Umelci chcú vedieť, ako SOZA delí peniaze

Nové vedenie autorského zväzu, ktorý vyberá poplatky za reprodukciu hudby na verejnosti, by mohlo priniesť zmeny. Myslia si to umelci, ktorých zväz zastupuje.

11.11.2012 16:15
SOZA Foto:
SOZA nezverejňuje, aké sumy vypláca autorom z poplatkov, ktoré vyzbiera za reprodukciu hudby.
debata (30)

Najviac kritizujú to, že peniaze, ktoré od ľudí a firiem vyberie, sú hudobníkom a autorom rozdeľované netransparentne. Zväz v týchto dňoch vypísal konkurz na nového riaditeľa.

Slovenský ochranný zväz autorský (SOZA) sa za posledné mesiace zviditeľnil kauzami vyberania poplatkov za hudbu na stužkových a za spev detí na miestnej akcii v Pohorelej. Po kritike verejnosti, ale aj ministerstva kultúry odstúpil jeho riaditeľ Vladimír Repčík.

To, že autori a interpreti si za svoje skladby zaslúžia honorár, popiera málokto. Pochybnosti vyvoláva skôr spôsob, akým na Slovensku prebieha ich vyberanie a rozdeľovanie. Autorský zväz vyberá poplatky za reprodukciu hudby napríklad od rádií, podnikateľov, ktorí v prevádzke púšťajú hudbu, či od organizátorov komerčných podujatí. Peniaze potom rozdeľuje autorom hudby a textov. SOZA však nezverejňuje, aké sumy autorom vypláca. Časť príjmov rozdeľuje priamo jednotlivým autorom podľa zoznamov použitých piesní. Ďalšie peniaze delí podľa hranosti. Platí, že kto je najviac hraný, dostáva najviac.

Hudobníci už roky volajú po väčšej transparentnosti organizácie. „V prvom rade treba zverejniť kľúč, na základe ktorého sú odmeny pre autorov vyplácané. SOZA poplatky vyberá všade veľmi usilovne, ale spôsob rozdeľovania je v podstate tajný. Aj z mojej skúsenosti môžem povedať, že dostávame pomerne malé peniaze. Kde sú tie naozaj veľké sumy, nikto nevie. Tam vznikajú podozrenia z podivného hospodárenia v rámci zväzu,“ tvrdí hudobník Erik Horák.

Podľa Tomáša „Yxa“ Dohňanského zo skupiny Hex boli o SOZA vždy pochybnosti, ako vyúčtováva peniaze pre hudobníkov. „Pre všetkých a na všetko by mali platiť presné a jasné pravidlá. Empatickejší prístup k veciam v zmysle pravidiel by tiež nebol na škodu. Nový riaditeľ by mal začať od začiatku, aby boli všetci členovia spokojní,“ povedal Dohňanský.

Bývalý riaditeľ zväzu Vladimír Repčík prízvukoval, že vďaka SOZA žije drvivá väčšina slovenských autorov a príjmy zo zväzu sú často jediným zdrojov ich príjmov. Mnohí umelci priznali, že to tak nie je. „My od nich nemáme nejaké obrovské peniaze, žijeme z iných vecí, z koncertov a toto už neriešime,“ vyjadril sa Mário Kuly Kollár zo skupiny Desmod.

Na to, aby sa súčasné problémy vyriešili, je podľa šéfa mediálneho výboru Dušana Jarjabka potrebné zmeniť aj zákon. „Problém starého zákona je v tom, že výkladovosť je rôzna. Nový zákon musí byť kompatibilný so zákonmi v rámci Európskej únie, v prvom rade s českým prostredím. Dúfam, že v priebehu roka takýto zákon budeme môcť predložiť do parlamentu,“ povedal.

Nový zákon pripravuje ministerstvo kultúry, ktoré doň zakomponuje smernicu Európskeho parlamentu. Hovorca rezortu Jozef Bednár tvrdí, že nová legislatíva prinesie transparentnosť. „Dôležitá je transparentnosť vo všetkom, čo robí organizácia kolektívnej správy, prístup nositeľov a používateľov k informáciám,“ povedal Bednár. Ministerstvo plánuje najskôr do konca septembra budúceho roka vypracovať legislatívny zámer nového autorského zákona. „Následne do konca roka 2014 pripravíme návrh nového autorského zákona, s účinnosťou od druhého polroka 2015,“ doplnil hovorca ministra kultúry.

