Vlak po osemnástich rokoch opäť spojil Belehrad so Sarajevom

Akoby sa vrátil kus starej dobrej Juhoslávie. V troch vŕzgajúcich vagónoch sa natriasa na kľukatej trati Belehrad - Sarajevo. Od nedele srbskú a bosniansku metropolu znova spája vlak, z ktorého netreba prestupovať. Sarajevo specijal po takmer osemnástich rokoch nadväzuje na kedysi kultový Bosna expres. Ten prestal premávať v apríli 1992, ihneď po vypuknutí bosnianskej vojny.

13.12.2009 19:32
vlak Sarajevo - Belehrad Foto:
Cestujúci vo vlaku do Belehradu sa lúči so synom a vnukom pred odjazdom zo Sarajeva. Po osemnástich rokoch začal opäť premávať priamy vlak medzi metropolami Bosny a Srbska, ktoré rozdelila vojna.
debata

Trojročná vojna zabila stotisíc ľudí, miliónom skaličila život a dala zabudnúť na „Bratstvo a jednotu“, niekdajšie heslo juhoslovanských národov. Družnú atmosféru v súprave Bosna expres, s krájaním klobásky, kolujúcim demižónom slivovice a mnohohlasným bliakaním srbských, bosniackych a chorvátskych pesničiek, už dávno pripomínali iba staré filmy.

Sarajevo specijal vypravili bez veľkých fanfár. Vzťahy bývalých bratských národov sú síce čoraz korektnejšie, ale stále chladné. Pohľad z okien uháňajúcej súpravy tiež nedá zabudnúť na to, čo bolo. Koľajnice sa na viacerých úsekoch ťahajú pozdĺž bývalých frontových línií, s dodnes viditeľnými stopami bojov. Cestujúci sa navyše musia pripraviť na to, čo v mladosti nezažili: Každú chvíľu ich vyruší pasová a colná kontrola a sprievodca v inej uniforme. Vlak totiž prechádza až dvoje hraníc – bosniansko-chorvátske a chorvátsko-srbské. Aj preto Sarajevo specijal dorazí do cieľa za osem a pol hodiny, kým Bosna expres zvládal rovnakú trať o dve hodiny rýchlejšie. Pravda, až dovčera to z Belehradu do Sarajeva po koľajniciach trvalo s prestupom až jedenásť hodín.

Obnovenie priameho železničného spojenia medzi hlavnými mestami Srbska a Bosny je skôr politickým gestom ako praktickou nevyhnutnosťou. Cenou ani rýchlosťou nemôže konkurovať autobusovým linkám. „Tento spoj nebude ziskový,“ pripúšťa hovorca bosnianskej železnice Samir Kadrič, podľa ktorého pri tridsaťjedeneurovej cene spiatočného lístka a predpokladanom obsadení polovice sedadiel sa vopred ráta so stratou. „Dôležitejšie však je, že na oboch stranách preukazujeme vôľu spájať ľudí a ponúkaným komfortom sa snažíme získať späť cestujúcich, ktorých sme v priebehu vojnových a povojnových rokov stratili,“ dodal pre denník Nezavisne novine.

Aj politici veria, že vlakové kupé je tým správnym miestom na obnovovanie spretŕhaných väzieb medzi národmi, ktoré spája jazyk, mentalita i spoločné spomienky na krajšie časy. „Jugonostalgia“ je dodnes silná v Bosne i Srbsku. „Vzťahy medzi oboma krajinami budú vždy zaťažené politickými a ekonomickými záujmami, ale väzby medzi ľuďmi, ktorí sa sedemdesiat rokov delili o spoločný životný priestor, pretrvajú,“ verí bosniansky politik Svetozar Pudarič, sarajevský Srb, ktorý v mladosti študoval na Belehradskej univerzite, a na vlak Bosna expres mu zostali krásne spomienky. „Niektorí ľudia si vyberú vlak, lebo je pohodlnejší ako autobus,“ povedal pre agentúru Reuters, „ale určite budú aj takí, ktorí nastúpia preto, že sa rozhodli nechať za chrbtom obavy a predsudky.“

debata chyba