Ukrajina zastavila nákladnú železničnú dopravu cez Maťovce

Ľvovská dráha Ukrajinských železníc zdôvodnila rozhodnutie o zastavení odovzdávky vlakov cez priechod Užhorod - Maťovce ochranou zdravia vlastného personálu.

18.08.2009 12:26 , aktualizované: 17:50
Vlak, železnica, koľaj Foto:
Ilustračné foto
debata

Ukrajina v utorok ráno jednostranne zastavila nákladnú železničnú dopravu cez hraničný priechod Užhorod – Maťovce. Informáciu potvrdila aj hovorkyňa Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), a.s. Margaréta Grecová. Zatiaľ sa však nevedela k rozhodnutiu ukrajinskej strany bližšie vyjadriť.

„Na predchádzajúce návrhy slovenskej strany, týkajúce sa náhradných riešení prevádzkovania dopravy na uvedenom priechode ukrajinská strana zatiaľ nereagovala,“ dodala Grecová s tým, že podrobnejšie sa spoločnosť k situácii vyjadrí neskor. O zastavení odovzdávky vlakov a nakládky na všetky tovary Ľvovská dráha Ukrajinských železníc (Ukrzaliznycja) informovala vopred Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo). Ukrajinské železnice k tomuto kroku pristúpili na základe rozhodnutia Hlavného štátneho sanitárneho lekára Ľvovskej dráhy kvôli ochrane zdravia vlastného personálu. Ukrajinci sú stále veľmi znepokojení tým, že „zdravie zamestnancov Ľvovskej dráhy je pri vedení odovzdávaných vlakov do stanice Maťovce pri prechode cez skenovacie zariadenie ohrozované“. Hladina radiácie na pracovisku rušňovodiča je podľa nich neustále zvýšená.

Ministerstvo dopravy: Skener je štandardný prístroj

Ministerstvo dopravy požiadalo ministerstvo zahraničných vecí o pomoc pri vyriešení sporu s Ukrajinou kvôli jednostrannému zastaveniu nákladnej železničnej dopravy na hraničnom priechode Maťovce – Užhorod.

Rezort dopravy považuje za nepravdivé tvrdenie Ľvovskej dráhy Ukrajinských železníc, že skenovacie zariadenie, ktoré kontroluje vlakové súpravy na štátnej hranici, škodí zdraviu ukrajinských rušňovodičov. Ako v utorok informoval hovorca a poradca ministra dopravy Stanislav Jurikovič, komisia na úrovni rezortov dopravy obidvoch krajín potvrdila, že skenovacie zariadenie je v poriadku a nevykazuje zvýšenú úroveň ožiarenia.

Podľa ministerstva dopravy ide o celkom štandardný prístroj, aký sa nachádza pri vstupe do schengenskej zóny a funguje na princípe röntgenových zariadení aj pri kontrole na letiskách. Ukrajinská strana pritom doteraz neodpovedala na slovenský návrh, že počas hraničnej kontroly vlakov môže poskytnúť vlastné rušne aj rušňovodičov.

Konanie Ľvovskej dráhy považuje ministerstvo dopravy prinajmenšom za netransparentné. Zvláštne je podľa neho aj to, akým spôsobom a čím zdôvodnila rozhodnutie o zastavení nákladnej dopravy na uvedenom hraničnom priechode. Vzniknutá situácia si podľa rezortu dopravy vyžaduje riešenie na medzištátnej úrovni medzi oboma krajinami a preto požiadal ministerstvo zahraničných vecí o pomoc pri vyriešení sporu s Ukrajinou. „Rozhodnutie ukrajinskej strany prišlo v najnevhodnejšom čase, keď sa začína oživovať nákladná doprava medzi východom a západom cez Slovensko,“ povedal riaditeľ firmy Premako Pavol Gallo.

Podľa neoficiálnych informácií Ukrajincom sa skenovacie zariadenie môže nepáčiť preto, lebo odhalí pokusy o pašovanie tovarov, napríklad cigariet, alkoholu a iných výrobkov.

Ukrajinci sa chcú skeneru vyhnúť

Spoločnosť Cargo Slovakia podľa informácií, ktoré má agentúra SITA k dispozícii, vzala na vedomie rozhodnutie ukrajinskej strany o ukončení prevádzky hnacích vozidiel a rušňovodičov na pohraničnom úseku Užhorod – Maťovce, ako aj o vydaní zákazu nakládky na všetky tovary. O tomto rozhodnutí slovenský nákladný železničný dopravca informoval všetky zainteresované zložky aj obchodných partnerov. Spoločnosť Cargo Slovakia opätovne navrhla Ľvovskej dráhe dočasné riešenie situácie, a to použitím vlastných hnacích vozidiel a rušňovodičov.

Ľvovská dráha po komisionálnych meraniach hladiny radiácie na pracovisku rušňovodiča 11. augusta požiadala vedenie spoločnosti Cargo Slovakia prijať opatrenia k vypnutiu skenera do skončenia prác na ladiacich prácach radiačných parametrov na úroveň prírodných hodnôt. Ako alternatívu navrhla prijímanie vlakov po tratiach, obchádzajúcich skenovacie zariadenie. Návrh Ľvovskej dráhy však nebol prijatý. „Merania hladiny radiácie za účasti našich špecialistov boli uskutočnené dva razy. Prvýkrát 25. júna boli dozimetrom namerané hodnoty 0,35 až 0,36 mk3v/hod., čo 6-krát prevyšuje prírodnú hodnotu, druhý raz 0,70 až 9,08 mk3v/hod., čo už je 30-násobok. Z toho vidieť tendenciu zvyšovania nameraných hodnôt druhý raz v porovnaní s prvým meraním,“ informovala Ľvovská dráha. Rušňovodiči sa podľa nej dostanú za rok asi 450-krát do zóny vplyvu radiácie skenovacieho systému.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia ešte vo februári tohto roka informovalo Ľvovskú dráhu o tom, že činnosť skenovacieho zariadenia, na základe informácií od Colného úradu SR ako jeho prevádzkovateľa, nemá žiadny vplyv na zdravie ľudí, prepravovaný tovar a neovplyvňuje ani činnosť zariadení dráhových vozidiel. „Žiadne iné opatrenia na prechod monitorujúcimi zariadeniami neexistuje okrem obmedzenia rýchlosti, nakoľko tieto zariadenia nemajú vplyv na prevádzku,“ odpovedala ďalej spoločnosť Cargo Slovakia.

debata chyba