Mimoriadna vláda odklepla financovanie prvej súkromnej cesty

Vláda v piatok na mimoriadnom zasadnutí schválila podmienky financovania prvej cesty formou PPP projektov. Stavba sa tak bude môcť rýchlo rozbehnúť.

17.07.2009 11:47 , aktualizované: 14:31
R1 Foto:
Práce na rýchlostnej ceste R1 (Žiar nad Hronom - Žarnovica).
debata

Stavebné práce na prvej slovenskej ceste vybudovanej za súkromné peniaze sa majú začať v najbližších týždňoch. Vláda v piatok na mimoriadnom rokovaní schválila dodatok o podmienkach financovania ku koncesnej zmluve s konzorciom Granvia, ktoré sa má postarať o stavbu asi 50 kilometrov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Projekt takzvaného verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt) si vyžiada stavebné náklady 915 miliónov eur (27,57 miliar­dy Sk).

„Môžu začať reálne všetky práce, ktoré sú už spojené s klasickou výstavbou. Čakáme absolútny nástup stavebných strojov,“ povedal novinárom premiér Robert Fico.

O stavbu štyroch úsekov R1 za súkromné peniaze sa má postarať konzorcium Granvia – francúzska spoločnosť Vinci Concessions v spolupráci s firmou ABN Amro Highway, ktoré uspeli v medzinárodnom tendri. Prvý úsek medzi Nitrou a Selencom by mal byť dobudovaný v septembri 2011, ako posledný na jar 2012 má byť dokončený obchvat mesta Banská Bystrica. Pôvodne mala byť stavba dokončená skôr.

Dohodu na podmienkach financovania stavby cesty, ktorú bude štát po jej dobudovaní splácať ďalšie tri desaťročia, oddialila finančná kríza. Tá sťažila prístup k pôžičkám, ťažšie je preto tiež získavanie úverov na stavbu ciest. Banky sú menej ochotné financovať projekty a sprísnili podmienky poskytovania pôžičiek.

Úver na zhruba štvrtinu stavebných nákladov PPP projektu bez požiadavky na akékoľvek záruky štátu tento týždeň schválila Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBOR).

Dohodu na financovaní stavby cesty, ktorú bude štát splácať tri desaťročia, oddialila finančná kríza. Úver na zhruba štvrtinu stavebných nákladov bez požiadavky na záruky štátu už schválila Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBOR).

„Očakávame, že v priebehu troch týždňov aj samotný staviteľ uzatvorí svoje kontrakty,“ poznamenal Fico. Komerčné banky, ktoré majú koncesionárovi požičať rozhodujúci balík peňazí, ešte definitívne nepotvrdili poskytnutie úverov.

Po pripočítaní nákladov na prevádzku a údržbu cesty, ktorú bude mať na starosti koncesionár, sa cena diela podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho vyšplhá na 1,8 miliardy eur (54,23 miliardy Sk). Pôvodne konzorcium vyhralo tender s ponukou, ktorá bola asi o pätinu nižšia.

Štát by mal po postavení cesty ročne splácať 127,4 milióna eur (3,84 miliardy Sk), predbežne dohodnutá suma bola asi o 16 percent nižšia. Ak však po odznení krízy zlacnejú peniaze na finančných trhoch, splátka sa môže znížiť. Väčšina získanej úspory z takzvaného refinancovania by pripadla štátu, investor by si z nej ponechal desatinu.

Kabinet od PPP projektov očakáva, že v čase krízy podporia zamestnanosť a hospodársky rast. „Projekt je veľmi dôležitý pre ekonomiku,“ myslí si štátny tajomník ministerstva financií František Palko. Práce na R1 by mohli v roku 2010 podporiť výkon hospodárstva až do výšky 0,6 percenta hrubého domáceho produktu, odhadol.

„Robert Fico dnes oznámil (…), že rýchlostná komunikácia R1 bude postavená neskôr a drahšie,“ kritizoval dohodnuté podmienky PPP projektu poslanec opozičnej SDKÚ-DS Ivan Štefanec.

Vláda chce prostredníctvom PPP projektov urýchliť stavbu diaľnic v krajine, postaviť by sa malo asi 150 kilometrov. Po R1 majú prísť na rad severné úseky diaľnice D1, ktorá spája Bratislavu s Košicami.

Ministerstvo dopravy podľa Vážneho v blízkom čase určí aj víťaza posledného z trojice tendrov na PPP projekty. V súťaži o stavbu asi 25 kilometrov diaľnice D1, vrátane technicky náročných úsekov s tunelmi medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou, zostalo iba konzorcium okolo nemeckej firmy Hochtief PPP Solutions.

debata chyba