Vyšetrovací tím sa postavil na stranu Počiatka

Pri tragickom páde mostnej konštrukcie na Spiši nebola podľa vyšetrovacieho tímu vymenená podpera za iný typ. Vyšetrovatelia sa tak v liste, ktorý má Pravda k dispozícii, postavili na stranu ministra dopravy Jána Počiatka. Ten tvrdí, že sa stavalo podľa projektu a nie je tak dôvod na vyvodenie personálnej zodpovednosti.

12.11.2012 20:00 , aktualizované: 13.11.2012 08:00
Figeľ, Počiatek Foto:
Minister dopravy Ján Počiatek (vpravo) a jeho predchodca Ján Figeľ počas slovnej konfrontácie v relácii televízie Markíza.
debata (553)

Stanovisko vyšetrovateľov je, naopak, v rozpore s tvrdeniami exministra dopravy Jána Figeľa, ktorý hovorí, že použitá bola pevná podperná skruž namiesto konštrukcie posuvnej. Figeľ tvrdí, že so zmenou podpery Počiatkovi ľudia museli súhlasiť, a tak žiada ministrov odchod.

Konštatovanie vyšetrovateľov však pochybnosti o nevymenení podpier úplne nevyvracia. V projektovej dokumentácii aj v technickej štúdii sa totiž píše o použití posuvnej skruže, aj keď nakreslená je naozaj pevná, a to je vraj smerodajné. „Na výkrese je pevná podperná skruž. Statický prepočet sa takisto robil len na pevnú skruž. Stavbára nezaujíma, čo je napísané v technickej správe, ale pozrie sa do výkresu a podľa toho vie, aká skruž tam môže ísť,“ zdôvodnil nemenovaný vyšetrovateľ tragédie, na ktorú doplatili životmi štyria ľudia.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) stále argumentuje, že v podpísanej zmluve o dielo medzi konzorciom firiem Váhostav a Bögl a Krýsl a štátom je jasne dohodnuté a nacenené použitie posuvnej skruže.

„Fakt je, že v zmluve o dielo bola explicitne nacenená a potvrdená výsuvná skruž, preto bez súhlasu Národnej diaľničnej spoločnosti nebolo možné urobiť zmenu na pevnú. Nech by bola výsuvná alebo posuvná, je jasné, že bez súhlasu investora a dozoru nemala tam byť skruž pevná,“ vraví Figeľ.

Podľa vyšetrovateľa aj keď sa v projekte píše o tom, že nosná konštrukcia sa zhotoví technológiou etapovej betonáže monolitickej konštrukcie zhotovenej na posuvnej podpernej skruži, teda typovo odlišnej, aká bola reálne v Kurimanoch, pre staviteľa je záväzný výkres. Pozrite si výkres, ktorý má denník Pravda k dispozícii.  Pri popise postupu stavebných prác je všade spomínaná posuvná skruž a nakreslená je pevná.

Prečo sa teda v projekte slovne spomína aj skruž posuvná? „Projektant tam musel niečo zle napísať. Chcel asi povedať, že skruž sa bude posúvať z jedného poľa na druhé. Ale ona sa nepremiestňuje tým, že sa posúva, ale sa musí demontovať a znovu preniesť na ďalšie miesto. Projektant to len zle pomenoval,“ vraví vyšetrovateľ.

Počiatek ešte v piatok na otázku Pravdy, či mu generálny riaditeľ diaľničiarov Milan Gajdoš potvrdil, že skruže sa nemenili, odpovedal: „Prisahal mi, že neexistuje žiadny dodatok, ktorý by menil stavbu. Nič také neexistuje.“ Existuje aj ďalšie vysvetlenie, prečo je v zmluve, v projektovej dokumentácii a reálne na stavbe niečo iné. „Tieto dokumenty robia často ekonómovia a právnici, ktorým posuvná, výsuvná či pevná skruž nič nehovorí,“ uvažuje vyšetrovateľ.

Rovnako sa nazdáva aj Počiatek, že v okamihu, keď sa stavbári pre nejasnosti v projekte pýtali diaľničiarov na použitie výsuvnej skruže na osudnom moste a použitie tejto skruže im diaľničná spoločnosť potvrdila, sa jednoducho pomýlili. „Omylom sa tam napísala výsuvná skruž. Zjavne sa v tej dobe zmýlila aj investičná riaditeľka Viktória Chomová, ktorá je pod tým podpísaná,“ povedal Počiatek v rozhovore pre Pravdu.

Pravda rovnako oslovila aj projektanta, ktorý nosnú konštrukciu zhotovenú na posuvnej skruži osobne navrhol. Dával vraj len poradný hlas a všetko zostalo na zhotoviteľovi, aby si určil, aký typ skruží použije. Vyšetrovanie smeruje k tomu, že podpery boli príliš štíhle. Postavené boli podľa projektu a tak bola zrejme chyba v statickom prepočte či kvalite výstavby nosnej konštrukcie.

Kým vládny Smer tvrdí, že za nehodou treba hľadať nízke ceny diaľnic nastavené Figeľom, opozičné strany hovoria o spolitizovaní vyšetrovania. „Ak sa honba za ziskom spojí s nezodpovednosťou, nešťastie sa môže stať, aj keby zákazku vyhrala firma s najvyššou cenou,“ povedal predseda strany SaS Richard Sulík. Ak sa objavia indície o pokusoch manipulovať, a tým zmariť vyšetrovanie tragickej udalosti, SaS bude podľa neho konať.

© Autorské práva vyhradené

553 debata chyba