Vážny: Peniaze na prvú súkromnú diaľnicu sú

Na prvú súkromnú rýchlostnú cestu medzi Nitrou a Banskou Bystricou podľa ministra dopravy dajú komerčné banky dostatok peňazí.

25.06.2009 06:22
Minister Ľubomír Vážny Foto:
Nedávno odštartovaná výstavba rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou cez PPP projekty je podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho najlacnejšie možné riešenie, ktorým Slovensko postaví diaľnicu skôr ako za vlastné peniaze.
debata

Na necelú miliardu eur, ktorú bude nová kvalitná cesta stáť, sa poskladá spolu dvanásť bánk. Konečné finančné uzatvorenie má byť hotové o päť dní.

"Už vieme povedať, že peniaze sú, len sa ešte dohadujeme o ich cene a refinancovaní,“ potvrdil Ľubomír Vážny, minister dopravy.

Podpis zmluvy so súkromným partnerom a vyjednávanie so súkromnými bankami sa pre súčasnú hospodársku krízu predĺžili o niekoľko mesiacov. Banky sú totiž v požičiavaní opatrné a nebolo vôbec isté, či sa na diaľnice dostatok financií zoženie.
Konzorcium vedené francúzskou Vinci Concessions, ktoré má diaľnicu budovať, pôvodne rokovalo so štrnástimi bankami. Stavebné náklady na vyše 51 kilometrov cesty sú približne 0,9 miliardy eur (27 miliárd korún). Sumou približne 250 miliónov eur má ešte prispieť aj Európska banka pre obnovu a rozvoj. Spolu s prevádzkou bude cesta stáť 1,5 miliardy eur (45 miliárd korún).

Slovensko však za jej postavenie, údržbu a prevádzku zaplatí počas tridsiatich rokov spolu až 3,5 miliardy eur (105 miliárd korún). Ministerstvo dopravy však muselo komerčným bankám spraviť ústupok, žiadali úpravu zákona o verejnom obstarávaní.

Doteraz mohol Úrad pre verejné obstarávanie vyhlásiť koncesnú zmluvu za neplatnú aj rok po jej podpise.

"Túto lehotu sme skrátili na 30 dní. Krajiny v Európskej únii ju majú aj kratšiu. Napríklad Íri či Dáni majú desaťdňovú, Francúzi a Briti štrnásťdňovú,“ doplnil minister Vážny.

Podľa ministra ak by sa zákon nezmenil, súkromné banky by uvoľnili peniaze na financovanie diaľnice až po uplynutí tejto ročnej lehoty. To by stavanie diaľnice riadne oddialilo.

Novelu zákona o verejnom obstarávaní tak v stredu schválila vláda a mal o ňom rokovať aj parlament. "Keby sme nenavrhli skrátené legislatívne konanie, zákon by nadobudol účinnosť až v októbri. Teraz by sa tak mohlo stať v prvej dekáde júla,“ dodal minister.

Prvé úseky súkromnej rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Banskou Bystricou budú vodičom slúžiť v roku 2011, všetky úseky o rok neskôr.

debata chyba