Člen parlamentného výboru pre kultúru a médiá Jozef Viskupič (OĽaNO) kritizuje dĺžku chystania novely zákona. „Nikde nie je napísané, že kolektívnu ochranu autorských práv musíme riešiť autorským zákonom. Viem si na to predstaviť aj sólo zákon. Ministerstvo by malo mať vyšší dohľad nad tým, akým spôsobom tieto organizácie v spoločnosti pôsobia a zamyslieť sa nad distribučným kľúčom,“ tvrdí.

Podľa Viskupiča v súčasnom stave umelci nevedia, na základe čoho a aké prostriedky majú dostať a používatelia diel netušia, za čo vlastne platia. „Treba prijať platný a zrozumiteľný zákon pre všetky zúčastnené subjekty. Tým, že je to nejasné a je veľa interpretačných rovín právneho stavu, vznikajú problémy pri jeho realizácii a nespokojní sú všetci. Nie je normálny stav, že umelec, ktorý je zväzom chránený je skôr na strane platiteľa, používateľa jeho autorských diel. Umelci sú v jednom šíku s používateľmi proti orgánom kolektívnej správy,“ tvrdí poslanec.

Občianske združenie Slovenská pirátska strana začalo zbierať podpisy za odobratie oprávnenia SOZA na výkon kolektívnej správy práv. Petíciu zatiaľ podporilo viac ako 1 300 ľudí. Združenie neverí, že nové vedenie zväzu prinesie do organizácie zmenu a sprehľadní financovanie. Okrem toho žiada reformu spôsobu výberu poplatkov a vytvorenie jednotného, objektívneho a transparentného systému odmeňovania autorov.

SOZA existuje 90 rokov a zastupuje vyše milióna autorov z celého sveta na základe recipročných zmlúv. Okrem autorského zväzu na Slovensku fungujú aj ďalšie orgány, ktoré zastupujú umelcov a autorov. Ochranné združenie interpretov Slovenska (OZIS) zastupuje výkonných umelcov, SLOVGRAM zastupuje výrobcov zvukových záznamov a výkonných umelcov, LITA zastupuje autorov hovoreného slova, fotografov, výtvarníkov, architektov, režisérov, dramaturgov.

Hľadajú nového šéfa

Výbor SOZA vyhlásil tento týždeň konkurz na funkciu riaditeľa. Okrem skúseností a manažérskych zručností požaduje, aby mal nový riaditeľ aj „schopnosť porozumenia a férového konania“. Vladimír Repčík na funkciu riaditeľa rezignoval koncom októbra z osobných dôvodov. K tomu, či bol jeho odchod z funkcie správnym krokom, sa výbor vyjadrovať nebude. „Dohodli sme sa, že to nebudeme externe hodnotiť. Môžeme len skonštatovať, že sme jeho rezignáciu prijali,“ povedal člen výboru zväzu Ľubomír Burgr.

Podľa predsedu mediálneho výboru Dušana Jarjabka Repčík neuniesol mediálny tlak. „Zmena vedenia môže vyriešiť len to, aby jeden deň nebol názor na maturitné prezentácie, že je to verejné spoločenské vystúpenie a druhý deň neverejné. Ak má vedenie zväzu svoj názor, má byť podložený na základe paragrafového znenia,“ dodal šéf mediálneho výboru.

Hospodárske noviny informovali o možných nástupcoch Vladimíra Repčíka. Dirigent a občiansky aktivista Anton Popovič kandidatúru nevylúčil. „Ešte sa tým nezaoberám. Najskôr sa chcem zoznámiť s podmienkami a potom sa rozhodnem,“ povedal Pravde Popovič. Richard Jajcay zo skupiny Vidiek, o ktorom sa v kuloároch tiež hovorí, že by mal o post záujem, sa odmietol vyjadriť.

Repčíkovmu odstúpeniu predchádzalo niekoľko medializovaných prípadov, keď SOZA vymáhala poplatky neadekvátnym spôsobom. Ten kritizovalo aj ministerstvo kultúry. Verejnosť najviac pobúrilo, že zväz žiadal poplatky od obce Pohorelá za ľudové pesničky, ktoré spievali deti v školskej jedálni, a platby od maturantov za stužkové.

Záujemcovia o post šéfa SOZA musia prihlášku doručiť do podateľne zväzu do 23. novembra. V prvom kole budú možných kandidátov vyberať podľa životopisu a motivačného listu. Vybraných kandidátov vypočujú na mimoriadnom zasadnutí výboru 14. decembra.

© Autorské práva vyhradené

30 debata chyba