Výstavba diaľnice Turany - Hubová sa pohne, Brusel súhlasil

Brusel súhlasil s postupom Slovenska pri skúmaní vplyvov výstavby diaľnice D1 Turany - Hubová na životné prostredie. Ministerstvo dopravy a NDS rozpracujú navrhnuté zmierňujúce opatrenia, pričom všetky zmeny projektu od roku 2002 prejdú procesom posúdenia vplyvu na životné prostredie (EIA) a tiež územným a stavebným konaním.

07.12.2012 14:18
Diaľnice Foto:
Ilustračné foto
debata (4)

Európska komisia akceptovala postup Slovenska pri skúmaní vplyvov výstavby diaľnice D1 Turany – Hubová na životné prostredie. Generálne riaditeľstvo pre životné prostredie EK odsúhlasilo finálnu správu nezávislého experta Petra Rotha, ktorá konštatovala, že výstavba úseku medzi Martinom a Ružomberkom nebude mať významný negatívny vplyv na integritu území Natura 2000 a stavba môže byť financovaná z eurofondov. Agentúru SITA o tom v piatok informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Rokovania vo štvrtok boli poslednou fázou konzultácií s Európskou komisiou o územiach Natura 2000. Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť, a.s. teraz rozpracujú

navrhnuté zmierňujúce opatrenia, pričom všetky zmeny projektu od roku 2002 prejdú procesom posúdenia vplyvu na životné prostredie (EIA) a tiež územným a stavebným konaním. Verejnosť bude zapojená do hodnotiacich procesov rovnako, ako boli pripomienky verejnosti zapracované do hodnotiacej správy Rotha. Environmentálni aktivisti žiadali prehodnotiť projekt výstavby diaľnice medzi Turcom a Liptovom a navrhovali novú trasu diaľnice s tunelom Korbeľka.

„Je to dobrá správa pre celé Slovensko. Vysporiadali sme sa so základnou požiadavkou Bruselu na nezávislé a transparentné hodnotenie vplyvu výstavby tohto úseku diaľnice, ktorá vzišla z rokovaní s eurokomisárom Janezom Potočnikom v januári tohto roku,“ reagoval na správu z Bruselu minister dopravy Ján Počiatek. Európska komisia podľa neho ocenila progres, ktorý Slovensko dosiahlo v posledných mesiacoch, zostáva však ešte veľa práce, aby sa diaľnica na severe Slovenska mohla začať stavať v polovici roka 2015.

„Toto rozhodnutie je významným predpokladom na to, aby som svojmu nástupcovi na konci môjho funkčného obdobia odovzdával všetky úseky diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami buď hotové, alebo reálne rozostavané,“ dodal Počiatek.

Národná diaľničná spoločnosť začne s environmentálnym monitoringom územia, na ktorom sa bude stavať diaľničný úsek, už v budúcom roku. Dôvodom je, aby funkčnosť niektorých kľúčových opatrení mohla byť porovnávaná s referenčným stavom pred začatím stavebných prác. Počas výstavby bude na stavbu dohliadať aj environmenálny stavebný dozor s certifikátom na dozorovanie ekologicky citlivého územia pri výstavbe diaľnice, pričom jeho správy budú priebežne zverejňované.

Zástupcovia ministerstiev dopravy a životného prostredia spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou a Štátnou ochranou prírody začali v septembri sériu rokovaní so zástupcami Európskej komisie o dodatočnom hodnotení vplyvov plánovanej stavby diaľnice D1 Turany – Hubová na chránené biotopy prírody na území Natura 2000. Výstavba diaľnice Turany – Hubová je v zásobníku eurofondových projektov. Odhadované náklady na stavbu diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran dosahujú okolo 700 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Európska únia by mala preplatiť 85 % oprávnených nákladov. Po súčasnej ceste prvej triedy č. 18 v časti od Krpelian po Kraľovany prejde denne viac ako 20 tis. vozidiel.

4 debata chyba