Lístky na vlak majú stúpnuť o desatinu, pásma nahradia kilometre

Cestovné v osobnej železničnej doprave sa ku koncu tohtoročného leta zvýši pravdepodobne priemerne o 9,96 percenta.

23.06.2011 12:04 , aktualizované: 15:04
štrajk železničiarov Foto:
Ilustračné foto
debata (5)

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) návrh na zvýšenie cien zdôvodňuje tým, že sa neupravovali už sedem rokov, ako aj vplyvom inflácie za uplynulé obdobie a rastom prevádzkových nákladov spoločnosti. Zdraženie cestovného na železnici podlieha ešte súhlasu Úradu pre reguláciu železničnej dopravy. Informoval o tom vo štvrtok počas prezentácie novej cenovej politiky spoločnosti jej generálny riaditeľ Pavel Kravec.

Ako ďalej uviedol, návrh na úpravu cestovného predložia úradu ešte v tento deň, pričom úrad má na rozhodnutie o cenách 90 dní. Nové ceny by mali platiť od 1. augusta alebo 1. septembra podľa toho, kedy úrad o návrhu rozhodne. Nová cenová politika v osobnej železničnej doprave podľa Kravca zavádza zmenu z pásmového na kilometrový systém. „Každý zaplatí toľko, koľko prejazdí,“ uviedol s tým, že nový cenník bude spravodlivejší.

Železničná spoločnosť Slovensko si od novej cenovej politiky sľubuje zvýšenie tržieb z prepravy cestujúcich o 1 milión eur a dosiahnutie vyrovnaného hospodárskeho výsledku v ďalších rokoch. To zase zníži výdavky štátneho rozpočtu na financovanie prevádzky osobnej dopravy.

„Naposledy sa ceny menili v roku 2004. Odvtedy výrazne zdraželi energie a narástla inflácia. Železničná spoločnosť napriek tomu udržala nezmenené ceny cestovného, čo sa prejavilo aj v zhoršených hospodárskych výsledkoch,“ uviedol Kravec.

Ceny elektrickej energie podľa neho za sedem rokov vzrástli o 31 % a nafty o 77,4 %, inflácia odvtedy dosiahla v súčte 27,4 %, čo je ročne 3,9 %. „Pokiaľ nami navrhované priemerné zvýšenie cestovného je za rovnaké obdobie viac ako dvaapolkrát nižšie. Za sedem rokov bola cena osobnej železničnej dopravy najnižšou na dopravnom trhu a túto konkurenčnú výhodu si chce, samozrejme, aj zachovať,“ dodal šéf ZSSK.

Osobný železničný prepravca zavádza novú obchodnú politiku s cieľom vytvoriť jednoduchý, prehľadný a zrovnoprávnený cenník pre všetkých cestujúcich. Cenovú os pre tvorbu cenových produktov bude vytvárať základný cenník. Ten bude založený na zmene z pásmového cenníka na kilometrické členenie. „Táto zmena zrovnoprávni všetkých zákazníkov. Odstráni sa krivková deformácia a zavedie sa degresívna sadzba cestovného. Súčasný cenník bol zdeformovaný rozpustením rýchlikového príplatku do pásiem nad 60 kilometrov,“ pokračoval Kravec. Cestujúci tak mali možnosť využiť tento nedostatok a ušetriť kupovaním viacerých lístkov na kratšie vzdialenosti. Po novom budú cestujúci na dlhšie vzdialenosti platiť pomerne nižšie ceny. „Platí zásada, čím dlhšia cesta, tým menej bude platiť,“ dodal Kravec.

Zrovnoprávni sa cestovné za prvý kilometer jazdy, ktoré bude rovnaké pre všetkých prepravcov. „Vytvoria sa tak prijateľné a rovnocenné podmienky pre vstup do integrovaných systémov. Zvýhodníme pravidelných cestujúcich v pravidelnej regionálnej doprave prostredníctvom novej sieťovej zákazníckej karty s názvom regiónu. Karta poskytne 15-percentnú zľavu, ku ktorej sa pri nákupe lístka cez internet pridá ďalšia 5-percentná zľava,“ informoval ďalej Kravec. Cestujúci si tak budú môcť kúpiť až o pätinu lacnejší cestovný lístok a pri niektorých vzdialenostiach vyjde cestovanie lacnejšie než doteraz. Úpravy sa budú týkať aj cien miesteniek, ležadlových a lôžkových vozňov. Zvýšia sa tiež ceny pre držiteľov železničných preukazov, takzvaných režiniek.

Železničná spoločnosť akceptovala pripomienky ministerstva dopravy. „Vyhoveli sme požiadavke, aby priemerný nárast (cestovného) nepresiahol 10 % a aby nebol vlak drahší na kratšie vzdialenosti ako autobus. Meníme cenovú filozofiu z tarifného na kilometrový systém, ponúkame pre cestujúcich viaceré zľavy a výhody,“ uviedol nedávno hovorca spoločnosti Alexander Buzinkay.

Spoločnosť zároveň plánuje vyňať z výkonov vo verejnom záujme všetky vlaky kategórie IC od platnosti nového cestovného poriadku 2011/2012. „Ceny prispôsobíme trhovým možnostiam,“ povedal Buzinkay.

5 debata chyba