Vážneho diaľnice pribúdajú pomaly

Rýchle stavanie diaľnic za každú cenu, nezvyšovanie cien vo vlakoch a pochybné zavedenie mýta, to sú najzásadnejšie počiny ministra dopravy Ľubomíra Vážneho za štyri roky vládnutia.

04.06.2010 06:40
Ľubomír Vážny Foto:
Minister dopravy Ľubomír Vážny
debata (31)

Podľa odborníkov pritom súčasná vláda v doprave celkom alebo prevažne splnila tri sľuby, ktoré sú však oveľa ťažie merateľné. Tri najdôležitejšie sľuby v oblasti dopravy však nesplnila.

„Medzi celkom alebo prevažne splnené sľuby patrí zrýchlenie výstavby diaľnic, zavedenie elektronického mýta a zníženie počtu dopravných nehôd,“ uviedol Peter Goliaš z Inštitútu pre ekonomické otázky v odpočte terajšej vlády.

Medzi nesplnené sľuby považuje zase sľub zabezpečiť dostupnejšie a kvalitnejšie verejné cestovanie na železnici, opatrne rozbehnúť stavanie diaľnic cez PPP projekty a uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.

Hodnotenie ministra dopravy Ľubomíra Vážneho
Vážny - hodnotenie Hodnotenie ministra dopravy Ľubomíra Vážneho

(kliknutím zväčšíte)

Za najväčšiu pýchu minister dopravy aj premiér považujú expresnú výstavbu diaľnic. „Tempo a dynamika výstavby diaľnic je za tejto vlády 3,4–krát vyššia ako za predchádzajúcej,“ tvrdil premiér Robert Fico. Na odpočte kilometrov diaľnic odovzdaných vodičom vláda chorobne lipne. Predstavitelia štátu za posledný polrok uviedli šesť rôznych čísel o dostavaných diaľniciach, reálne sa odovzdalo 135 kilometrov. Vážny sa dokonca pred časom pokúsil pripísať si až 262 kilometrov. Vymyslel nový spôsob napočítavania kilometrov – po polovičnom profile. Osemkilometrová diaľnica sa ocitla na papieri ako 16–kilometrová. Keď minister pochopil, že takéto zvyšovanie zásluh je len na smiech, upustil od neho.

Diaľnice staval Vážny rýchlejšie ako jeho predchodca, ale za oveľa vyššiu cenu najmä v oblasti ústavných práv občanov. Prepisoval zákony a presadil pravidlo, že štát môže poslať buldozéry na pozemky ľudí aj bez ich súhlasu. Namiesto verejnej diskusie o všemocnej štátnej diaľničnej ruke sa minister často utiekal k úskokom. Najznámejší bol úspešný pokus v parlamente pri hlasovaní o pravidlách cestnej premávky. Zmenil sa iný zákon a buldozéry získali právo valcovať majiteľov pôdy nielen pod súkromnými, ale na stovkách kilometrov ďalších diaľnic. Paradoxne zo 150 poslancov väčšina nepostrehla, čo odhlasovala.

Napriek všemožnej snahe sa Vážnemu nepodarilo rozbehnúť ani tri súkromné diaľnice stavané cez PPP projekty v dĺžke 150 kilometrov. Upozornenia odborníkov, že ide o nový spôsob financovania, ktorý treba testovať na jednom menšom projekte, aby Slovensko neprerobilo miliardy, vláda nebrala vážne. Nakoniec kríza, ale aj slabá pripravenosť spôsobili, že naplno sa rozbehla len jedna – z Nitry do Banskej Bystrice. Druhá súkromná diaľnica rok nevie nájsť financmajstrov a nesie podozrenie z predraženia a klientelizmu. Ministerstvo doteraz nezverejnilo skutočné finančné posúdenia hodné toho, že Slovensko bude 30 rokov dávať okolo 300 až 400 miliónov eur ročne.

Neslávne dopadlo aj zavedie elektronického mýta pre nákladné autá. Spustilo sa až na tretí termín – tento rok. Systém, ktorý mal štátu vyberať viac peňazí na nové diaľnice, sprevádza podozrenia z najväčšieho škandálu pri zadávaní štátnej zákazky. Mýto získali firmy Santoll – Ibertax s najdrahšou ponukou 852 miliónov eur. Traja lacnejší uchádzači boli vylúčení. Minister pritom zabodoval najmä reakciou na otázku, prečo štát dal zákazku firme sídliacej v daňovom raji a prepojenej na finančníkov z J&T: „nemôžem s tým nič urobiť, aj keby mala firma za sídlo vajcovú škrupinu.“

Spúšťanie mýta a problémy s vyberaním peňazí vyvolali štrajk autodopravcov a minister nakoniec dočasne zastavili výber mýta a prijal kompenzácie. Podľa Vážneho však bolo zavedenie mýta „veľmi dobré a nebyť niektorých problémov, bolo by excelentné“.

Železnice sa nejakého koncepčného zásahu a zmeny, ktorá by im pomohla v konkurencii s inými, menej ekologickými, dopravami nedočkali. Nedoriešilo sa fi nancovanie troch železničných firiem a vlani musel minister dokonca všetky tri podniky pred krízou zachraňovať pôžičkami alebo doplácaním svojich starých podlžností.

Hodnotenie Pravdy: známka 4

Minister dopravy nezvládol najmä problémy so zavádzaním mýta a následné protesty autodopravcov. Doteraz tiež nedokázal vysvetliť predraženie súkromných diaľnic, na ktoré poukazujú samotné analýzy ministerstva.

31 debata chyba