny dotknú druhákov a šiestakov.

04.05.2009 08:38
Učiteľka Foto: ,
Ilustračné foto.
debata

Do školskej reformy sa o štyri mesiace zapoja aj materské a špeciálne školy, na základných a stredných školách čakajú novinky druhákov a šiestakov. Tým napríklad ubudne hodina matematiky a fyziky, naopak, posilní sa výučba cudzích jazykov a informatiky.

Hoci sa september blíži, učitelia ešte nevedia, čo a ako majú učiť po novom. „Pred mesiacom sme boli na školení, kde nám sľúbili, že materiály zverejnia na internetovej stránke Štátneho pedagogického ústavu. Doteraz tak neurobili. Opäť budeme pripravovať učebné plány v poslednej chvíli,“ zhodnotila riaditeľka bratislavskej Základnej školy Lamač Alena Petáková.
Na stránke pedagogického ústavu je najnovšie zverejnený dotazník. Ministerstvo školstva ním zisťuje, ako sa učiteľom pozdáva Štátny vzdelávací program, ktorým sa riadia pri tvorbe školských programov.

Podobný prieskum už urobil Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy Ineko. Viac ako polovica (z 1 600 zúčas­tnených) učiteľov usúdila, že štátnemu vzdelávaciemu programu nerozumejú a ich predmet nijako neskvalitnil.

Učiteľom sťažujú prácu aj chýbajúce učebnice. „Učitelia síce dostali viac slobody, nemajú však k dispozícii učebnice a pomôcky, ktoré by mohli podporiť jej uplatňovanie,“ zdôraznil autor výskumu Ineko Michal Rehuš. Aj riaditeľka školy Petáková potvrdila, že žiaci doteraz nemajú knihy, ktoré objednávali ešte minulý rok.

Keďže ministerstvo začiatkom roka nevybralo autorov viacerých nových kníh, je isté, že učebnice budú chýbať aj naďalej.
I keď postupne nabiehajúca školská reforma spôsobuje zmätky, učitelia si pochvaľujú väčšiu voľnosť pri výbere učiva, vyučovacie hodiny sú zaujímavejšie a zlepšilo sa rozvíjanie tvorivosti žiakov.

Na stredné školy prinesie zmeny aj nedávno schválený zákon o odbornom vzdelávaní a príprave, ktorý má školy lepšie prepojiť s trhom práce. Študenti budú môcť uzatvoriť zmluvy so zamestnávateľmi už počas praxe, aby u nich po skončení školy mohli ostať pracovať.

debata chyba